Fractal

Τρεις χαρακτήρες, τρεις μονόλογοι, τρεις οπτικές

Γράφει η Ασημίνα Ξηρογιάννη //

 

pinterΧάρολντ Πίντερ «Τοπίο και σιωπή», Μετάφραση: Χριστίνα Μπάμπου- Παγκουρέλη, Εκδ. Λαβύρινθος, σελ. 62

 

Ο Χάρολντ Πίντερ στο Τοπίο του επανέρχεται στο θέμα της επικοινωνίας  ανάμεσα στους ανθρώπους. Αυτή και εδώ παρουσιάζεται δύσκολη, όπως και στα περισσότερα έργα του άλλωστε. Δύο παράλληλλοι μονόλογοι, δύο φωνές που αδυνατούν να κάνουν διάλογο, πόσο μάλλον να ταυτιστούν και να συμπορευτούν. Ένας άντρας και μια γυναίκα γύρω στα πενήντα στην κουζίνα μιας εξοχικής κατοικίας. Και οι δύο ήρεμοι και χαλαροί. Απλά δεν επικοινωνούν. Δεν κοιτάζει ο ένας τον άλλο, μιλά ο ένας στον εαυτό του και ο άλλος επίσης. Εγκλωβισμένοι ο καθένας στο τοπίο του το προσωπικό, κλεισμένος στις εικόνες, στα όνειρα στις εμμονές του. Πολλές παύσεις, επαναλαμβανόμενες, ο άντρας, ο Νταφ μιλά πολύ και για το παρελθόν του με την Μπεθ. Η γυναίκα αναφέρεται στον εραστή, τη θάλασσα, τα αγγίγματα του εραστή, στη ζωγραφική, στις βασικές αρχές της σκιάς και του φωτός. H ιστορία απάτης του Νταφ αιωρείται συνεχώς, οι εικόνες διαδέχονται η μία την άλλη, οι φαντασιώσεις της Μπεθ δίνουν έναν μελαγχολικό τόνο στο έργο και την αίσθηση  ότι όλα είναι εύθραυστα σε έναν συναισθηματικό κόσμο που καταρρέει. Η ανάγκη για μια μεγαλειώδη αγάπη είναι φανερή. Η Μπεθ έχει αποκλείσει το παρελθόν της από το παρόν, ζει μέσα σε ένα χαμένο χτες, έχει εμμονές, είναι απρόσιτη, γεμάτη μοναξιά, γεμάτη σιωπηλή απομόνωση. Ο άντρας της πιο άμεσος και ειλικρινής, της εξομολογείται την αμαρτία του, αλλά φαίνεται να υπάρχει τεράστιο χάσμα ανάμεσά τους, οι γέφυρες έχουν κοπεί.

Στο ίδιο βιβλίο υπάρχει και ένα δεύτερο έργο του Πίντερ, με τίτλο η Σιωπή. Από τα έργα του Πίντερ η σιωπή είναι αυτό που διαθέτει τη μεγαλύτερη ίσως λυρικότητα, αλλά είναι και το πιο μυστηριώδες και δύσκολο. Τρεις χαρακτήρες, τρεις μονόλογοι, τρεις οπτικές. Ενδιαφέρουσα η στιγμή που μεταφερόμαστε στα γηρατειά τους. Μια διάχυτη ποιητικότητα και μια προσεγμένη χρήση των λέξεων. Ο Πίντερ, όπως έχει ο ίδιος δηλώσει, δεν διαχωρίζει το θέατρο από την ποίηση. Οι παύσεις του έχουν πάντα σημαντικό ρόλο. Εδώ εναλλάσσονται με τις σιωπές, εδώ η μουσικότητα κερδίζεται με αυτήν ακριβώς την εναλλαγή. Η πνευματικότητα των χαρακτήρων και το ιδιαίτερο βλέμμα τους για τα πράγματα δεν είναι κάτι που μας ξενίζει. Ο Πίντερ ξέρει πως είναι σημαντικό το πώς θα αφηγηθεί κανείς μια ιστορία τελικά χωρίς να προδώσει την ιδιαίτερη υφή της. Φαίνεται ότι η Έλεν, ηρωίδα του, μεγάλωσε στην εξοχή και ότι οι δύο άντρες που την ήξεραν από μικρή την ερωτεύθηκαν. Η ‘Ελεν αγαπά τον μεγαλύτερο σε ηλικία, ο οποίος τη σπρώχνει να πάει με τον νεότερο. Τελικά οι σχέσεις διαλύονται και οι ήρωες μοιραία οδηγούνται στην απομόνωση. Ο Πίντερ  κρυπτικός συχνά και διφορούμενος δεν παραδίδει τίποτα εύκολα. «Κεντάει» την αφαίρεση, δίνει επαρκώς την αίσθηση των πραγμάτων, έχει την τάση να «σκάβει» τις ιστορίες με έναν δικό του τρόπο κερδίζοντας και τον πιο απαιτητικό αναγνώστη.

 

Harold Pinter

Harold Pinter

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top