Fractal

Τα πράγματα αφού θα χειροτερέψουν στην αρχή, θα καλυτερέψουν αργότερα

Γράφει η Γιόλα Πετρίτση //

 

«Η Πόλη και η Σιωπή» του Κων/νου Τζαμιώτη,  Εκδόσεις Καστανιώτη, σελ 494

 

Με όχημα τον Αργύρη Τρίκορφο, τον ήρωα του μυθιστορήματος ο Τζαμιώτης, μάς περιγράφει την κατάρρευση που υπέστη η Αθήνα και οι κάτοικοί της από την οικονομική κρίση και την παγκοσμιοποίηση.

tzamiotisΟ Αργύρης ένας τύπος όχι πολύ μορφωμένος, λίγο άτολμος, αλλά συγχρόνως παρορμητικός, καλοκάγαθος, συντρέχτης και πονετικός, γεννημένος στη Νέα Ιωνία από γονείς εργατικής καταγωγής, μεγαλώνει με τις αξίες της δεκαετίας του ΄50. Είναι οι γονείς που αποφασίζουν τι επάγγελμα θα κάνει και πρέπει ν’ ακολουθήσει το επάγγελμα του πατέρα. Έτσι αναλαμβάνει την ευθύνη της βιοτεχνίας κουμπιών, μιας επιχείρησης που του δίνει άφθονα, ώστε αυτός και η οικογένειά του, δηλ. η γυναίκα του και τα τρία παιδιά τους, να περνούν πλουσιοπάροχα. Η γυναίκα του ήταν δασκάλα παρ’ όλο που η οικογένειά της τη μεγάλωσε με άνεση, ήθελε να δουλέψει πάνω στο επάγγελμά της, όμως ο ίδιος και οι γονείς του δεν της το επέτρεψαν με το σκεπτικό ν’ αναθρέψει τα παιδιά τους.

Η οικονομική κρίση δεν άργησε να έρθει και στη βιοτεχνία του Αργύρη, όπου εξαιτίας της αναγκάστηκε να χάσει όχι μόνο τη βιοτεχνία, το διώροφο σπίτι στην Ηλιούπολη, το εξοχικό στην Κυλλήνη, ένα επαγγελματικό φορτηγάκι και δυο επιβατικά, αλλά και τη γυναίκα του, η οποία μοσχοαναθρεμμένη καθώς ήταν, αναγκάστηκε να εργαστεί όχι σε σχολεία μια και είχε πτυχίο δασκάλας, αλλά σε ψητοπωλείο και να πλένει πιάτα. Από ψυχική πίεση, σωματική κούραση και απελπισία, βλέποντας ότι υπήρχαν πολλά χρέη, που δεν επρόκειτο να πληρωθούν ποτέ, αλλά συγχρόνως στερούνταν πολλά πράγματα αυτή και τα παιδιά της, δέχτηκε να μπλεχτεί με το πλούσιο αφεντικό της για να γλιτώσει.

Ο Αργύρης αναγκάζεται να δουλέψει ένα νοικιασμένο ταξί, το οποίο όμως δεν απέδιδε τίποτα παραπάνω από τα καθημερινά έξοδα και αυτός χρώσταγε πολλά σε τοκογλύφους. Ωστόσο τα βάσανα του Αργύρη που είναι πολλά, γίνονται περισσότερα από την ημέρα που βρίσκει στο ταξί του ένα δερμάτινο φάκελο με 350.000 € περίπου και το παραδίδει στην Αστυνομία. Σε άλλη περίπτωση όλοι θα τον είχαν συγχαρεί για τον ακέραιο χαρακτήρα του και για την πράξη του αυτή, που δεν καρπώθηκε ο ίδιος τα χρήματα, αλλά τα παρέδωσε με το σκεπτικό κιόλας μην τα έχασε κάποιος μεροκαματιάρης υπάλληλος, που τα μετέφερε.

Αντίθετα η πράξη του αυτή έκανε τη γυναίκα του να τον μισήσει και να τον διώξει από το σπίτι, γιατί δεν κράτησε τα χρήματα να ξεχρεώσουν και ν’ ανασάνουν κάπως από τα δυσβάσταχτα χρέη τους και από την άλλη οι τοκογλύφοι τον σακατεύουν στο ξύλο και του καταστρέφουν στο ταξί, διότι περίμεναν μ’ αυτά τα χρήματα να τους ξεχρεώσει κι αυτός ο ασυνείδητος τα παρέδωσε στην Αστυνομία.

 

tzamiotis2

 

Πάλι ο συγγραφέας χρησιμοποιεί σαν όχημα τον Αργύρη, που ενώ είναι στο συνεργείο το κατεστραμμένο του ταξί και δεν μπορεί να το δουλέψει, μια κι έχει ανάγκη από χρήματα ο συγγραφέας μας τον τοποθετεί στην πλατεία Συντάγματος να πουλάει σουβλάκια στους ειρηνικά διαδηλούμενους, για να μας περιγράψει με γλαφυρό και συγχρόνως συναρπαστικό τρόπο, τα συμβάντα.

Οι ταραχοποιοί ξεπηδώντας από το ειρηνικό πλήθος και πετώντας στην αρχή πέτρες, μετά πλάκες πεζοδρομίου ή κτιρίων εναντίον των αστυνομικών των ΜΑΤ και στη συνέχεια βόμβες μολότοφ, αναγκάζουν τους αστυνομικούς να παρατήσουν την παθητική τους στάση και να επιτεθούν σε όλο το πλήθος αδιακρίτως με δακρυγόνα και βλήματα κρότου λάμψης και πάλι ο Αργύρης ζει εφιαλτικές στιγμές από αγνώστους να τον κοπανάνε και να τον κακοποιούν, να τον ποδοπατούν και να τον κλωτσούν σε όλο του το σώμα και αιμόφυρτος προσπαθεί να αποσυρθεί σε μια γωνιά, κλαίγοντας και ζητώντας βοήθεια η οποία δεν έρχεται από πουθενά. Από τη μια στιγμή στην άλλη, έτσι ξαφνικά αποφασίζει πως δεν είναι έτοιμος να πεθάνει γιατί ήταν πατέρας τριών παιδιών και σύντροφος μιας γυναίκας που υπεραγαπά και αποφασίζει να ζήσει και να δεχτεί πως τα πράγματα αφού θα χειροτερέψουν στην αρχή θα καλυτερέψουν αργότερα.

 

43412Ο Κωνσταντίνος Δ. Τζαμιώτης γεννήθηκε στη Λάρισα το 1970 και σήμερα ζει στην Αθήνα. Σπούδασε κινηματογράφο. Εργάστηκε στην τηλεόραση, στη διαφήμιση και στον κινηματογράφο. Τα τελευταία χρόνια διευθύνει την πολιτιστική έκδοση “Highlights”. Έχει γράψει τα βιβλία: “Η συνάντηση” (Ίνδικτος, 2002), “Βαθύ πηγάδι” (Ίνδικτος, 2003), “O βαθμός δυσκολίας” (Ίνδικτος, 2004), “Παραβολή” (Καστανιώτης, 2006), “Η εφεύρεση της σκιάς” (Καστανιώτης, 2008), και έχει λάβει μέρος σε συλλογικά, θεματικά λογοτεχνικά εγχειρήματα.

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top