Fractal

«Το Δέντρο» του Μανιώτη επιτομή της νεοελληνικής παθογένειας του ουτοπικού μικροαστισμού μας

Γράφει ο Κωνσταντίνος Μπούρας //

 

dentro

 

Κι ιδού ο πρώτος μονόπρακτος μονόλογος από την τετραλογία του Γιώργου Μανιώτη με τον παραπειστικό αλλά εύγλωττο τίτλο «Η τριλογία της Λιτότητας», εκδόσεις Όστρια, σ. 302. Το σύνολο αυτού του θεατρικού του τετραπτύχου για την Κρίση και τις συνέπειές της στις οικονομικώς και πνευματικώς ασθενέστερες τάξεις, θα μπορούσε – κατά την ταπεινή θεατρολογική και λογοτεχνική-κριτική μου άποψη – να έχει ως υπότιτλο: «Το τέλος των Χριστουγέννων». Και βεβαίως, το κατ’ εξοχήν σύμβολο της χειμωνιάτικης – πρώην παγανιστικής – εορτής είναι το στολισμένο έλατο με το πεντάκτινο αστέρι των «μάγων» (και της Αφροδίτης, εν γένει). Αυτό ακριβώς το σύμβολο καταπατείται, τσαλαπατιέται και βεβηλώνεται τόσο στο κείμενο όσο και στη γλαφυρή παράσταση που ανέβηκε στο «Θέατρο Ελεύθερη Έκφραση» με τον αφάνταστα ευρηματικό Νίκο Μαγδαληνό σε σκηνοθεσία του ίδιου του συγγραφέα, Γιώργου Μανιώτη και με τον Γιάννη Γούνα στο ρόλο του ευρηματικού (φαντάζομαι και υποθέτω) βοηθού σκηνοθέτη. Απομυθοποιητικώς «γαλατάδικοι» οι φωτισμού του Αντώνη Παναγιωτόπουλου, ενώ η απόλυτα καίρια μουσική του Θοδωρή Οικονόμου συνέτεινε στο να φάει ακόμα μία «γροθιά στο στομάχι» ο υποψιασμένος κι ανήσυχος θεατής. Ναι, αυτό το έργο το παρακολουθείς σα να είσαι δεμένος σε πάγκο και να σου κάνουν αλλεπάλληλα ηλεκτροσόκ μπας και ξυπνήσεις κι αφυπνιστείς σε μια άλλη πραγματικότητα, πέρα από αυτήν που σε φλόμωσαν με παραμύθια, ψευδαισθήσεις και ψέματα οι κάθε λογής «ονειρο-πώληδες» (οι οποίοι δεν ήσαν απαραιτήτως και ονειροπόλοι – απλώς απευθύνονταν κι εκμεταλλεύονταν αφελείς ονειροπόλους πουλώντας φούμαρα και «φύκια για μεταξωτές κορδέλες» – «παραμύθα» κατά το κοινώς λεγόμενον, έτσι δεν λένε την ηρωίνη). Ο λαϊκισμός είναι το όπιον του μικροαστού. Μάλιστα. Και βεβαίως. Πολλοί έφαγαν με χρυσά κουτάλια «εις υγιείαν του κορόιδου» αφελούς πόπολου, της πλέμπας, που τη μία μέρα υποδέχεται τους σωτήρες της μετά Βαΐων και κλάδων και την επόμενη μέρα δεν διστάζει να αναφωνήσει «σταύρωσον-σταύρωσον αυτόν!» για να βρεθεί στο τέλος να τρώει από τα σκουπίδια και να απορεί πώς είναι δυνατόν να ξέπεσε τόσο χαμηλά. Βέβαια. «Πέσανε πάλι οι πάντες από τα σύννεφα». Βρέχει ανθρώπους, για άλλη μια φορά. Ξανά και μανά. Πολύ ωραία. Ανεπίδεκτοι μαθήσεως. Τόσα και τόσα πάθαμε. Μόνο και μόνο για να δούμε την «Ιστορία» να «επαναλαμβάνεται». Τόσος κόπος, τόσες θυσίες για το τίποτα; Μήπως είμαστε ακόμα στα σπήλαια; Μήπως δεν εξελισσόμεθα αν δεν περάσουν εκατομμύρια χρόνια και άπειρες καταστροφές; Αυτές οι σκέψεις γεννιούνται στο μυαλό του πληροφορημένου θεατή αυτής της σκληρής παράστασης, που θίγει τις νεοελληνικές μας παθογένειες και βάζει βαθιά το νυστέρι στη χαίνουσα πληγή και το στρίβει κιόλας. Δεν είναι αρκετό να φαίνεται να βάζεις απλώς τα δάχτυλα «επί του τύπου των ήλων». Αυτό έφτανε και περίσσευε στον Βιβλικό Θωμά. Εμείς γίναμε δύσπιστοι, χοντρόπετσοι. Και με το δίκιο μας. Μάθαμε να προσκυνάμε τη Θεία Επιβίωση και το χρήμα φυσικά. Όσο για το στολισμένο δέντρο, ως σύμβολο της χριστουγεννιάτικης αγάπης, δεν θέλω να ξέρω πού το έχουμε αφημένο-ξεχασμένο-τσαλαπατημένο-…σμένο. Ο Γιώργος Μανιώτης, με αυτή του την τετραλογία καταλαμβάνει κορυφαία θέση στην κλίμακα των ζώντων και δρώντων νεοελλήνων δραματικών ποιητών, με μακρά πορεία, γνώση, μεράκι και συμμετοχή στα τεκταινόμενα.

 

Ευθαρσώς, και χωρίς να κρυβόμαστε πίσω από το δαχτυλάκι μας,

 

dendromaniwtis1

 

dendromaniwtis2 

 

Info από τον επίσημο διαδικτυακό τόπο του Θεάτρου Ελεύθερη Έκφραση:

http://www.eleftheri-ekfrasi.gr/

 

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Ερμηνεία: Νίκος Μαγδαληνός
Σκηνοθεσία: Γιώργος Μανιώτης

Σκηνικα-Κουστούμια: Γιώργος Μανιώτης-Νίκος Μαγδαληνός

Φωτισμοί: Αντώνης Παναγιωτόπουλος

Μουσική: Θοδωρής Οικονόμου

Βοηθός σκηνοθέτη: Γιάννης Γούνας

Κατασκευή δέντρου: Βασίλης Παπαγεωργίου

Παραστάσεις από 6 Μαΐου ως 22 Μαΐου.

Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Καθημερινά από Δευτέρα ως και Κυριακή στις 21.00.

Γενική είσοδος: 12 ευρώ | Τιμή για συλλόγους: 10 ευρώ | Φοιτητικό: 10 ευρώ | Άνεργοι: 5 ευρώ

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top