Fractal

Τραγούδι για ένα μαύρο κορίτσι (Song for a Dark Girl)

Του Γεωργίου Νικ. Σχορετσανίτη //

 

Ένα ποίημα του Λάνγκστον Χιουζ

 

Κάτω βαθιά στο Νότο
(Σπάει την καρδιά μου)
Κρέμασαν το νεαρό μαύρο εραστή μου
Σε ένα δέντρο σε σταυροδρόμι.

Κάτω βαθιά στο Νότο
(Μελανιασμένο σώμα ψηλά στον αέρα)
Ζήτησα από το λευκό Κύριο Ιησού
Σε τι χρησίμευσε η προσευχή.

Κάτω βαθιά στο Νότο
(Σπάει την καρδιά μου)
Η αγάπη είναι μια γυμνή σκιά
Σε ένα δύσβατο και γυμνό δέντρο.

‘Song for a Dark Girl’

Way Down South in Dixie/ (Break the heart of me)/ They hung my black young lover/ To a cross roads tree.

Way Down South in Dixie/ (Bruised body high in air)/ I asked the white Lord Jesus/ What was the use of prayer.

Way Down South in Dixie/ (Break the heart of me)/ Love is a naked shadow/ On a gnarled and naked tree.

 

song1

 

Το ποίημα αυτό, του 1927, περιγράφει τη σκηνή κατά την οποία ένα μαύρο κορίτσι ανακαλύπτει το σώμα του εραστή της κακοποιημένο, χτυπημένο και κρεμασμένο από ένα δέντρο σε μια περιοχή του αμερικάνικου Νότου. Ο πρώτος στίχος κάθε στροφής του ποιήματος, είναι ίδιος, όπως βρίσκουμε συχνά στη μουσική μπλουζ: ‘Way Down South in Dixie’. Δημιουργεί μάλλον ευχάριστα συναισθήματα, ίσως σκόπιμα για να τονιστεί λίγο μετά η μεγάλη αντίθεση, η απότομη αλλαγή στα συναισθήματα του μαύρου κοριτσιού! Ο δεύτερος στίχος ο οποίος περικλείεται μέσα σε παρένθεση υποδηλώνει μια βαθύτερη σύνδεση με τη χρήση της λέξης ‘εραστής’ στον τρίτο στίχο. Η λέξη ‘εραστής’ σημαίνει μάλλον ότι υπήρχε μόνο σεξουαλική σχέση μεταξύ των δύο, κι όχι κάποια βαθύτερη συναισθηματική σχέση. Η φράση ‘νεαρός μαύρος εραστής’, είναι μια ενδιαφέρουσα σύνθεση, αλλά στο ποίημα δίνεται περισσότερη προσοχή στο γεγονός ότι ο νεαρός σκοτώθηκε λόγω του χρώματος του δέρματός του. Η αναφορά σε ένα δέντρο πάνω σε σταυροδρόμι, περιέχει παραλλαγή διαφορετικών ερμηνειών. Μια ερμηνεία είναι ότι την εποχή εκείνη υπήρχε διάχυτα ο μύθος ότι ο μεγάλος Robert Johnson πούλησε την ψυχή του στο διάβολο σε ένα σταυροδρόμι, με αντάλλαγμα την ικανότητα να παίζει κιθάρα καλύτερα από οποιονδήποτε άλλο. Σύμφωνα με μια άλλη, ο νεαρός μαύρος εραστής της κοπέλας κρεμάστηκε στο σταυροδρόμι ώστε να γίνεται ορατός από όσο το δυνατόν περισσότερους, κι έτσι να δρα αποτρεπτικά για εκείνους που επιθυμούν να μιλήσουν και πάλι για καταπίεση και δικαιώματα. Το ‘μελανιασμένο σώμα ψηλά στον αέρα’, είναι στίχος που φέρνει πολύ ζωντανή εικόνα που φυτεύεται έντονα στο μυαλό. Η κοπέλα περιγράφει παρακάτω ότι προσευχόταν και πώς οι προσευχές και παρακλήσεις της αποδείχτηκαν ουσιαστικά άχρηστες, κι έτσι κατηγορεί τον λευκό Ιησού, επειδή δεν προστάτευσε επαρκώς τον εραστή της. Τονίζει το γεγονός ότι ο Ιησούς είναι λευκός, δημιουργώντας έτσι μεγαλύτερο κενό μεταξύ τους, τοποθετώντας και τον Ιησού στο πλευρό των εχθρών της. Γιατί ενώ μπορούσε, δεν νοιάστηκε γι’ αυτήν ή την κοινότητά της. Αισθάνεται εγκαταλελειμμένη και έχει αρχίσει να απομακρύνει την πίστη της από τον Ιησού. Στην τελική στροφή η κοπέλα εξακολουθεί να είναι συναισθηματικά μουδιασμένη για το θέαμα που αντιμετωπίζει και περιγράφει την αγάπη ως γυμνή σκιά. Η δύσκολη εμπειρία την έχει χτυπήσει τόσο δυνατά, ώστε της προξένησε ανεπανόρθωτες ψυχικές βλάβες. Υπάρχει περισσότερη θρησκευτική εικονογραφία εδώ, γιατί περιγράφει ένα σώμα πάνω σε ένα κομμάτι του δέντρου, που θυμίζει τη σταύρωση του Ιησού.

Το ποίημα αποτελεί πολύ ενδιαφέρουσα μίξη θρησκευτικών, φυλετικών και συναισθηματικών βασάνων. Συνδυάζονται πολλά θέματα ταυτόχρονα μέσα σε ένα τόσο σύντομο σχετικά ποίημα, με βασικό πάντοτε και κυρίαρχο το φαινόμενο του λιντσαρίσματος των μαύρων, αλλά βέβαια υπάρχουν κι ορισμένες πτυχές του ποιήματος που εξακολουθούν να παραμένουν ένα μυστήριο, όπως για παράδειγμα οι παρενθέσεις σε κάθε δεύτερο στίχο κάθε στροφής.

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top