Fractal

Αμαρτίες γονέων

Γράφει η Ελένη Γκίκα //

 

Αποτέλεσμα εικόνας για Ξεχασμένα κορίτσια sara blaedel«Ξεχασμένα κορίτσια», Sara Blaedel , Μετάφραση: Ρένα Χατχούτ, εκδ. Κλειδάριθμος, σελ. 348

 

Οι σκανδιναβοί έχουν ταλέντο στα οικογενειακά δράματα, αποδεικνύονται μαιτρ όσον αφορά τα μυστικά, το υπαρξιακό τους είναι κομποδεμένο με το ψυχολογικό, γνωρίζουν καλά να επαναλαμβάνουν την βασική παρελθούσα σκηνή και στο μέλλον. Και η δανή Σάρα Μπλέντελ τα διαθέτει όλα αυτά στο ακέραιο κι ακόμα περισσότερα: ατμόσφαιρα, χαρακτήρες, την τέχνη της ανατροπής και σασπένς.

Στα «Ξεχασμένα κορίτσια» ξεκινούν όλα όπως ξεκινούν τα αστυνομικά, από το πτώμα στο τέλος. Μια άγνωστη γυναίκα βρίσκεται νεκρή στο κοντινό δάσος και η Λουίσε, ως η νέα επικεφαλής του Τμήματος Ειδικών Ερευνών προσπαθεί να διαλευκάνει την υπόθεση και να ταυτοποιήσει την σορό από την ουλή. Είναι μια σταλιά τόπος ο τόπος τους και η ουλή της άγνωστης είναι χαρακτηριστική.

Κι ενώ στο ίδιο δάσος ανακαλύπτονται και άλλα πτώματα, άλλα εγκλήματα, μια ηλικιωμένη γυναίκα τηλεφωνεί και ισχυρίζεται ότι γνωρίζει τη νεκρή. Είναι η Λισμέτε, ένα παιδί που φρόντιζε πριν από πολλά χρόνια σ’ ένα κρατικό ίδρυμα για κορίτσια με νοητική στέρηση. Κι είχε μια δίδυμη αδελφή.

Ο χρόνος γυρίζει αντίστροφα, και βήμα βήμα η Λουίσε αναζητά επιζώντες της φρίκης, εφόσον την ίδια μοίρα αποδεικνύεται ότι είχαν και άλλα «ξεχασμένα κορίτσια», όπως συνήθιζαν να αποκαλούν τις έγκλειστες του ιδρύματος. Από γονείς σε συγγενείς και από προσωπικό στους βασικούς πρωταγωνιστές, η συγγραφέας υφαίνει το παλίμψηστο μιας εποχής που συνήθιζε να κρύβει ό,τι την ενοχλεί κάτω από το χαλάκι, να πείθεται εύκολα και ακόμα πιο εύκολα να ξεγελιέται ή να πειθαρχεί.

Τα «ξεχασμένα κορίτσια» αντιμετωπίστηκαν εν πολλοίς σαν ζωντανές κούκλες σε υπερπροστατευμένα παιδιά αναμφιβόλου διανοητικής κατάστασης και ηθικής. Τα υπόγεια είναι κοινοί χώροι των λαών και οι σκελετοί στην ντουλάπα συνήθης τακτική της άγνοιας. Τα μυστικά αποκαλύπτονται εκεί όπου δεν τα περιμένεις και θα πρέπει να τονίσει κανείς ότι η ατμόσφαιρα και η εξέλιξη των χαρακτήρων είναι αριστοτεχνική. Το παρελθόν δε μια εποχή με συνεχή μελλοντική προβολή. Από χθες έχει ήδη συμβεί αυτό που αύριο θα αποκαλυφθεί.

Ταχύτατη και οξυδερκής πλοκή, ακραίος ρεαλισμός και κοινωνιολογική προσέγγιση μιας ολόκληρης κοινωνίας, μιας εποχής. Ποτέ δεν βλέπουμε όταν δεν επιθυμούμε να δούμε.

Ένα βιβλίο που είναι πολλά: αστυνομικό θρίλερ, μυθιστόρημα χαρακτήρων, κοινωνικό και πολιτικό μυθιστόρημα με καταγγελία σαφή: τίποτε δεν είναι πιο απροστάτευτο από ένα άρρωστο παιδί. Η Σάρα Μπλέντελ στα καλύτερά της, όπως επιμένουν οι αναρίθμητοι αναγνώστες της.

 

Αποτέλεσμα εικόνας για sara blaedel

Sara Blaedel

 

Η Σάρα Μπλέντελ, κόρη ενός δημοσιογράφου και μιας ηθοποιού, βρέθηκε από νωρίς σε ένα περιβάλλον γεμάτο από ανθρώπους με έφεση στη γραφή και στην τέχνη, αλλά και στο ρεπορτάζ, στη συλλογή στοιχείων, στην έρευνα. Η ίδια αποδίδει σε αυτά τα ερεθίσματα το πάθος της για τις ιστορίες μυστηρίου. Αφού ενηλικιώθηκε, η Σάρα έκανε διάφορες δουλειές για να επιβιώσει, από σερβιτόρα σε εστιατόριο μέχρι υπάλληλος σε εταιρεία γραφικών τεχνών. Κάποια στιγμή, όμως, βρέθηκε στο χώρο του βιβλίου, ιδρύοντας ένα μικρό εκδοτικό οίκο που εξέδιδε αμερικανική αστυνομική λογοτεχνία μεταφρασμένη στα δανικά. Το επόμενο βήμα στην επαγγελματική ζωή της Σάρα ήταν, σχεδόν αναπόφευκτα πια, η δημοσιογραφία και η συγγραφή. Το 2004, η Λουίσε Ρικ και η Καμίλα Λιντ, οι τρομερές ηρωίδες της, μπήκαν στη ζωή των αναγνωστών με την κυκλοφορία του μυθιστορήματος “Πράσινη σκόνη” στη Δανία. Με αυτό το έργο, η Σάρα κέρδισε το Βραβείο Πρωτοεμφανιζόμενης Συγγραφέως της Δανικής Ακαδημίας Αστυνομικού Μυθιστορήματος και, πολύ γρήγορα, εξασφάλισε τον τίτλο της βασίλισσας του crime στην πατρίδα της. Σήμερα, τα βιβλία της σειράς με τις διάσημες ηρωίδες της έχουν μεταφραστεί σε δεκαπέντε γλώσσες και κυκλοφορούν σε 21 χώρες με τεράστια εμπορική επιτυχία. Το 2014 ψηφίστηκε για τέταρτη φορά ως η δημοφιλέστερη συγγραφέας της Δανίας και το 2015 απέσπασε το ανώτατο λογοτεχνικό βραβείο της Δανίας, De Gyldne Laurbaer. Ζει στην Κοπεγχάγη με την οικογένειά της. Όταν δεν ασχολείται με την αφήγηση άγριων φόνων, είναι πρέσβειρα της οργάνωσης Σώστε τα Παιδιά.

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top