Fractal

Μυστικά και πάθη

Γράφει ο Φίλιππος Φιλίππου //

 

xrysi_ekdikisiΈλενα Χουσνή “Χρυσή εκδίκηση-Η πτώση μιας δυναστείας”, Εκδόσεις Κύφαντα, 2016, σελ. 378

 

Το μυθιστόρημα της Έλενας Χουσνή που γεννήθηκε στην Πέλλα κι εργάστηκε ως δημοσιογράφος σε εφημερίδες και γραφεία Τύπου ξεκινάει με την περιγραφή του κλίματος που επικρατεί στο χώρο της έντυπης δημοσιογραφίας. Στη συνέχεια, δύο δημοσιογράφοι, ο Γρηγορίου που τώρα βρίσκεται στο περιθώριο λόγω συνταξιοδότησης και η Νάνσυ Καρβούνη, εμπλέκονται με ένα παράξενο έγκλημα, τη δολοφονία της  , κόρης ενός επιχειρηματία. Προσπαθούν να το εξιχνιάσουν με τη συνδρομή ενός φίλου τους, του Νικολή Παπαργυρίου. Ο Γρηγορίου όμως έχει προσωπικό τραύμα, ακόμα δεν μπορεί να συνέρθει από την απώλεια της γυναίκας του, η οποία αυτοκτόνησε.

Η ιστορία αρχίζει όταν η Νάνσυ προβληματίζεται για τα ανώνυμα σημειώματα που της στέλνει κάποιος άγνωστος. Πρόκειται για φράσεις με συμβολισμούς εντελώς ακατανόητους. Τι επιδιώκει; Είναι ψυχοπαθής; Στο μυθιστόρημα, εκτός από την τριτοπρόσωπη αφήγηση, υπάρχει και μια δεύτερη, επίσης τριτοπρόσωπη, εκείνη που θυμίζει τις πρωτοπρόσωπες αφηγήσεις των μανιακών δολοφόνων (εδώ είναι εμφανείς οι επιρροές των σκανδιναβών πάνω στο λογοτεχνικό στιλ της συγγραφέως). Έτσι μαθαίνουμε διάφορα γι’ αυτόν, κυρίως πως είναι ερωτευμένος με τη Νάνσυ και κάνει όνειρα για τους δύο τους. Ωστόσο, συνδέεται ερωτικά με κάποια Σόνια με την οποία πραγματοποιεί τις σεξουαλικές φαντασιώσεις του.

Η δολοφονία της κόρης του βιομήχανου Καπερνάρου, μιας ώριμης για την ηλικία της κοπέλας, η οποία δεν ενδιαφέρεται για την κοσμική ζωή, τα ακριβά ρούχα και τους άντρες, σε αντίθεση με τη μητέρα της που ζει ανάμεσα στη Μύκονο και την Ελβετία, είναι αλλόκοτη. Δεν θυμίζει άλλες δολοφονίες. Η Ισαβέλλα βρέθηκε νεκρή στο κρεβάτι της με τα χέρια σταυρωμένα στο στήθος. Ήταν ολόγυμνη και το στήθος της καλυμμένο με λιωμένο χρυσάφι. Προς τι ο παραλογισμός; Άραγε συνδέεται το αποτρόπαιο έγκλημα με τα ανώνυμα σημειώματα που παίρνει η Νάνσυ; Πάντως, η αστυνομία κάνει λόγο για δολοφονία με στόχο τη ληστεία, ενώ η εκδοχή του τρελού δολοφόνου δεν αντιμετωπίζεται με την δέουσα προσοχή.

Μπορούμε να πούμε πως η συγγραφέας προσπαθεί να εντυπωσιάσει τους αναγνώστες με τις ποικίλες θεωρίες γύρω από το έγκλημα. Στο μεταξύ, έχει καταφέρει να κάνει συμπαθητική την ηρωίδα της, τη Νάνσυ, η οποία ξεναγεί κατά κάποιο τρόπο στο χώρο της δημοσιογραφίας, ενώ η ίδια τυγχάνει φανατική αναγνώστρια βιβλίων, τόσο που θέλει να έχει τα δικά της βιβλία και όχι των άλλων. Κι όλα αυτά στο κλίμα της οικονομικής κρίσης που μαστίζει τη χώρα και τους Έλληνες, οι οποίοι πάσχουν από έλλειψη χρημάτων και αναζητούν τρόπους να επιβιώσουν.

Τώρα, πέρα από τις ενδιαφέρουσες κοινωνικές επισημάνσεις, αυτό που συναντάμε στην πορεία της αφήγησης είναι τα στοιχεία γύρω από το φόνο της Ισαβέλλας: μας αιφνιδιάζουν. Διότι τα κίνητρα της δολοφονίας ανάγονται στα μυστικά και τα πάθη που κρύβονται σε μια οικογένεια και είναι ανομολόγητα. Κατά κάποιο τρόπο, η υπόθεση θυμίζει αρχαία τραγωδία. Ωστόσο, όσα περίεργα συμβαίνουν μάλλον δεν είναι συνηθισμένα στον σύγχρονο ελλαδικό χώρο –ή μήπως είναι;–, άρα ενδέχεται να προξενήσουν σχετική δυσφορία, έστω κι αν στη λογοτεχνία, όπως και στη ζωή, τα πάντα επιτρέπονται. Από εδώ και πέρα ο λόγος δίνεται στους αναγνώστες…

 

Έλενα Χουσνή

Έλενα Χουσνή

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top