Fractal

Ταξίδι αυτογνωσίας

Γράφει ο Δημήτρης Κιαχίδης //

 

Στα δάση της Σιβηρίας

Σκηνοθεσία: Σαφί Νεμπού

Σενάριο: Σαφί Νεμπού βασισμένο στο βιβλίο του Συλβέν Τεσόν

Ερμηνείες: Ραφαέλ Περσονάζ, Γιευγκένι Σιντίκιν

 

Υπόθεση: Ο Τέντι (Ραφαέλ Περσονάζ), ένας 35άρης Παριζιάνος, υψηλόβαθμο στέλεχος στον τομέα της επικοινωνίας μιας μεγάλης εταιρίας, αποφασίζει να κάνει την μεγάλη αλλαγή στη ζωή του. Εγκαταλείπει τη Γαλλία και πηγαίνει να ζήσει μόνος σε μία καλύβα, στην παγωμένη λίμνη Βαϊκάλη, χωρίς καμία επαφή με τον υπόλοιπο κόσμο και έχοντας ως παρέα κάποια εκλεκτά βιβλία της παγκόσμιας λογοτεχνίας. Αλλά η ζωή στη χειμωνιάτικη Σιβηρία δεν είναι καθόλου εύκολη. Το περιβάλλον ναι μεν είναι πανέμορφο αλλά το κρύο είναι αφόρητο, η μοναξιά κυρίαρχη και ελλοχεύουν πολλοί απρόβλεπτοι κίνδυνοι. Στη διάρκεια μιας σφοδρής χιονοθύελλας ο Τέντι θα χαθεί. Από τον βέβαιο θάνατο θα τον σώσει ο Αλεξέι (Γιευγένι Σιντίκιν), ένας Ρώσος καταζητούμενος, που για χρόνια επιβιώνει σ’ αυτό το άγριο τοπίο. Την πρώτη επαφή μεταξύ των δύο ανδρών θα ακολουθήσουν κι άλλες που θα οδηγήσουν στη δημιουργία μιας ιδιόμορφης φιλίας που θα καλύψει διαφορετικές ανάγκες για τον καθ’ ένα.

Ο Συλβέν Τεσόν δύσκολα μπορεί να χαρακτηριστεί ως ένας ”τυπικός” συγγραφέας. Ταξιδιώτης, εξερευνητής, φωτογράφος, με πλούσιο εκδοτικό έργο, τιμημένος με τα βραβεία Goncourt και Medicis. Γεννημένος το 1972, ήδη από τα 19 του άρχισε να πραγματοποιεί τα παράτολμα ταξίδια του διασχίζοντας την Ισλανδία με μοτοσυκλέτα. Στη συνέχεια-μεταξύ άλλων- ταξίδεψε στο νησί Βόρνεο, γύρισε την υφήλιο με ποδήλατο, διέσχισε τα Ιμαλάια, την κεντρική Ασία και το 2010 έζησε για 6 μήνες στη λίμνη Βαϊκάλη. Αποτέλεσμα αυτής της εμπειρίας ήταν ένα βιβλίο και ένα ντοκιμαντέρ.

Αυτό το βιβλίο έπεσε στα χέρια του σκηνοθέτη Σαφί Νεμπού που αποφάσισε να το χρησιμοποιήσει ως βάση για μία ταινία μυθοπλασίας, με συνέπεια να προκύψει το εν λόγω φιλμ.

 

 

O Νεμπού διαχειρίστηκε το υλικό του βιβλίου με ιδιαίτερα έξυπνο τρόπο. Στο σενάριο είχε την έμπνευση εκτός από τον χαρακτήρα του Τέντι  -ενός ανθρώπου που επιδιώκει την αυτογνωσία- να προσθέσει κι αυτόν του Αλεξέι. Έτσι δίνει καινούργιο ενδιαφέρον στον θεατή που προσπαθεί να κατανοήσει αυτόν τον αινιγματικό άνθρωπο, που θα είναι ο καταλύτης για τη συναισθηματική και πνευματική ωρίμανση του Γάλλου ταξιδιώτη.

Αφηγηματικά δεν κάνει το λάθος να χρησιμοποιήσει το εκπληκτικό τοπίο μονοδιάστατα, υποκύπτοντας αποκλειστικά στη συναρπαστική ομορφιά του. Το καταγράφει ρεαλιστικά σε όλο το εύρος του, που συνεπάγεται μοναξιά αλλά και θάνατο. Παρ’ όλα αυτά το αποτέλεσμα εικαστικά κόβει την ανάσα χάρη και στη σπουδαία δουλειά στη φωτογραφία.

Πολλές οι λογοτεχνικές αναφορές με τη μορφή των βιβλίων που έχει στην καλύβα του ο Τέντι που είναι έργα των Δανιήλ Ντεφόε,  Χένρι Ντέιβιντ Θόρω, Μπόρις Πάστερνακ, Βασίλι Πεσκόφ, Μπλεζ Σαντράρ. Αλλά πιστεύω ότι πολλοί θεατές θα αναγνωρίσουν επιρροές και από το έργο του Τζακ Λόντον που συχνά  έφερνε αντιμέτωπο τον άνθρωπο με τη φύση, κάτι που άλλωστε βίωσε και ο ίδιος.

Εκτός από τον Λόντον όμως πολλοί θα θυμηθούν το αριστουργηματικό «Nτερσού Ουζαλά» του μεγάλου Ακίρα Κουροσάβα και το αξιόλογο «Ταξίδι στην άγρια φύση» του Σων Πεν.

Πολύ καλές οι ερμηνείες τόσο του Ραφαέλ Περσονάζ που εντυπωσιάζει άλλη μία φορά μετά το SK1, ταινία που αδικήθηκε από την κριτική στην Ελλάδα, όσο και του Γιευγκένι Σιντίκιν ενός σημαντικού Ρώσου ηθοποιού.

 

Ένα ταξίδι αυτογνωσίας που αξίζει να το ακολουθήσετε. 8/10

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top