Γιατί τα μεγάλα μυθιστορήματα φυσικά δεν είναι τύπου και ζήσανε αυτοί καλά κι εμείς καλύτερα κι όποιος τα διαβάζει έτσι, για να περνάει δηλαδή την ώρα του, κακό του κεφαλιού του.
Γράφει η Βιβή Γεωργαντοπούλου //
“Η Στρατιά”, E.L.Doctorow, Εκδόσεις Πόλις, 423 σελ.
Sherman as a major general in May 1865.
portrait by Mathew Brady.
General Robert E. Lee and Staff, 1865, by Mathew Brady
(http://www.worcesterart.org/collection/American/1988.155.html)
Την πένα σας, ταγματάρχα. Σημειώστε το εξής. Επιχειρησιακή Διαταγή-τι αριθμός είναι; Δεκαπέντε,κύριε.Υπ ΄Αριθμόν Δεκαπέντε, είπε. Τα νησιά Σι από το Τσάρλεστον και κάτω, και όλες οι εκτάσεις των εγκαταλελειμμένων φυτειών κατά μήκος των ποταμών πενήντα χιλιόμετρα προς την ενδοχώρα της Νότιας Καρολίνας, και βάλε και μερικά κομμάτια της Τζόρτζια, και τα εδάφη που συνορεύουν με τον ποταμό Σεντ Τζονς στη Φλόριντα, ορίζονται ως περιοχές για την επανεγκατάσταση των μαύρων.Το σημείωσες; Eπανεγκατάσταση των μαύρων. Κάθε ελεύθερος νέγρος οικογενειάρχης θα λάβει 160 στρέμματα καλλιεργήσιμης γης. Ναι, και τους σπόρους και τον εξοπλισμό για να την καλλιεργήσει. Η χάραξη των ορίωνκαι η έκδοση των τίτλων ιδιοκτησίας θα ανατεθούν σε ανώτατο αξιωματικό του Στρατού των ΗΠΑ, τον -έτσι βάλ΄τον- Επιθεωρητή Οικισμών και Φυτειών. Συμμάζεψέ το να το υπογράψω- και ένα αντίγραφο για τον κύριο Στάντον. Εγώ δεν υποστηρίζω τη κατάργηση της δουλείας*, σκέφτηκε ο Σέρμαν. Αλλά με αυτό το δέλεαρ και βουλώνω το στόμα του Έντουιν Στάντον και ξεφορτώνομαι τους αραπάδες, που θα μείνουν εδώ να καλλιεργήσουν τα 160 στρέμματά τους, και ο Θεός βοηθός.
Έτσι μαραίνονται οι δάφνες,σκέφτηκε ο Σέρμαν.Τι θα επί ο Στάντον;Ότι άφησα μια δύναμη δέκα χιλιάδων ανδρών της Συνομοσπονδίας να διαφύγει στην Νότια Καρολίνα;Τα περιθώρια της ανθρώπινης ευγνωμοσύνης είναι πεπερασμένα˙στο βάθος της κρύβεται ο φθόνος.Και στο βάθος του φθόνου κρύβεται η αδιαφορία ενός κόσμου που κωφεύει.
Υπάρχει πόλεμος πιο σκληρός, πόλεμος που να διεξάγεται με μεγαλύτερη μανία και ένταση από τον εμφύλιο;Καμία σύρραξη μεταξύ κρατών δεν τον φτάνει.Οι στρατηγοί του Βορρά και του Νότου γνωρίζονταν μεταξύ τους-είχαν φοιτήσει μαζί στο Γουέστ Πόιντ ή είχαν υπηρετήσει δίπλα- δίπλα στον Πόλεμο του Μεξικού.
