Fractal

Απόψεις από μια έρημο με καλό νερό

Γράφει ο Σταύρος Σταμπόγλης // *

 

Κατερίνα Κούσουλα, ποιητική συλλογή «Θαυματουργή πλην έρημος», Εκδόσεις Κουκκίδα 2018

 

Η συλλογή «θαυματουργή πλην έρημος» της Κατερίνας Κούσουλα εμπνέει εμπιστοσύνη και γενναιότητα έκφρασης απ’ την πρώτη στιγμή. Δροσερό αεράκι φυσάει εδώ μέσα. Φρέσκο πράγμα και προσεγμένη παράθεση! Εξαιρετικά ελληνικά. Χωνεμένα διαβάσματα μεγάλων ποιητών. Θα τολμούσα να πω, ότι εδώ έχουμε ελέω θεού μια σύγχρονη ελληνική ποιητική. Αλλά  νοιώθω έντονα πως το τάλαντο χωρίς την συνεπικουρία γνώσης, εμπειρίας και συνειδητοποίησης, θα παρέμενε μισερό. Στίχοι φαινομενικά της σιωπής κι όμως η επίγευση βγάζει φωνή μεγάλη. Ποιήματα διακριτικής γραφής κι ευγένειας. Λες και αναλύεις Θριγκό Δωρικής ομορφιάς. Επιμέρους στοιχεία από σμιλευμένο μάρμαρο σε επάλληλη συνάφεια. Τάξη και ένταση στην υπηρεσία της Αρμονίας όπου, «του ακροταίναρου σε περιμένει θάλασσα / φοβούνται οι ασφόδελοι τα τέλειά της ρίγη / του μαύρου πέλαγου πιο κίτρινοι / γίνονται τώρα ένα με το φως / το διαλυμένο τέθριππο / τις πύλες του θανάτου / (λιβάδι δίχως άνθη σκοτεινά / νερά. προετοιμάσου)». Οικονομία, αφαίρεση, ελλειπτικότητα, μεταφορά, ρυθμός. Κυρίως ρυθμός εκ του ρέω, κινούμαι, ρευστός, μεταβλητός, και όχι ως  κανόνας ύφους και τεχνοτροπίας. Κίνηση, αφθονία νοημάτων, εννοιών, εικόνων, καταστάσεων εντός και εκτός. Εξαιρετική αρχιτεκτονική, όπου παλιά συνθετικά στοιχεία, χωνεμένα και ανακυκλωμένα,  αναδίδουν έντονο άρωμα πρωτοτυπίας και αυθεντικότητας. Δεν είναι εύκολη ετούτη η ποιητική γιατί απαιτεί πειθαρχία να γραφτεί, άρα  προσπάθεια να διαβαστεί, «…τι ήρθε ετούτος ο τρελός να κρούσει / μιαν άσπρη θύρα από πολύν καιρό θαμμένη / κάτω από χώματα ευθύνης; μες / στα υπόγεια της ξένης σου ζωής;», και αλλού, «… τριγύρω θριαμβεύει η ανάσταση αν- /αίτια συνθλίβοντας το ήδη νεκρό σου πάσχα».  Αυτά τα χαρακτηριστικά είναι υπέρ της ποίησης. Η ευκολία αποδυναμώνει, οδηγεί στην ακινησία, ή εν πάση περιπτώσει δημιουργεί όμορφους στίχους για τραγούδι, για διασκέδαση, εκτόνωση, καντάδα, ή παρηγοριά· αλλά μέχρις εκεί. Η ευκολία δεν οδηγεί στην αποδοχή της συντριβής, άρα, δεν βοηθά στην κατανόηση του μέλλοντος· και κατά βάση δεν βοηθά στην μαντική ικανότητα της ποίησης να εκδηλωθεί μέσα απ’ την ομορφιά του Αφαιρετικού και της Μεταφοράς… «πουλί πρωί που κομματιάζεις ήχους / πάνω σε δέντρο σκαλωμένο σε κλαδί / ως αναστρέφεις  το λαιμό κι  αρχίζεις νέα λέξη / διάφανο πάντα αστράφτει το εννέα και μισή!». Αλλά αν μιλάμε για δυσκολία εννοούμε πως  καλούμαστε σαν αναγνώστες να κατανοήσουμε αντικειμενικά την άβυσσο απ’ τα θραύσματα που συλλέγει η ματιά της ποιήτριας και όχι κατασκευές από δυσνόητους κώδικες.

