Fractal

Ο ταλαντούχος κιθαρίστας Βασίλης Δίγκος προβάλλει την Ελλάδα στην Ευρώπη

Συνέντευξη στη Βάσω Κιούση //

 

Είναι ο πρώτος Έλληνας στην ιστορία της κλασσικής κιθάρας που εκπροσώπησε την χώρα μας στον πανευρωπαϊκό διαγωνισμό Eurovision Young Musicians 2014 στην Κολωνία.

 

dig1

 

Ο Βασίλης Δίγκος γεννήθηκε στην Αθήνα. Ανήκει στην τέταρτη γενιά μουσικών της οικογένειάς του. Ξεκίνησε μαθήματα κιθάρας σε ηλικία 11 ετών. Σπούδασε κλασική κιθάρα και τελειοποίησε την τεχνική του δίπλα στον καθηγητή Τάσο Δίγκο (πατέρα του) παίρνοντας πτυχίο με άριστα παμψηφεί και υποτροφία το 2011  στο Ωδείο Βύρωνα. Συνέχισε στο Ωδείο Αθηνών με υποτροφία από όπου το 2014 πήρε  δίπλωμα σολίστ με άριστα παμψηφεί. Συνεχίζει ανώτατες σπουδές μουσικής στο Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, στο Τμήμα Μουσικών  Σπουδών, έχοντας  παράλληλα κερδίσει μια υποτροφία στο ‘’Julliard School’’ της Αμερικής, μία από τις μεγαλύτερες μουσικές ακαδημίες παγκοσμίως. Παρακολούθησε Master Classes με τους Marcin Dylla, Alvaro Pieri, Sergio Assad, Oscar Ghiglia, Hubert Kappel, Carlo Marchione, Margarita Escrapa, Carlo Domeniconi, Jozef Zapka, Dejan Ivanovich, Marco Socias, Vladimir Gorbach, Harold Gretton.

Σε ηλικία 14 ετών έδωσε το πρώτο του επίσημο ρεσιτάλ προσκεκλημένος ως σολίστ στο διεθνές φεστιβάλ ‘’Porto Heli’’ και έκτοτε συνεχίζει τις συναυλίες του σε διάφορες πόλεις της Ελλάδας και του εξωτερικού, όπως στη Γερμανία, Αυστρία, Κύπρο, Ισπανία και Ιταλία.

Ασχολήθηκε ιδιαίτερα με την Baroque μουσική έχοντας βραβευτεί ειδικά για την ερμηνεία του σε έργα συνθετών εκείνης της εποχής. Από το 2008 έως τώρα που λαμβάνει μέρος σε πανελλήνιους και διεθνείς διαγωνισμούς έχει κατακτήσει πολυάριθμα βραβεία. Σημαντικότερα είναι το πρώτο βραβείο στον παγκόσμιο διαγωνισμό κιθάρας ”International Guitar Competition Andres Segovia” στο Ντίσελντορφ της Γερμανίας το 2012 και το 2014, στο διαγωνισμό “Rago International Guitar Competition” στη Στουτγκάρδη, στο “Guitar Art Festival” στο Βελιγράδι. Κι ακόμα βραβεύτηκε από τον δήμο της πόλης του για τη μουσική του πορεία.

Έχει συμπράξει με τους μαέστρους Kristiina Poska and Mark Adair. Επίσης, με  τη βιολίστρια Judith Stapf από τη Γερμανία, με τον  βιολονίστα Albin Uusijärvi από τη Σουηδία, με την πιανίστρια Livyka Shtirbu-Sokolov από την Μολδαβία, τη βιολίστρια Sonoko Miriam Shimano Welde από την Ιαπωνία κ.α. Επίσης εμφανίστηκε με την συμφωνική ορχήστρα της Κολωνίας στο πλαίσιο του διαγωνισμού Eurovision Young Musicians ερμηνεύοντας το κοντσέρτο του Μ. C. Tedesco.