Ο Ντοκτόροου δημιουργεί με άνεση και μέτρο, σοφία και αρμονία ένα ετερόκλητο πλήθος από σύνθετους και ενδιαφέροντες λογοτεχνικούς χαρακτήρες.Δίπλα στους μεγάλους πρωταγωνιστές των πραγματικών γεγονότων των οποίων οργανώνει ευρηματικά την με λέξεις αναπαράσταση χωρίς να διστάσει να προσθέσει δικές του λεπτομέρειες χάριν της αφήγησης-παρελαύνουν στο κείμενό του οι Στάντον, Σέρμαν, Γκραντ, ολόκληρο το επιτελείο της Ένωσης στην εκστρατεία στην Τζόρτζια, Λίνκολν και λοιποί πολιτικοί,οικονομικοί και στρατιωτικοί αρχιτέκτονες του Εμφυλίου και των ΗΠΑ σχεδόν όπως τις ξέρουμε τώρα-στέκονται οι ευφυώς επινοημένοι Άρλι Γουίλκοξ και Γουίλ Κέρκλαντ,απλοί Νότιοι στρατιώτες που αλλάζουν στρατόπεδο και μια και δυο φορές για να σωθούν από έναν ανελέητο πόλεμο που τα πασπαλισμένα με πατριωτισμό, εκατέρωθεν,αίσχη,τα δηλωμένα ως αναγκαία για την νικηφόρα έκβαση -ο σκοπός αγιάζει τα μέσα-και για να γίνουν πραγματικότητα κατά το δοκούν του κάθε αντιπάλου τα ιδανικά που αποτέλεσαν το κύριο πρόσχημα διεξαγωγής του δεν τους εξασφαλίζουν επ΄ουδενί επιβίωση ,η 15χρονη Πέρλ Τζέιμσον που αν και λευκή στο δέρμα ο μεγαλοτσιφλικάς πατέρας της ποτέ δεν αναγνώρισε σαν δικό του παιδί και την παρατά χωρίς να σκοτιστεί αν ο Σέρμαν επελαύνει στην ηττημένη πολιτεία καίγοντας και καταστρέφοντας τα πάντα στο πέρασμά του οπότε αναγκάζεται,η Περλ,να βρει καταφύγιο παριστάνοντας αρχικά μέχρι και τον τυμπανιστή (!)στον στρατό της Ένωσης κοντά στον συμπονετικό Βοστονέζο υπολοχαγό Κλαρκ και μετά δίπλα στον στρατιώτη Στίβεν Γουόλς, η Νότια αριστοκράτισσα, κόρη του δικαστή της Τζόρτζια, Έμιλι Τόμσον η οποία ακολουθεί συνειδητά μετά την παράδοση της πόλης τον Γερμανό γιατρό της Ένωσης Βρέντε Σαρτόριους, έναν ψυχρό και μαζί (με τον δικό του πολύ κλειστό τρόπο) οραματιστή ισχυρό άνδρα που πάνω απ΄ όλα βάζει την ιατρική του ιδιότητα και το μόνο που (φαίνεται να)τον απασχολεί είναι η έρευνα και η ιατρική τεχνολογία, η Γουίλμα Τζόουνς η υπηρέτριά της που φεύγει κι αυτή παίρνοντας ελάχιστα πράγματα μαζί της μα ακολουθεί έναν διαφορετικό δρόμο ενώνοντας μέσα στην ένταση του τέλους του πολέμου την ζωή της με εκείνην του απελεύθερου Κόουλχαους Γουόκερ, ο Βρετανός δημοσιογράφος των Times Χιου Πράις έκπληκτος από όσα συμβαίνουν και που πάνω του γαντζώνεται ένα δύσμοιρο παρατημένο παιδί, από τα πολλά ορφανά που ο πόλεμος αφήνει πίσω του, ο Κάλβιν ο μαύρος φωτογράφος που τραβάει φωτογραφίες από τα χαρακώματα,τις πόλεις, τις πορείες,την καθημερινότητα που απέμεινε στον Νότο και ονειρεύεται μια ελεύθερη ζωή στην οποία θα κερδίζει έντιμα τα προς το ζην ως φωτογράφος και για λίγο συμπορεύεται με τον τρελαμένο πλέον,μετά τον χαμό του Γουίλ,Άρλι και πολλοί ακόμα χαρακτήρες αριστουργηματικά ενταγμένοι στο μυθιστόρημα.