Fractal

Ο Θάνατος σαν μορφή Τέχνης

Γράφει η Ελένη Γκίκα //

 

James Patterson – Liza Marklund «Τελευταία ευχή», Μετάφραση: Νίκη Προδρομίδου, εκδ. Μεταίχμιο, σελ. 384

 

Όταν συμπράττουν «ο συγγραφέας των 300.000.000 αντιτύπων James Patterson με την εμπορικότερη συγγραφέα της Σουηδίας» ρίχνοντας γέφυρα στο αμερικανικό και σκανδιναβικό αστυνομικό, γεννιέται η «Τελευταία ευχή».

Μια ιστορία που ενώνει ζωή και τέχνη, ταξιδεύει στις πόλεις και σκοτώνει υπογράφοντας ζωντανούς καμβάδες με αίμα, με νηφαλιότητα, ευστροφία, στυλ, ατμόσφαιρα, πρόκληση, διαστροφή.

Η πρώτη σκηνή είναι και η κομβική: ένα γοητευτικό ζευγάρι συναντά ένα νιόπαντρο στη Ρώμη, κάνουν παρέα, φλερτάρουν, αγοράζουν σαμπάνια και ακριβά δώρα, πίνουν στην υγειά τους και αμέσως στα άλλα κεφάλαια μαθαίνουμε το τι ακριβώς έχει γίνει εκεί.

Ο αστυνομικός ερευνητής Τζέικομπ Κάνον περιοδεύει στις Ευρωπαϊκές πόλεις, Ρώμη, Παρίσι, Φραγκφούρτη, Στοκχόλμη, αναζητώντας τον δολοφόνο με την καρτ- ποστάλ. Πριν από κάθε φόνο, ένα αλλόκοτο αξιοθέατο της πόλης που συνδέεται με θάνατο, στέλνεται σε κάποιον συντάκτη σε εφημερίδα της περιοχής. Στο μεταξύ, θρηνεί. Την κόρη του που υπήρξε το θύμα της Ρώμης.

Στην Στοκχόλμη θα ενώσει δυνάμεις με την Ντέσι Λάρσον, τη σουηδή ρεπόρτερ που έλαβε την τελευταία καρτ- ποστάλ. Ο αναγνώστης στο μεταξύ ήδη ξέρει αυτό που εκείνοι γυρεύουν και για την ώρα αγνοούν: τους δολοφόνους.

Με μικρά κεφάλαια, κινηματογραφική γραφή, θεατρικούς διαλόγους και σασπένς που κλιμακώνεται μέχρι την τελευταία στιγμή, θα παρακολουθήσουμε το θράσος του δολοφονικού ζεύγους, αλλ’ η ταυτότητά τους είναι μονάχα η κορυφή του παγόβουνου: εκείνο που έχουν αφήσει πίσω τους, αυτό που τους ενώνει και η Τέχνη που έχει πάρει μέσα τους διάσταση διαστροφική θα μας αποκαλύπτεται σταδιακά μαζί με τα έργα τέχνης που απεικονίζουν τα δολοφονημένα ζευγάρια. Οι δολοφόνοι «Κάνουν επίδειξη. Είναι υπερόπτες. Μας δείχνουν ότι εξουσιάζουν τη ζωή και τον θάνατο. Ίσως ότι ο θάνατος είναι μια μορφή τέχνης που μπορούν να χρησιμοποιούν». Θα μας δοθεί και θα δούμε την δεξιοτεχνία τους να ξεφεύγουν μέχρι την τελευταία στιγμή.

 

James Patterson – Liza Marklund

 

Χρησιμοποιώντας ανθρώπους σαν ζωντανούς καμβάδες, το μυθιστόρημα συνεχίζει αυτό που ξεκίνησε ο Σομόθα με την «Κλάρα στο μισοσκόταδο», ο άνθρωπος εξάλλου στις μέρες μας είναι αναλώσιμο είδος, μπορεί και ως αντικείμενο, τραπεζάκι, καρέκλα, ζωντανό άγαλμα να χρησιμοποιηθεί.

Στην «Τελευταία ευχή» χρησιμοποιείται και ως σπουδή θανάτου. Με ειρωνεία, κυνισμό, αναλγησία και γοητεία, όλα επιτρέπονται για το νεαρό ζεύγος της ιστορίας και τους ανήκουν οι πάντες, χρησιμοποιούν για την Τέχνη τους την ίδια την Ζωή.

Έξυπνο, γρήγορο, σαφές, ατμοσφαιρικό, σκληρό και αξιοθαύμαστο από την άποψη της κοινής γλώσσας σε ένα υπέροχο αποτέλεσμα, άντε να διαπιστώσεις ποιο είναι Patterson και ποιο Marklund, είναι αυτό που έχει πει ο Γιουνγκ: όταν συναντούνται δυο προσωπικότητες μεταβάλλονται κι οι δυο.

Στη συγκεκριμένη περίπτωση αναδεικνύεται μια καινούργια γλώσσα που δεν είναι εύκολο να επαναληφθεί.

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top