Fractal

Λογοτεχνία που συνομιλεί με την Μουσική και τον Κινηματογράφο

Γράφει η Μαρία Λιάκου //

 

texnites_anapnoes_Αχιλλέας Κυριακίδης «Τεχνητές αναπνοές», εκδ. Πατάκη 2016, σελ. 256

 

Κυκλοφόρησε σχεδόν την τελευταία μέρα του 2016 το νέο βιβλίο του Αχιλλέα Κυριακίδη. Πρόκειται για μια συγκεντρωτική έκδοση των βιβλίων του «Τεχνητές αναπνοές» (διηγήματα, 2003), «Ο καθρέφτης του τυφλού» (διηγήματα, 2005) και «Κωμωδία» (νουβέλα, 2010).

Το βιβλίο περιέχει ένα θαυμάσιο, κατατοπιστικό Επίμετρο- κόσμημα – του Αριστοτέλη Σαϊνη. Αναφέρεται και στο πολύτιμο «Αρχείο» του Αχιλλέα Κυριακίδη και για το που και πότε τελικά θα βρίσκεται, διαθέσιμο για μελέτη.

Εύχομαι πολύ σύντομα να έχουμε λύση!

Το βιβλίο, όπως αναφέρεται στο οπισθόφυλλο της έκδοσης, είναι «Δεκατέσσερα διηγήματα και μία νουβέλα. Μία εύθραυστη, κρυστάλλινη μινιατούρα και δεκατέσσερα κομψά μικροτεχνήματα. Κείμενα αυτάρκη και σφαιρικά, που συγκροτούν ένα τυφλό και απρόβλεπτο στις ατραπούς του αφηγηματικό σύμπαν. Όλα τους μειδιούν με μελαγχολία, φλερτάρουν με το υπερβατικό, ερωτοτροπούν με το παράλογο, ναρκοθετούν τον ρεαλισμό, ζηλεύουν τον κινηματογράφο. Κάπου μια παρωδία αστυνομικού διηγήματος, αλλού μια χαρμόσυνη ιστορία μυστηρίου ή ένα σπάραγμα ενός ατέλειωτου συρταρωτού μυθιστορήματος…

Δεξιοτέχνης της μικρής φόρμας, ο Κυριακίδης χειροτεχνεί, πάντα με προσεκτικά επιλεγμένα ηχοχρώματα, σύνθετα και απαιτητικά κείμενα, γεμάτα θραύσματα και κενά, όπου τίποτα δεν περισσεύει και όλα είναι σημαντικά.»

Το βιβλίο αυτό θυμίζει μικρογλυπτική και η λάξευση του συγγραφέα εισχωρεί στο βάθος των καταστάσεων, των συναισθημάτων με ιδιαίτερη ομορφιά γραφής υψηλής τέχνης που κατέχει ο ίδιος και με τα βιβλία του μας κάνει κοινωνούς του πλούτου της Λογοτεχνίας.
Η αφαιρετική τέχνη γραφής του είναι μια λογοτεχνική σχολή για τα Ελληνικά Γράμματα και όχι μόνο. Εδώ δεν αναγνωρίζουμε απλώς κάποιο νέο λογοτεχνικό ύφος αλλά έχουμε πρωτογενές υλικό σπουδής και γνώσης από έναν «μάστορα» Λογοτέχνη που συνεχώς μας αποκαλύπτεται με πολύ σπουδαία κείμενα. Συγγραφείς και αναγνώστες περιμένουμε πως και πως κάθε νέα έκδοση των κειμένων του.

Όποια θεματική και να επιλέξει στην γραφή του, ξεχωρίζει! Ακόμα και όταν έχεις τελειώσει την ανάγνωση του βιβλίου «το περιεχόμενο» παραμένει στον νου του αναγνώστη.

Αφήνει θαρρώ τεχνηέντως «κενά» και μόνο ένας μάστορας γραφής μπορεί να το κάνει με επιτυχία -όπως ο μέγας Αχιλλέας Κυριακίδης – που αφήνει τον αναγνώστη να τα συμπληρώσει και εν προόδω να τα μεταπλάσει μέσα του.

Έτσι πετυχαίνει και τον στέλνει κατευθείαν είτε σε μια Βιβλιοθήκη, είτε στις προσωπικές λογοτεχνικές αποσκευές του από την προηγούμενη μελέτη του για μια δεύτερη ανάγνωση Λογοτεχνικών βιβλίων.

 

Αχιλλέας Κυριακίδης

Αχιλλέας Κυριακίδης

 

Ξανα-διαβάζοντας τα, ένα είναι βέβαιο, ότι θα ξαναδιαβάσεις Μπόρχες, Σεπούλβεδα, Περέκ. Κενό και άλλους συγγραφείς.

Ευγνώμων για το τεράστιο μεταφραστικό του έργο είμαστε όλοι οι  έλληνες αναγνώστες .

Όλα τα κείμενα του έχουν ροή, ρυθμό, συναίσθημα. Η συνέργεια άλλων τεχνών όπως η Μουσική και ο Κινηματογράφος δεν αποτελούν απλώς λογοτεχνικές αναφορές που ενδυναμώνουν τα κείμενά του αλλά αποτελούν μέρος του συνόλου της Κυριακίδειας Λογοτεχνικής Γραφής.

Αναγνωρίζεις την ευρυθμία, τις συγχορδίες και τους κανόνες της σύνθεσης του λόγου και ξέρεις ότι αυτός και μόνο είναι ο μαέστρος της ορχήστρας – ο μέγας δημιουργός.

Κάθε άλλος που θα τολμήσει να τον μιμηθεί είναι απλώς πλαστό αντίγραφο.

Ένας τόσο χαρισματικός συγγραφέας και άνθρωπος όμως χαρίζει απλόχερα σε όσους ενδιαφέρονται με τα φώτα της γραφής του την δυνατότητα να τον μελετήσει με ζήλο και αφοσίωση και με την μαγιά του να δημιουργήσει ένα λογοτεχνικό «φυτώριο» για το μέλλον της Λογοτεχνίας.

Ως ένας σημαντικός άνθρωπος του εκδοτικού χώρου δεν παρέχει με τα βιβλία του μόνο κείμενα λογοτεχνικής απόλαυσης αλλά δίνει και εργαλεία – μια «σκαπάνη» στον χώρο, για να την αξιοποιήσουμε όλοι μας περαιτέρω.

Καλοτάξιδο το βιβλίο!

Είμαι σίγουρη ότι οι αναγνώστες με λίγες «τεχνητές αναπνοές» θα πάρουν τελικά το οξυγόνο τους και θα συνεχίσουν με θέρμη την αναγνωστική τους πορεία .

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top