Του αφιέρωσαν έργα τους: ο διεθνούς φήμης Ρώσος συνθέτης Evgeny Baev  (Sonata VIII), ο Χάρης Πελώνης (Destination…Somewhere in Europe, Illusory Dance και  Reverie) και ο Τάσος Δίγκος (Improvisations). Το 2014 ηχογράφησε ένα CD  στο ελληνικό ραδιόφωνο με έργα των συνθετών Luys De Narvaez, Leo Brouwer, Joaquin Turina και το Concerto in Re του M. C. Tedesco. Στην εκπομπή “Calles Del Mundo στο Street  Radio με την Άντα Αθανασοπούλου, έγινε αφιέρωμα σε ζωντανή εκπομπή στην κιθαριστική του πορεία. Επίσης στο «Τρίτο πρόγραμμα» στην εκπομπή “Ζωντανό Ρεσιτάλ” από τον μουσικό και παραγωγό Χρήστο Παπαγεωργίου αλλά και στον Βήμα Fm από τον Αλέξη Κωστάλα.  Έδωσε συνεντεύξεις και  εμφανίστηκε ζωντανά στην ελληνική τηλεόραση καθώς και σε τηλεοπτικά κανάλια της Πολωνίας, της Ουγγαρίας και στο WDR της Γερμανίας. Σχόλια και άρθρα για την σολιστική του πορεία δημοσιεύτηκαν  στις εφημερίδες “Παλμός”, “Hχώ”, “Ταρ”, “Ελεύθερος Τύπος”, “Focus Gitarre”, “Eurovision Young Musicians”, “ΕΡΤ”. Ασχολείται με την διδασκαλία και τη σύνθεση γράφοντας μουσική για κιθάρα που περιλαμβάνει στο πρόγραμμά του. Το 2015 παρουσίασε τις συνθέσεις του στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.

 

Με τον Βασίλη Δίγκο είχα την χαρά να συνομιλήσω μαζί του και να μου απαντήσει σε ερωτηματικά που έχω, κάθε φορά που βλέπω νέους μουσικούς, αναζητώντας απαντήσεις σε δικές μου ανησυχίες όταν σπούδαζα μουσική.

 

dig2Γιατί ξεκίνησες μουσική, τι σε εντυπωσίασε και τι πιστεύεις ότι κέρδισες από αυτή την επιλογή;

Για μένα το να ασχοληθώ με τη μουσική ήταν κάτι το φυσιολογικό γιατί στην οικογένειά μου υπάρχουν επαγγελματίες μουσικοί. Παρ’ όλα αυτά να σας πω ότι ο πατέρας μου ξέροντας τις δυσκολίες του επαγγέλματος έκρυβε τις κιθάρες από εμένα και τον αδερφό μου, ο οποίος (αδερφός μου) είναι θαυμάσιος καλλιτέχνης. Ο πατέρας μου λοιπόν δεν ήθελε να ασχοληθώ με τη μουσική. Το σπίτι μου βέβαια ήταν και είναι πάντα γεμάτο από μουσικούς. Ακούγοντας καθημερινά τους ήχους της κιθάρας και βλέποντας τον τρόπο που ζει ένας καλλιτέχνης με εντυπωσίασαν τόσο πολύ ώστε να θέλω να γίνω επαγγελματίας. Όσον αφορά τι κέρδισα, σίγουρα είναι πάρα πολλά. Η μουσική από μόνη της σε κάνει περισσότερο προσεκτικό και υπεύθυνο και αυτό σε συνοδεύει παντού. Σε βάζει σε έναν κόσμο αναζήτησης και έρευνας, συναντάς ανθρώπους που δεν θα είχες την τύχη να τους γνωρίσεις αλλού. Σημαντικότερο για μένα είναι ότι σε βοηθάει να βγάλεις τα καλύτερά σου συναισθήματα.

 

Πως αισθάνεσαι  να έχεις τον πατέρα σου καθηγητή, σε επηρέασε στην μουσική σου πορεία;

Με οδήγησε σε τεχνικές και τρόπους μελέτης πολύ πιο γρήγορα. Επίσης με επηρέασε στην επιλογή του είδους της μουσικής που αναδεικνύει περισσότερο τις ερμηνευτικές μου ικανότητες.

 

Έμφυτο ταλέντο, σπουδές, μελέτη, πειθαρχεία; Ποια είναι τα εφόδια που χρειάζεται κανείς για να γίνει καλός μουσικός;

Σίγουρα το ταλέντο είναι σημαντικό αλλά δεν φτάνει μόνο αυτό. Χρειάζονται  και όλα τα υπόλοιπα.

 

Ξεκίνησες τα ρεσιτάλ σου σε μικρή ηλικία. Πιστεύεις ότι αυτό βοήθησε στη σολιστική σου πορεία;

Σίγουρα με βοήθησε να γίνω γρήγορα γνωστός και μου άνοιξε έναν άλλο δρόμο ,να δω διαφορετικά τη μουσική. Τα ρεσιτάλ είναι μια άλλη άποψη και έκφραση της μουσικής. Υπηρετείς την τέχνη και την διαδίδεις σε άλλους με διαφορετικό τρόπο.