 

Κατερίνα Κούσουλα

 

Εκείνο που ευτυχώς λείπει από την ποίηση της Κατερίνας Κούσουλα δεν είναι η βατότητα του απλού λόγου, αλλά η τεχνητή απλούστευση που φτωχαίνει, που σε πρώτο επίπεδο μειώνει την αξία της συντριβής και σε δεύτερο επίπεδο σκοτίζει το μέλλον της αλήθειας. Η συλλογή ετούτη μοιάζει με αρχαία διαδικασία κάθαρσης. Και η επόμενη μέρα δίχως κάθαρση είναι μισερή, ή δεν μπορεί να γίνει κατανοητή και αποδεκτή. Δίχως οπτική προς την κατεύθυνση της αλήθειας πως θα μπορούσε να γραφτεί το: «… μένω τυφλό παιδί σε δανεικό παράδεισο / κι  ούτε φοβάμαι μην ξημερώσει». Ή όπως στο εν κατακλείδι ποίημα της θερμής αγκαλιάς, όπου το εύρος της τρυφερότητας γίνεται βελονιές ρούχου εξαιρετικού.  Γίνεται σύμβολο καθημερινότητας κατά την επανάληψη. Επιβίωση με όρους αβύσσου. Η επανάληψη, μια τόσο κοινότοπη έννοια και τόσο παρεξηγημένη. Πόσα ακόμη επίθετα για να αποκρύψω ένα μόνο ρήμα, «συμπάσχω», ως εγωιστής αναγνώστης. Ό,τι με καίει   απαγγέλλοντας: «το σχήμα του προσώπου της λευκό / αμύγδαλο ένα χέρι που κρατάει ψηλά/ το όμορφο κεφάλι – πιο ψηλά / φρυδιών αψίδες μάτια να ονειρεύονται…». Και ο ακροτελεύτιος στίχος του ποιήματος και  όλης της συλλογής όπου η μνημοσύνη ως διάλογος εν σιωπή υπερβαίνει το προσωπικό, και αγκαλιάζει το γενικό. Όπως ένα κυκλαδικό ειδώλιο γυναίκας από παρία λίθο, στην παλάμη μου κουρνιασμένο, διατηρεί άσβεστη την ελπίδα του χρόνου και του χώρου. Όπου «κοπιώδες γεύμα» η ζωή, «… τα δύσκολα τα γεύματα θυμάμαι τα μαζί / «τι λες να μαγειρέψουμε;» «τι θέλεις; Ό,τι θες». Και τι  άλλο μπορεί ν’ αποτελεί την κρηπίδα της άλλης μέρας αν δεν είναι η επανάληψη εν ρυθμό, ή μήπως να είναι το ταπεινό και εντεινόμενο άρωμα της αγάπης κατευθείαν απ’ την καρδιά της Γένεσης. Ρυθμός λοιπόν όπως ρέω, βαδίζω, χορεύω, αναλογία, συμμετρία, τάξη, κατάσταση ψυχής. Τελειώνω με μια ποιητική, βαθύτατα ελλειπτική και αφαιρετική  φράση δυο στίχων από το ποίημα «ήσυχη» σελ. 15, «…απόηχων βόμβος η φωνή / ανθίζει ακροκέραμα».

 

Αντίκυρα 26 Μαρτίου 2018

 

 

* Ο Σταύρος Σταμπόγλης είναι Αρχιτέκτων DESA-Μέλος ΣΑΔΑΣ-ΠΕΑ και ΤΕΕ. Γεννήθηκε το 1946  στην Αθήνα. Δημοσίευσε για πρώτη φορά  το 2007. Έχει δημοσιεύσει 8 ποιητικές συλλογές και δυο συλλογές διηγημάτων. Τελευταία ποιητική συλλογή «Διηγήσεις πόλεων» Κέδρος 2016. Είναι μέλος του «Κύκλου Ποιητών». 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top