Fractal

Το Επί Ματαίω

Γράφει η Πωλίνα Γουρδέα //

 

epimataiwΚυριάκος Χαρίτος «Το επί ματαίω», εκδ. Κέδρος, σελ. 40

 

Το ευαγγέλιο του μας παρουσιάζει ο Κυριάκος Χαρίτος υπό τον τίτλο Επί Ματαίω από τις εκδόσεις Κέδρος. Ένα ευαγγέλιο σαρκαστικό μιας παρακμασμένης κοινωνίας. Ο Χαρίτος χρησιμοποιεί τον ποιητικό λόγο για να εκφράσει τη δυσαρμονία μιας εποχής σε βαθιά κρίση. Ο λόγος του σκληρός, σε σημεία ωμός, που τονίζει τη μουσικότητα του κειμένου. Κι ενώ η πρώτη εντύπωση που σου δίνει το βιβλίο είναι καυστική, γεμάτη μαύρο χιούμορ, διαβάζοντας καλύτερα ο αναγνώστης μπορεί να διακρίνει τη μελαγχολία ενός νέου παρατηρητή για όσα τον περιβάλλουν. Το κείμενο ρέει ανεμπόδιστα γελοιογραφώντας την αγιάτρευτη μετριότητα ορισμένων χυδαίων καταστάσεων και η ποίηση του, απελπισμένη, εκφράζει το δυσώδες στόμα της πραγματικότητας.

 

 

Ω Κύριε, Κύριε/ καίω το πεύκο/ να κάνω κάσα να μπω/ με τηλεόραση στο καπάκι/ και τηλέφωνο να παραγγέλνω/ ενώ θα πεθαίνω/ να γεμίζει χώμα το στόμα μου/ να ρουφάω όμορφες όμορφες εικόνες (ΙΧ, σελ. 35)

Καθώς γυρνά κανείς τις σελίδες του μικρόσχημου αυτού βιβλίου ο λόγος προσκαλεί τη φωνή στα δεκαπέντε ποιητικά σώματα που περιέχει. Σαν προφορικός ρυθμός το Επί Ματαίω αποτείνεται στην ανθρώπινη ύπαρξη στις μέρες μας. Ο Χαρίτος κατορθώνει να κάνει ένα μαύρο σχόλιο σχετικά με τον κόσμο, τον οποίο βρίσκει διαλυμένο, άρρωστο και ναρκωμένο με τις αισθήσεις εξατμισμένες από τη δίνη των εντυπώσεων. Έτσι το άτομο βιώνει μια μη πραγματικότητα και στρέφεται προς έναν Θεό που αν ακούει και βλέπει, δυστυχώς δεν αντιδρά. Μια απεγνωσμένη προσευχή για τη σύγχρονη κοινωνία που είναι ανελέητη και μη βιώσιμη. Κι από το να μιλά κανείς μονάχος του ως το να μιλά μια γλώσσα χωρίς αποδέκτη δεν είναι μακρύς ο δρόμος, ας χρωστάμε χάρη στους λογοτέχνες που τολμούν να υποφέρουν και να βλέπουν μέσα στα κείμενά τους την κατάπτωση των σύγχρονων υποκειμένων.

 

Και το βράδυ/ βαμένες σαν ακουαρέλα παιδική/ πάνε μπουζούκια   μπουζούκια/ πίστες   τραπέζια   χαρακώματα/ πρώτης γραμμής να σε γαζώνουνε τα σκάγια/ ραίνοντας με γαρίφαλα νεκρά/ διάστικτα από δάκρυα κοκαΐνης/ τους αχνιστούς λεβένταρους φωνάρες/ που παντρεύονται σε πρωινές εκπομπές/ ενώ τις νύχτες τους καρφώνουν/ παρκαδόροι αλλοδαποί (ΙΙΙ, σελ. 18)

 

Ο Χαρίτος όμως που υποφέρει από μια τέτοια εποχή και βλέπει το μέγεθος της παρακμής της, διατυπώνοντας τη σαθρότητά της, δεν ταυτίζεται μ’ αυτή. Με τον λόγο του ετοιμάζει μια άλλη πραγματικότητα για ένα διαφορετικό αύριο, το ζητούμενό του είναι κάτι άλλο. Κάνοντας ποίηση με λέξεις ωμές και επιθετικές, σ’ έναν καιρό που η ποίηση είναι μια πολύ δύσκολη υπόθεση, διατυπώνει μια ανάγκη. Την ανάγκη συνειδητοποίησης του σημείου όπου βρισκόμαστε, ώστε μέσω της τέχνης να μπορέσουμε να συνεχίσουμε με άλλους τρόπους, περισσότερο ποιητικούς και ταυτόχρονα ουσιαστικότερους.

 

Έι, κριτική επιτροπή/ τη βαθμολογία σας, παρακαλώ/ τελειώνει ο τηλεοπτικός μας χρόνος (VIII, σελ. 34)

 

kxaritos

 

Ο Κυριάκος Χαρίτος γεννήθηκε στη Χαλκίδα το 1977. Σπούδασε στο Πάντειο Πανεπιστήμιο και έκανε μεταπτυχιακές σπουδές πάνω στο Θέατρο στην Αγγλία. Εργάστηκε ως ηθοποιός στην ομάδα Shifting Sands (2002, 2003, 2014), Έχει γράψει τέσσερα παιδικά βιβλία και το σενάριο της ταινίας μικρού μήκους Εν θερμώ (Βραβείο Σεναρίου Φεστιβάλ Δράμας, 2007).

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top