 

Τι είναι για σένα η κιθάρα;

Για μένα είναι το όργανο που δίνει τις περισσότερες δυνατότητες ερμηνείας από τα άλλα κι αυτό γιατί κινείται  πολύ κοντά στην συχνότητα της ανθρώπινης  φωνής.

 

Με τι κιθάρα παίζεις; 

Έχω μια θαυμάσια κιθάρα του Βασίλη Σιγλέτου, ενός καταπληκτικού Έλληνα κατασκευαστή. Τα τελευταία χρόνια υπάρχει μια άνθιση κατασκευαστών στην Ελλάδα βοηθώντας στην βελτίωση της κιθάρας. Θέλω να σας εξηγήσω ό,τι ο κιθαρίστας πρέπει να έχει μια συνεργασία με τον κατασκευαστή, να παίρνει μέρος στην κατασκευή και να ζητάει αλλαγές όπου αυτές τον βοηθούν. Ο Σιγλέτος αυτό εμένα μου το δίνει και έτσι το αποτέλεσμα της κιθάρας μου είναι εκπληκτικό.

 

Πώς επιλέγεις το ρεπερτόριό σου;

Η επιλογή γίνεται με γνώμονα το που πρόκειται να παίξω, έχω ένα μεγάλο ρεπερτόριο και ανάλογα την περίσταση, επιλέγω. Επίσης σε κάθε ρεσιτάλ προσθέτω κομμάτια δικά μου και έργα συνθετών που μου έχουν αφιερώσει.

 

Έχεις πάρει δεκάδες πανελλήνια και διεθνή βραβεία. Είναι αποτέλεσμα μελέτης;

Σίγουρα η μελέτη παίζει σημαντικό ρόλο στην επιτυχία του διαγωνιζόμενου. Θα πρέπει όμως ταυτόχρονα  να υπάρχουν και άλλα σημαντικά στοιχεία, όπως η καλή ψυχολογία, το ρεπερτόριο, η ερμηνεία, που όλα μαζί θα οδηγήσουν σε ένα καλό αποτέλεσμα. Να προσθέσω ότι οι διαγωνισμοί είναι ένα διαφορετικό κομμάτι της μουσικής, δεν την εξυψώνουν, βοηθούν μόνο τον εκτελεστή να γίνει γρήγορα γνωστός, χωρίς αυτό φυσικά να εξασφαλίζει την επαγγελματική του καριέρα.

 

Έχεις ασχοληθεί με την Μπαρόκ μουσική. Υπάρχει κοινό που ενδιαφέρεται γι΄ αυτό το είδος;

Δεν υπάρχει μουσικός που να μην ακούει και να μην παίζει τη μουσική αυτής της εποχής. Για τους κιθαρίστες είναι υποχρεωτική στο πρόγραμμα του πτυχίου και του διπλώματος. Προσωπικά μου αρέσει πολύ αν και είναι η εποχή της απόλυτης μοναρχίας και ο ρόλος του καλλιτέχνη είναι ταπεινωτικός, κάτι που στους καλλιτέχνες δεν αρέσει, παρ’ όλα αυτά έχουν γραφτεί αξιόλογα έργα. Όσον αφορά το κοινό είναι περιορισμένο.

 

digos3

 

Συνθέτεις και μουσική για κιθάρα και ερμηνεύεις τα έργα σου. Τι ορίζοντες σου ανοίγουν μέσα από τη σύνθεση;

Η σύνθεση με βοηθά στη μουσικότητα και στην καλύτερη ερμηνεία.

 

Πότε και γιατί άρχισες να συνθέτεις;

Η σύνθεση γεννιέται από την ανάγκη να επικοινωνήσεις και να εκφραστείς. Δημιουργείς έναν δικό σου κόσμο συναισθημάτων που θέλεις να τον μοιραστείς με τους γύρω σου, είναι όπως να χαρίζεις δώρα σε όλους και χαίρεσαι για αυτό. Την πρώτη προσπάθεια την έκανα πολλά χρόνια πριν αρχίσω να μελετάω κιθάρα κάπου στα πέντε μου χρόνια όταν ήμουν στο νηπιαγωγείο. Ήταν ένα τραγούδι επτά ογδόων με μια όμορφη μελωδική γραμμή και πολύ όμορφα λόγια που μιλούν για τον πατέρα μου. Οι συνθέσεις για κιθάρα ξεκίνησαν από τον πρώτο χρόνο που άρχισα να μελετάω. Την ίδια χρονιά πήγα σε έναν πανελλήνιο διαγωνισμό, κάτι που για μένα ήταν μια θαυμάσια εμπειρία και είπα ότι αυτό θέλω να κάνω, όμως ήθελα να βάλω στο πρόγραμμά μου κομμάτια που να μην τα έπαιζαν οι άλλοι. Αυτό ήταν η αρχή να γράψω για κιθάρα.

