Fractal

Ο θηλυκός κι αρσενικός εαυτός μας

Γράφει η Κατερίνα Αγγελάκη – Ρουκ //

 

«Κραυγές, Ζώσες», της Χριστίνας Κόλλια, εκδ. Ιωλκός

 

krayges

 

Η ποίηση της Χριστίνας Κόλλια έχει μια ουσιαστική μοναδικότητα. Αποφεύγω τη λέξη «πρωτοτυπία» που τελευταία χρησιμοποιείται για να περιγράψει κάτι επιφανειακά εντυπωσιακό. Αντίθετα η τεχνική της Χριστίνας Κόλλια μοιάζει με μια επιστημονική μέθοδο που θα υιοθετούσε κάποιος που θέλει να πλησιάσει όσο γίνεται κοντά στην αλήθεια, μιαν απάντηση τις ερωτήσεις που τον κατέχουν πραγματικά.

Ένα άλλο αξιοσημείωτο στοιχείο στην ποιητική συλλογή , «Κραυγές Ζώσες», είναι το θάρρος. Γιατί θέλει μεγάλο θάρρος για να μπορέσεις να χρησιμοποιήσεις την επανάληψη που είναι ο φόβος και ο τρόμος των ποιητών.

Αλήθεια, τι χειρότερο από το να πεις για ένα ποιητή ότι επαναλαμβάνεται; Όμως, εδώ, γίνεται αμέσως φανερό ότι η επανάληψη δεν είναι αδυναμία, αλλά μέθοδος, αφού συστηματικά, μέσα από τη γλώσσα, έστω και με μια μόνο λέξη διαφορά, αποτυπώνεται το χνάρι της ιστορίας, της προκατάληψης, της φοβίας πάνω σ’ προκατακλυσμιαίο θέμα ολόκληρης της κοινωνίας. Και το θέμα αυτό, όπως και στην ποίηση, της Χριστίνας, είναι ουσιαστικά υπαρξιακό, είναι ο άντρας και η γυναίκα, τα δυο αντίθετα, δηλαδή, που αναπαράγουν τη ζωή.

Τα ποιήματα εδώ δεν έχουν τίτλους, όπως και οι άνθρωποι δεν έχουν όνομα πριν τους γνωρίσεις. Είναι στην πλειοψηφία τους σύντομα όπως και οι φευγαλέες εντυπώσεις της ζωής, αλλά και όπως η κατάληξη της βαθιάς σκέψης.

Το βιβλίο είναι χωρισμένο σε δυο μέρη: «Κραυγή σε τέμπο θηλυκό» και «Κραυγή σε τέμπο αρσενικό». Υπάρχει κι ένα τρίτο μέρος: «Κραυγή σε τέμπο δυαδικό» που κρατάει μόνο μια σελίδα. Το «μαζί» είναι, φαίνεται, η πιο σύντομη εμπειρία της ζωής μας.

Αρχίζουμε τη ζωή μας από τον τόπο που γεννηθήκαμε, με την ίδια ψυχική αγωνία και τα δυο γένη (ίδιοι στίχοι), αλλά στο τέλος η γυναίκα λέει: «Σε μια γειτονιά της Αθήνας/γεννήθηκα» και ο άντρας: «Σε μια πολεμίστρα της Σπάρτης».

«Ανάγκη» λέει την αγάπη η γυναίκα, «Επιβεβαίωση» τη λέει ο άντρας.

Τα διλήμματα του άντρα είναι τα Ναι και τα Όχι και της γυναίκας τα Πρέπει και τα Θέλω.

Ο άντρας στηρίζει τη δύναμη στην Προσωπικότητά του και η γυναίκα στην Ομορφιά της.

«Αλήθειες κλεμμένες» εισπράττει η γυναίκα, «Αλήθειες φθαρμένες» ο άντρας.

Το σκοτάδι ο άντρας το «αναζητάει», η γυναίκα το «κυοφορεί».

Το φως ο άντρας το «αναγεννά», η γυναίκα το «τίκτει».

Και βέβαια, το κορμί του άντρα πάντα «αφρισμένο» και της γυναίκας «διψασμένο».

Όταν, όμως, πρόκειται για φίλους και για εχθρούς, οι εμπειρίες των δυο φύλων είναι ίδιες, χωρίς ούτε λέξη να είναι διαφορετική.

Χριστίνα Κόλλια

Χριστίνα Κόλλια

Παραλλαγές, διευκρινίσεις, ψυχολογικές αναλύσεις, φιλοσοφικές θεωρίες, όλα στο ποιητικό αυτό εγχειρίδιο, της Χριστίνας Κόλλια, κρέμονται από μια λέξη. Το ίδιο συμβαίνει και στη ζωή μας, αλλά σπάνια συνειδητοποιούμε πως η εξέλιξή της μπορεί να είχε επηρεαστεί, ακόμη και να είχε εξαρτηθεί από μια λέξη.

Οι φωτογραφίες του Βασίλη Γιαννακόπουλου και της Μαργαρίτας Ράντεβα, εικονογραφούν με ένταση την τραγικότητα. Τα σιωπηλά μηνύματα των λέξεων.

Κλείνοντας το βιβλίο σίγουρα έχουμε καταλάβει κάτι περισσότερο και ουσιαστικότερο για τον θηλυκό ή τον αρσενικό εαυτό μας.

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top