Fractal

Η Ιστορία ποτέ δεν υπήρξε άσπρο ή μαύρο, ο αυριανός φόνος έχει ήδη ξεκινήσει από χθες.

Γράφει η Ελένη Γκίκα //

 

Έλενα Ακρίτα «Το μυστικό της μπλε πολυκατοικίας», εκδ. Διόπτρα, σελ. 360

 

Μπορεί την Ελσινόρη Χατζή να την γνωρίσαμε με τον «Φόνο των 5 αστέρων» και την Έλενα Ακρίτα μόλις το 2015 σαν συγγραφέα αστυνομικών, αλλά την είχε από πάντα την ίντριγκα μέσα της. Το dna της δράσης και της πλοκής υπάρχει στις ιστορίες της, με οικογενειακά μυστικά, ιστορικές και λογοτεχνικές αναφορές, στις φίνες της εμμονές. Αναγνωρίσιμες πια και από τις τηλεοπτικές σειρές που συνυπέγραφε με τον Γιώργο Κυρίτση και τις οποίες συνεχίζει και στο δεύτερο αστυνομικό της μυθιστόρημα που κυκλοφόρησε φέτος με τον τίτλο «Το μυστικό της μπλε πολυκατοικίας».

Και στο δεύτερο μυθιστόρημά της η δημοσιογράφος Ελσινόρη Χατζή, ασυμβίβαστη στη ζωή και στην ιδεολογία της, είναι εκείνη που θα διαλευκάνει τα μυστήρια. Την επιλέγουν εξάλλου γνωρίζοντας την από την συμβολή της στη διαλεύκανση του προηγούμενου φίνου, ενός πάμπλουτου επιχειρηματία μιας αλυσίδας πολυτελών ξενοδοχείων.

Στον «Φόνο των 5 αστέρων» ο συνεκτικός ιστός ήταν η βία στα παραμύθια και οι αντιφάσεις στη ψυχοσύνθεση των ηρωίδων των παραμυθιών. Στο «Μυστικό της μπλε πολυκατοικίας» είναι η γενιά του Πολυτεχνείου και οι αντιφάσεις της, ο συνεκτικός ιστός. Και ο φόνος και πάλι στους κόλπους της αγίας οικογένειας. Αυτή τη φορά με πολιτικό παρελθόν και παρόν.

Ένα ανώνυμο e-mail το οποίο θα λάβει στην εφημερίδα θα αναγκάσει την Ελσινόρη Χατζή να ενώσει τόπο και χρόνο, να ξαναδεί πια με άλλα μάτια τετελεσμένους φόνους, μήπως γλυτώσει τα υποψήφια θύματα από μελλοντικούς.

Η συγγραφέας, αμφισβητώντας τα όρια θύτη και θύματος, κοινωνικούς θεσμούς και οικογενειακά δεσμά, θα αναδείξει το πολυσύνθετο και αντιφατικό πρόσωπο του κακού. Συμφεροντολόγοι και κατ’ επίφαση ιδεολόγοι πολιτικοί, καταθλιπτικές καθώς πρέπει σύζυγοι, κόρες που δεν είναι πραγματικές και άλλες πραγματικές που δεν αναγνωρίστηκαν ποτέ, θα αποδείξουν ότι σ’ αυτή τη ζωή τίποτα δεν είναι όπως φαίνεται. Ακόμα και ο καθαρός αναρχοαυτόνομος Ντίλαν που μας θυμίζει το καθαρό πρόσωπο της επανάστασης κρατά την άκρη στο νήμα με τα μυστικά που ξετυλίγονται από την Μπλε πολυκατοικία στα Εξάρχεια μέχρι το σπίτι του Αντώνη και της Ρεγγίνας Σκιαδά στην Κηφισιά, θα φέρει σε απόσταση αναπνοής την πλούσια Πέρσα με το κορίτσι με το τατουάζ. Αλλά όσο και να βιαστεί η Ελσινόρη, ο αυριανός φόνος έχει ήδη ξεκινήσει από χθες.

Στην ιστορία δυο γενιές, η γενιά του Πολυτεχνείου και η σημερινή των 300 ευρώ [τι να λέμε, σήμερα και τα 700 είναι πολλά!], οι ιδεολογίες και οι ματαιώσεις, οι παλιοί σύντροφοι οι οποίοι στην πορεία έγιναν εχθροί, ο πολιτικός αριβισμός και ο φόβος μέσα στις καθώς πρέπει οικογένειες, αναδεικνύονται με ειλικρίνεια και χιούμορ, με λεπτή ειρωνεία και ψυχαναλυτική ματιά. Την αδικία δεν γίνεται να την ξεχάσεις εύκολα. Η προδοσία συντρόφων δεν σβήνει όσο επιλήσμων κι αν αποδεικνύεται στην πορεία η Ιστορία, υπάρχει μια αλλόκοτη δικαιοσύνη στη ζωή κι αναδεικνύεται στο βιβλίο: υπάρχει λύτρωση, η τιμωρία θα έρθει, έστω κι αν αργήσει κάπως, κάποια στιγμή.

 

Έλενα Ακρίτα

 

Η συγγραφέας εξαιρετική στις περιγραφές της αναβιώνει τις εκ διαμέτρου διαφορετικές ατμόσφαιρες στη μπλε πολυκατοικία και στην Κηφισιά. Χρησιμοποιώντας ένα γάμο και μια δεξίωση, τα μπαράκια, τις βεράντες και τα καφενεία με ήρωες που έχουν διαβεί τα σύνορα και τα όρια περισσότερο από μια και δυο φορές.

Στα μεγάλα πλεονεκτήματα του βιβλίου, η Ελσινόρη σαν χαρακτήρας και η ερωτική σχέση της με τον Αντρέα που φαινομενικά τους χωρίζει κοινωνικό χάος, το καθαρό πρόσωπο της γενιάς του Πολυτεχνείου στον υπέροχο Ντύλαν, η τσακισμένη Ρεγγίνα Σκιαδά πρώην Θεοτόκη, οι ατμοσφαιρικές περιγραφές σπιτιών περιοχών, και μιας ολόκληρης εποχής που όπως όλες οι εποχές εκτός από τα φωτεινά και ηρωϊκά διαθέτει και τα μελανά της σημεία. Η συγγραφέας αρέσκεται να ρίχνει φως και να εξηγεί τα αντιφατικά και τα μελανά και το κάνει γενναία, το κάνει κομψά.

Ένα βιβλίο που αναδεικνύει μια σύνθετη και αμφιλεγόμενη εποχή με όλες τις φωτοσκιάσεις της: με ειλικρίνεια, ζωντάνια, διλλήματα και φόνους και γάμους από συμφέρον. Στο κάτω- κάτω επειδή κάποιοι εξαργύρωσαν ακόμα και τους αγώνες των άλλων, αυτό δε σημαίνει ότι κάποιοι δεν αγωνίστηκαν πραγματικά. Εξαιρετική δουλειά. Και ιδεολογικά και δομικά, αφηγηματικά.

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top