 

Τι σε ενδιαφέρει περισσότερο η σολιστική πορεία ή  η διδασκαλία;

Πρωταρχικό  στόχο  έχει η σολιστική πορεία μου, ωστόσο ήδη διδάσκω  και φυσικά με ενδιαφέρει και η διδασκαλία.

 

Δίνει η Ελλάδα ευκαιρίες σε νέους καλλιτέχνες; 

Τώρα… για τις ευκαιρίες που με ρωτάτε και τη βοήθεια του κράτους προς τους καλλιτέχνες είναι σίγουρα όχι, το αντίθετο θα έλεγα τους δυσκολεύει πάρα πολύ. Ακόμα και ο φόρος για αγορά μουσικών οργάνων είναι αυξημένος σαν φόρος πολυτελείας. Δυστυχώς η χώρα μου πιστεύει ότι όσοι κάνουν σπουδές μουσικής είναι πλούσιοι….. Θα σας φέρω ένα παράδειγμα όσον αφορά τη βοήθεια. Για τους αθλητές υπάρχει μοριοδότηση για την είσοδό τους στα πανεπιστήμια ενώ για τους μουσικούς όχι. Γενικά οι καλλιτέχνες είναι ξεχασμένοι από το κράτος, δεν έχουν ούτε στο ελάχιστο τη βοήθεια που χρειάζονται και αυτό γίνεται δυσκολότερο από τη στιγμή  που γίνεσαι επαγγελματίας. Το κράτος όμως ας μη ξεχνάμε ότι είμαστε εμείς. Πόσοι από εμάς θα πηγαίναμε σε ένα ρεσιτάλ κλασικής μουσικής και πόσοι θα πλήρωναν ένα εισιτήριο για να το παρακολουθήσουν; Αυτό όμως οι καλλιτέχνες το ξέρουν από την αρχή που γίνονται επαγγελματίες και ο κάθε ένας τραβάει το δικό του δρόμο με τον δικό του τρόπο. Έχει και αυτό όμως τη μαγεία του. Εγώ προσωπικά πιστεύω όποιες και να είναι οι συνθήκες, τις ευκαιρίες τις δημιουργείς και από μόνος σου.

 

Είσαι φοιτητής στο τμήμα μουσικών σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών. Τι σου προσφέρει σαν κιθαρίστα και συνθέτη;

Θέλω να σας πω ο, τι νιώθω τυχερός που σπουδάζω σε ένα ελληνικό πανεπιστήμιο, πιστεύω ότι είναι ένα από τα καλύτερα στον κόσμο. Όσον αφορά τι μου προσφέρει, σίγουρα οι σπουδές σε ένα καλό πανεπιστήμιο είναι το ανώτερο στάδιο που έχει την τύχη να κάνει ο μουσικός. Εγώ διάλεξα να σπουδάσω Μουσικολογία στο Ε.Κ.Π.Α. γιατί τα μαθήματα δεν έχουν να κάνουν με την κιθάρα, είναι ένας κύκλος σπουδών που σε ολοκληρώνει ως μουσικό κάτι που σαν εκτελεστής το είχα ανάγκη. Πάντα πίστευα ότι δεν πρέπει να ξεχωρίζει ο εκτελεστής οργάνου από τον μουσικό. Θέλω να τονίσω επίσης ότι ένα πανεπιστήμιο είναι καλό όταν και ο μαθητής θέλει να μάθει. Το μέρος της σύνθεσης είναι πολύπλοκο, όλοι ξέρουμε ότι εκείνοι που δεν θέλουν να συνθέσουν ή δεν έχουν ταλέντο δυσκολεύονται να το πετύχουν, εμένα σίγουρα με βοηθάει. Η σειρά των μαθημάτων σε οδηγεί, σε διδάσκει, σε ολοκληρώνει. Όμως, όπως σας είπα και πριν, το να συνθέτεις έχει να κάνει και με το ταλέντο.

