Fractal

Ένα κείμενο για το Varelaki

Γράφει η Αγγέλα Γαβρίλη // *

 

varelaki

 

Επτά χρόνια varelaki. Το varelaki είναι ένα λογοτεχνικό ιστολόγιο. Είναι και πολλά περισσότερα..Εμπεριέχει και ζητήματα τέχνης γενικότερα. Λειτουργεί επί επτά χρόνια με προσωπική εργασία και κόπο της διαχειρίστριάς του, της ποιήτριας Ασημίνας Ξηρογιάννη, και, χωρίς τη βοήθεια μόνιμων συνεργατών, έχει κατορθώσει να δημιουργήσει μέσα σε αυτό ένα σημαντικό Λογοτεχνικό Αρχείο των σύγχρονων ελληνικών γραμμάτων και των εκπροσώπων τους, μια κιβωτό θα έλεγα λογοτεχνίας – κυρίως ελληνικής αλλά όχι μόνο. Το αρχείο αυτό υπάρχει ως παρακαταθήκη για λογοτέχνες, φιλολόγους, αναγνώστες, μαθητές και φοιτητές. Και όλα αυτά στον εύκολα πλέον προσβάσιμο χώρο του διαδικτύου, με την εξής σημαντική ειδοποιό διαφορά όμως: στο διαδίκτυο υπάρχει σε μεγάλο ποσοστό και χαμηλής ποιότητας υλικό ή μη αξιόπιστο, στο Varelaki με τη φροντίδα της Ασημίνας Ξηρογιάννη υπάρχει ποιότητα και αξιοπιστία στα κείμενα που παρουσιάζονται, εξ ου και διόλου τυχαίο είναι το γεγονός ότι της εμπιστεύονται τη δουλειά τους οι δημιουργοί.

 

To Varelaki, με τον προσδιορισμό σελίδες Τέχνης και Πολιτισμού, ξεκίνησε το ταξίδι του στο διαδίκτυο το 2009 και συνεχίζει να πλέει μέχρι σήμερα έχοντας σταθερή παρουσία στα λογοτεχνικά πράγματα. Αγαπά και στηρίζει το βιβλίο και τα γράμματα, αγαπά τις τέχνες και ιδιαίτερα το θέατρο, τους συγγραφείς και έχει ιδιαίτερη αδυναμία στην ποίηση. Παρουσιάζει πεζογραφία, θέατρο, ενδιαφέρουσες λογοτεχνικές ειδήσεις, κριτικές, κείμενα της Ασημίνας Ξηρογιάννη αλλά και άλλων συντακτών τους οποίους φιλοξενεί κατά καιρούς. Διαβάζουμε επίσης σε αυτό συνεντεύξεις ποιητών, πεζογράφων, ανθρώπων του θεάτρου, ηθοποιών και άλλων προσώπων που συνδέονται με το βιβλίο, τη λογοτεχνία και την τέχνη. Σημαντικό είναι και το ένθετο ηλεκτρονικό λογοτεχνικό περιοδικό notationes (σημειώσεις), όπου συγκεντρώνονται πολλές μαζεμένες αναρτήσεις κάθε φορά που συνιστούν ένα μικρό ένθετο το οποίο λειτουργεί αυτόνομα.

Το Varelaki ξεκίνησε ως το μοναδικό μπλογκ που δεν δημοσιεύει φωτογραφίες, κατ’ επιλογήν όπως λέει η δημιουργός του, και παρά το γεγονός ότι πλέον υπάρχει και εικόνα σε ένα ποσοστό, παραμένει ταγμένο στο Λόγο και επιδιώκει ακριβώς να τον παρουσιάζει καθαρό, χωρίς αποσπάσεις, στο αναγνωστικό κοινό – κι αυτό είναι πρόκληση αλλά και ενδιαφέρον πείραμα θα έλεγα. Και εκ του αποτελέσματος, επιτυχές.

Σε εποχές όπου το εύκολο, το επιφανειακό, το θορυβώδες και το φαίνεσθαι αντί του είναι κυριαρχούν με έναν σχεδόν ολοκληρωτικό τρόπο, το Varelaki επιλέγει συνειδητά το λόγο, την ουσία και την ποιότητα, τους χαμηλούς τόνους, το περιεχόμενο στο οποίο πρέπει να αφιερώσεις χρόνο και μια σχετική προσπάθεια για να το αντιληφθείς, να το μελετήσεις και να το αξιοποιήσεις ενδεχομένως στη δουλειά σου και το έργο σου: όσοι ασχολούνται με οποιονδήποτε τρόπο με τη λογοτεχνία, διατρέχουν συχνά τις ηλεκτρονικές σελίδες του.

