Fractal

Νέοι ποιητές της Θεσσαλονίκης – Ζαφείρης Νικήτας: “Τα ποιήματα παραμένουν πάντα και μόνο αυτό για τον αποδέκτη τους: ιαματικές αυτοπροσωπογραφίες.”

Συνέντευξη στην Κατερίνα Καριζώνη //

 

Ο Ζαφείρης Νικήτας γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1983. Σπούδασε νομική και θέατρο στο Α.Π.Θ. Εκπόνησε μεταπτυχιακό στην ιστορία, φιλοσοφία και κοινωνιολογία του δικαίου. Η πρώτη ποιητική του συλλογή, Πισώπλατος ουρανός, κυκλοφόρησε το 2010 από τις εκδόσεις Γαβριηλίδης. Περισσότερα για την επαγγελματική του δραστηριότητα σε θέατρο και λογοτεχνία στο ιστολόγιο https://zafirisnikitas.wordpress.com/

 

1511413_10152513695112070_4269886372762967405_n
-Ποιητής γεννιέται κάποιος ή γίνεται;

Διάβαζα το εξής άρθρο πρόσφατα: μία γυναίκα, η Fatu Momolu, θέλησε να διασχίσει τα σύνορα της Λιβερίας και να επιστρέψει στην Σιέρα Λεόνε, στην υπόλοιπή της οικογένεια. Η κυβέρνηση της Λιβερίας, μετά την κατάπαυση του Ebola, άνοιξε τα σύνορα από τη δική της πλευρά. Όμως η απέναντι πλευρά, κράτησε κλειστά τα δικά της. Κάθε λογοτέχνης ποιητής υπάρχει στη σύμπτωση της διάνοιξης μιας διώρυγας μεταξύ ταλέντου και τεχνικής.

 

-Από πού πηγάζει το ποίημα; Πού ενεδρεύει; Ποια είναι η διαδικασία εξόρυξης;

Όσο ανιχνεύσιμη είναι η απόληξη της ποίησης, άλλο τόσο μεταβαλλόμενη η κοίτη. Ή όπως άδει, με ακρίβεια, ο ραψωδός: [η ποίηση είναι] «μια Σαχάρα σιωπηλή κι απέραντη κι ο Δούναβης, κάπου στη μέση, να κυλά».

 

-Αυτονομείται ποτέ; Πότε ξεκινάει το ταξίδι του;

Ο Αμαζόνιος αριθμεί παραπόταμους και παρακλάδια και το νερό στην ερώτηση πού βρίσκεσαι απαντά πάντα ηρακλείτεια: εν πλω. Το ποίημα δεν χάνει ποτέ την αυτοδυναμία του – απλώς επιτρέπει στον επισκέπτη του την πολυτέλεια του κατόχου.

 

-Διδάσκεται η ποιητική τέχνη;

O Tadeusz Kantor άλλαξε όλο το θεατρικό τοπίο του β’ μισού του 20ου αιώνα, με την εκκωφαντικά ισχυρή, μέσα στην απλότητα, performance του με τίτλο «η νεκρή τάξη». Όποιος την παρακολουθήσει [διαθέσιμη σε σπαράγματα στο you-tube] διδάσκεται ποίηση.

 

-Ο ποιητής όταν γράφει παραμένει στα όρια του εαυτού του; Ή γίνεται ένας άλλος; Και ποιος;

Frage [ερώτηση]: Ο καθένας όταν ζει, παραμένει στα όρια του εαυτού του; Υπάρχει ποτέ ο ίδιος και ο άλλος; Και πώς;

αρχείο λήψης (2)

-Ποιος είναι ο μεγαλύτερος φόβος του ποιητή;

Το φωτεινό σκοτάδι (όπως αποκαλείται συχνά ο έρωτας) – αλλά όχι, αυτό είναι το αντίθετο του φόβου, είναι μετά και πριν τον φόβο.

 

-Μπορεί η ποίηση να επουλώσει το τραύμα;

Tραύμα + ποίηση = L. F. E. ?

Mέγιστη παρεξήγηση. Η ποίηση μονογαμεί στο θαύμα – όχι το θρησκευτικό, το άλλο. Το αίμα δεν είναι παρά πάροδος. Όμως η μπάντα που παίζει ψύχραιμη ποίηση, κάποτε, ίσως, κατά βάθος, να λεγόταν The Lovely Romantics.

 

-Τι γνώμη έχετε για την άποψη ότι τελικά η ποίηση είναι πάντα βιωματική;

Για τον αναγνώστη, ναι. Τα ποιήματα παραμένουν πάντα και μόνο αυτό για τον αποδέκτη τους: ιαματικές αυτοπροσωπογραφίες.

 

-Υπάρχει εμμονή σε κάποιο θέμα στα ποιήματά σας και αν ναι σε ποιο;

Μόνη εμμονή τους είναι η ζωή, η ζείδωρος ζήση.

 

-Ποια πιστεύετε ότι είναι η διαφορά ανάμεσα στην ποιητική και την πεζογραφική διαδικασία γραφής;

Πλήρης και καμία. Η εκβολή αμφότερων είναι λογοτεχνική. Όποιος επιθυμεί βέβαια, αντί να στέκεται βωβός στις όχθες του ποταμού Πιέδρα, να βαδίσει ανιχνευτικά, προς τις πηγές των υδάτων, του εύχομαι καλή πυξίδα.

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top