Fractal

Με μοχλό πίεσης ένα παιδί

Γράφει η Ελένη Γκίκα //

 

Sophie Hannah «Το μωρό στην κούνια», Μετάφραση: Μαρία – Ευγενία Κουτσάκου, εκδ. Διόπτρα, σελ. 424

 

Εξομολογητικά και πρωτοπρόσωπα, πέρα από κάθε αμφισβήτηση, η Άλις, πάσχουσα ηρωίδα και αφηγήτρια, από τις πρώτες κιόλας σελίδες μας κάνει κοινωνούς των βημάτων της και του δράματός τους. Αφήνοντας στο σπίτι την μόλις δυο εβδομάδων κόρη της με τον σύζυγό της Ντέιβιντ και αποδεχόμενη το δώρο της πεθεράς της Βίβιεν σε χώρο περιποίησης σπα, μετέχει χωρίς να το θέλει σε εκείνο που θα μπορούσε κάποιος και να αποτελέσει «δράμα της ζωής της». Επιστρέφοντας στο σπίτι, επιμένει ότι το μωρό στην κούνια δεν είναι το δικό της παιδί.

Η αγγλίδα συγγραφέας του βιβλίου, Sophie Hannah, ειδική στα ψυχολογικά θρίλερ, στήνει με αληθοφάνεια μέχρι το τέλος μια ιστορία μυστηρίου η οποία φαινομενικά εκτυλίσσεται γύρω από το απαχθέν και αντικατεστημένο μωρό. Η Άλις, η μητέρα, πρωτοπρόσωπα μας βεβαιώνει ότι αυτό που πια είναι στην κούνια είναι ένα άλλο μωρό. Ο Ντέιβιντ ο άντρας της, υποστηρίζει την δική του αλήθεια, κανείς δεν άλλαξε το μωρό, και της συμπεριφέρεται αρχικά με κατανόηση και στη συνέχεια με απέχθεια, αμφισβητώντας την ψυχική της υγεία. Η δυναμική πεθερά της Βίβιεν στην οποία φαίνεται η Άλις να έχει αδυναμία, αντιμετωπίζει καχύποπτα κάθε εκδοχή. Στο μεταξύ μυστηριωδώς χάνονται και οι πρώτες φωτογραφίες του μωρού.

Με δυο παράλληλες αφηγήσεις και μέχρι το τέλος, πρωτοπρόσωπη της μητέρας, τριτοπρόσωπη όλων των άλλων, συμπεριλαμβανομένων και του συμπονετικού ντετέκτιβ Σάιμον Ουοτερχάουζ και της προϊσταμένης του Τσάρλι Ζάιλερ, ο αναγνώστης παραπαίει ανάμεσα στις δυο αναμφισβήτητες πια ενοχές: Η Άλις έχει επιλόχεια κατάθλιψη και δεν αναγνωρίζει το ίδιο της το μωρό. Γύρω από την Άλις έχει στηθεί μια σκευωρία με σκοπό να την οδηγήσουν στην τρέλα αφού της στερήσουν πρώτα το δικό της παιδί.

Ο πρώτος γάμος του Ντέιβιντ και ο παράδοξος θάνατος της πρώτης συζύγου, καθώς και οι εγγραφές του πρώτου γιου και της νεογέννητης Φλόρενς σε ένα ιδιαίτερο και ακριβό σχολείο θα σταθούν ο βασικός μοχλός. Το αποτέλεσμα, ένα πραγματικά απρόσμενο βιβλίο. Το αμάρτημα συνέβη αλλά δεν είναι εκείνο που κραυγάζει εξ αρχής. Το υποψήφιο θύμα ως θύτης είναι αυτός ή αυτή που κινεί τα νήματα, έχει τελικά το κλειδί.

 

Sophie Hannah

 

Μυθιστόρημα χαρακτήρων όπου η συγγραφέας περιγράφει με ιδιαίτερες λεπτομέρειες και ατμόσφαιρα την επιλόχεια κατάθλιψη, τον σαδισμό μέσα στην οικογένεια, τον αυταρχικό και δεσποτικό χαρακτήρα της Βίβιεν, τα διλλήματα του ερωτευμένου ντετέκτιβ Σάιμον Ουοτερχάουζ. Διαθέτοντας όλη την αύρα της βικτωριανής εποχής και μιας Αγγλίας εγκληματικά πιστής στις παραδόσεις της, μας προσφέρει γενναιόδωρα ακριβώς στο τέλος και την τεράστια ανατροπή.

Μυστήριο, ο λόγος μου απέναντι στο δικό σου, ατυχήματα που αποδεικνύονται εγκλήματα και συμπεριφορές αντιφατικές, μεθοδεύσεις αριστοτεχνικές, συστήνουν μια ιστορία με δαιμόνιο φινάλε. Η δράση του βιβλίου, καίτοι παραπλανητική, παραμένει μέχρι το τέλος εσωτερική. Κι αν θελήσετε να παίξετε τον ντετέκτιβ, ένα σας λέω, προσοχή στις λεπτομέρειες. Το μυστικό [και η λύση] βρίσκεται εκεί.

Εξαιρετική γλώσσα ειδικά για αστυνομικό, έξοχος ο εγκιβωτισμός των ημερολογίων του ντετέκτιβ Σάιμον Ουοτερχάουζ. Ένας ντεντέκτιβ έξυπνος, τρυφερός και ρομαντικός.

Για το φινάλε, επανακεφαλαιώνοντας, τα ατού του βιβλίου είναι στους χαρακτήρες και στην δαιμόνια ανατροπή. Όλα τ’ άλλα, μεθόδευση αριστοτεχνική. Και το έγκλημα βρίσκεται αλλού, όχι εκεί όπου δηλώνεται. Τελειώνοντάς το ίσως αισθανθεί κανείς την ανάγκη να το ξαναπιάσει απ’ την αρχή.

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top