Ασημίνα Ξηρογιάννη

Ασημίνα Ξηρογιάννη

Και το ηρωικόν του πράγματος γίνεται ακόμα πιο έντονο, αν αναλογιστούμε την πραγματική εικόνα της ελληνικής κοινωνίας σε σχέση με την ανάγνωση και ακόμα περισσότερο σε σχέση με τη λογοτεχνία: ξέρουμε νομίζω όλοι τι διαβάζει και πόσο, το μεγαλύτερο μέρος του ελληνικού αναγνωστικού κοινού – το οποίο αναγνωστικό κοινό ούτως ή άλλως αποτελεί ένα μικρό ποσοστό επί του πληθυσμού. Η δε ποίηση στην οποία το Varelaki τρέφει αφοσίωση, θεωρείται δυστυχώς από την πλειοψηφία περισσότερο ένα είδος ιδιαιτερότητας, για να μην πω διαστροφής, για ακόμα πιο περιορισμένο κοινό.

Όμως όλα τα ενδιαφέροντα και αξιόλογα πράγματα έχουν κι έναν αυξημένο βαθμό δυσκολίας σε σχέση με την ευκολία της πεπατημένης, της γρήγορης κατανάλωσης. Εξ ου και η ενασχόληση με αυτά είναι σε ένα βαθμό εθιστική… διότι μέσα από τις λογοτεχνικές οδούς όπως το Varelaki (χρησιμοποιώ τον όρο «οδοί» συνειδητά) εκείνος που ενδιαφέρεται ανακαλύπτει φωνές, γραφές, κείμενα που του ανοίγουν νέους δρόμους και διαδρομές, γεγονός που δε συμβαίνει με την κλασική βόλτα στα βιβλιοπωλεία ή με την απλή ανάγνωση κριτικών και παρουσιάσεων και λόγω περιορισμού χώρου και χρόνου αλλά και εξαιτίας της φύσης της μελέτης που απαιτεί άλλους χρόνους, τρόπους και διαδικασίες – και ένα λογοτεχνικό μπλογκ όπως το Varelaki τα προσφέρει αυτά στον αναγνώστη.

Η Ασημίνα Ξηρογιάννη όχι μόνο γράφει καλά, αλλά και διαβάζει επίσης πολύ και κυρίως μελετά τη λογοτεχνία – και όχι τα παραπάνω δε συνδυάζονται απαραιτήτως όπως κάποιος θα υπέθετε. Εκτιμώ ότι το Varelaki αντανακλά και την προσωπικότητα και τα ενδιαφέροντά της, αλλά κυρίως την καθαρή αγάπη της για το λόγο αλλά και την απαιτητική τέχνη του λόγου. Και είναι πάρα πολύ ενδιαφέρον το γεγονός ότι μια προσωπική δημιουργία καταφέρνει να γίνει ένα σημείο συνάντησης όπου συναντιούνται, καταθέτουν τη δουλειά τους και κατά μία έννοια συνδιαλέγονται τόσοι Έλληνες δημιουργοί, με διαφορετικές φωνές και από διαφορετικές γενιές.

Κλείνοντας αυτή τη μικρή παρέμβαση, θα ήθελα να χρησιμοποιήσω τα λόγια της ίδιας της Ασημίνας Ξηρογιάννη στα οποία συμπυκνώνει εξαιρετικά το λόγο δημιουργίας και το ρόλο ύπαρξης που έχει το Varelaki στο διαδίκτυο αλλά και στη σύγχρονη λογοτεχνική σκηνή:

«Ερευνά, σχολιάζει, ανθολογεί, προτείνει, ανακοινώνει, συνδιαλέγεται.

Μέσα στο συρφετό και στη βουή, υπάρχει ομορφιά, αρκεί να την ανακαλύπτεις.

Το Varelaki είναι συλλέκτης όμορφων πραγμάτων».

 

 

 

* Η Αγγέλα Γαβρίλη σπούδασε Αρχαιολογία και Ιστορία της Τέχνης στην Ελλάδα και την Αγγλία, ενώ παρακολούθησε σεμινάρια Δημιουργικής Γραφής στο Εθνικό Κέντρο Βιβλίου (ΕΚΕΒΙ). Είναι editor στο ελληνικό πρακτορείο εκπροσώπησης συγγραφέων Book Agency και βιβλιοκριτικός στο ηλεκτρονικό περιοδικό για το βιβλίο και τον πολιτισμό, Diavasame.gr. Το 2009 εκδόθηκε η πρώτη της ποιητική συλλογή με τίτλο ΑΡΚ, Ποιήματα σε πέντε πράξεις (εκδόσεις Γαβριηλίδης) που ήταν υποψήφια για τα βραβεία του «Διαβάζω» ενώ το 2010 και το 2012 συμμετείχε στις δύο συλλογικές εκδόσεις της «Ομάδας από Ποίηση» (εκδόσεις Γαβριηλίδης). Τον Απρίλιο του 2013 κυκλοφόρησε η δεύτερη ποιητική της συλλογή, Iridium (εκδόσεις Momentum).Ζει και εργάζεται στην Αθήνα. Η «Ίσκρα» από τις εκδόσεις Πάπυρος, είναι το πρώτο της μυθιστόρημα.

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top