 

Στις διάφορες χώρες που επισκέπτεσαι τι σου έχει κάνει εντύπωση με τις σπουδές της μουσικής ;

Πρέπει να ξέρετε ότι οι νέες γενιές δεν εντυπωσιάζονται εύκολα και αυτό οφείλεται στην ύπαρξη του διαδικτύου, πάντως αυτό που εμένα με εντυπωσιάζει είναι ότι οι περισσότερες χώρες της Ευρώπης τη μουσική δεν την έχουν σαν ενασχόληση για λίγους αλλά για όλους. Την έχουν τοποθετήσει στην συνείδησή τους, στην καθημερινότητά τους και στην παιδεία τους, ενώ στην Ελλάδα μέχρι και σήμερα η μουσική ικανότητα έχει περάσει στην κοινή γνώμη ως ένα ιδιαίτερο ταλέντο και ότι όποιος ασχολείται με τη μουσική είναι κάτι το ιδιαίτερο. Αυτό είναι μεγάλο λάθος, η μουσική είναι ένα ταλέντο το οποίο μπορεί να αναπτυχθεί σε όλους τους ανθρώπους με την κατάλληλη εκπαίδευση.

 

Θα ήθελες να ζήσεις σε άλλη χώρα; Ποια και γιατί;

Όχι, ούτε που το σκέφτομαι. Η χώρα μου έχει πολλά αρνητικά… έχει όμως και πολλά καλά…. και πιστέψτε με αυτά είναι περισσότερα. Προσωπικά πιστεύω ότι σε όποια χώρα και να πας αμέσως καταλαβαίνεις ότι ο τόπος που γεννήθηκες είναι μοναδικός. Σίγουρα θα ήθελα να αλλάξουν κάποια πράγματα κοινωνικοπολιτικά , εγώ  όμως είμαι μουσικός και θα μείνω μόνο σε αυτό. Οι επαγγελματικές ευκαιρίες για έναν κλασικό μουσικό σε κάποια άλλη χώρα και αναφέρομαι σίγουρα στην Ευρώπη είναι καλύτερες, όμως παντού υπάρχει το δίκαιο και το άδικο και αυτός που θα εκμεταλλευτεί κάποιον άλλον. Προς το παρών έχω τις σπουδές μου σε ένα ελληνικό πανεπιστήμιο που εγώ το επέλεξα, δραστηριοποιούμαι με ρεσιτάλ στην Ελλάδα και στο εξωτερικό και αυτό μου αρέσει. Δεν ξέρω πάντως αν στο μέλλον θα το θελήσω.

 

Τι γνώμη έχεις για τη δικιά σου γενιά των κιθαριστών και πώς την συγκρίνεις με την προηγούμενη;

Να σας πω, η προηγούμενη γενιά που  την ονομάζω “γενιά των δασκάλων μου” γιατί λόγω του πατέρα μου είχα την τύχη να κάνω μάθημα σχεδόν με όλους και από όλους έμαθα και πήρα τα καλύτερα. Χάρη λοιπόν της προηγούμενης γενιάς υπάρχει η τόσο σπουδαία εξέλιξη της κιθάρας στην Ελλάδα. Συγκριτικά λοιπόν, εμείς βρήκαμε έτοιμα πολλά πράγματα και πάνω στα έτοιμα είναι εύκολο να προχωρήσεις γρήγορα. Όσον αφορά τη γνώμη μου για τη δική μου γενιά πιστεύω ότι έχει πάρα πολύ καλούς κιθαριστές. Πολλοί από αυτούς δίνουν ρεσιτάλ στην Ελλάδα και το εξωτερικό, αρκετοί είναι καλοί συνθέτες και σχεδόν όλοι συνεχίζουν ανώτατες σπουδές σε μουσικά πανεπιστήμια κάτι που θα βοηθήσει μελλοντικά το κιθαριστικό  ρεπερτόριο και την εξέλιξη της κιθάρας.

 

Ποιος είναι ο στόχος σου μέσα από την τέχνη σου;

Θα ήθελα να συνθέσω αξιόλογα έργα για κιθάρα και να εξελιχθώ ως σολίστας μουσικός. Και ευτυχώς ένα-ένα τα όνειρά μου πραγματοποιούνται…

 

Τι σου έχει προσφέρει η μουσική;

Η μουσική διαμορφώνει τον χαρακτήρα του ανθρώπου, τον κάνει καλύτερο….

 

Τελειώνοντας πες μου τις προσεχείς εμφανίσεις σου

Εκτός από τα διάφορα φεστιβάλ στην Ελλάδα, είμαι καλεσμένος ως σολίστ και για να διδάξω στην Κύπρο, στο Λογρόνιο της Ισπανίας στις 18-22 Μαϊου, στο Σολαρίνο της Ιταλίας στις 1-7 Ιουλίου στο παγκόσμιο φεστιβάλ.

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top