Fractal

Λέξεις – ροδάκινα

Γράφει η Μαρία Λιάκου //

 

Ευριπίδης Μακρής «Ροδάκινα», εκδ. Μωβ Σκίουρος, 2017

 

Κρατώντας το βιβλίο στα χέρια μου, το χρώμα  του εξωφύλλου με ταξίδεψε σε μαρμελάδες και τάρτες από ροδάκινα που έχουν καταγραφεί στην μνήμη μου. Θυμήθηκα, επίσης, μια ταινία από την Βουλγαρία με τίτλο «Ο κλέφτης ροδάκινων» του Βέλο Ράνεφ όπου ο ήρωας Ιβο ( από την Σερβία) κρατείται ως αιχμάλωτος σε ένα κάστρο. Στην προσπάθειά του να κλέψει λίγα ροδάκινα γνωρίζει την Λίζα και το αμοιβαίο πάθος τους δεν αργεί να εκδηλωθεί. Όπως, επίσης, και ο ζωγράφος Ιακωβίδης στον πίνακά του «Νεκρή φύση-Ροδάκινα» και ο Ιταλός ζωγράφος Giuseppe Arcimboldo (που γεννήθηκε το 1527 στο Μιλάνο) και στα περίεργα έργα τέχνης του  συνέθετε με φρούτα και λαχανικά τους πίνακες του. Η Ιταλία είναι εμφανής και στο βιβλίο του Ευριπίδη Μακρή από την πρώτη στιγμή. Στο εσωτερικό μέρος του εξωφύλλου του βιβλίου υπάρχει ένας χάρτης της Ρώμης (περιοχή Piazza a del Popolo).

Το βιβλίο έχει αναφορές στην Ρώμη, την Αθήνα, το ραδιόφωνο (τρίτο πρόγραμμα και Μελωδία) καθώς και στα Αντικύθηρα. Το μυθιστόρημα αποτελείται από δύο μέρη με διαφορετικό ύφος γραφής που ο αναγνώστης θα απολαύσει.

Ο κεντρικός ήρωας του ο Άρης είναι ένας άνδρας που έχει χάσει την όρασή του (δεν γεννήθηκε τυφλός) και ουσιαστικά για τους δικούς του λόγους παραιτείται κυρίως από την ζωή. Ζει στο προσωπικό του σκοτάδι. Πιθανόν ο συγγραφέας να είχε κάποιο πρόσωπο οικείο για να πλάσει αυτόν τον χαρακτήρα. Αν όχι, κατάφερε να τον δημιουργήσει με επιτυχία.

Γύρω από τον κεντρικό ήρωα, ζουν αρκετές γυναίκες  που ξεδιπλώνουν την πλοκή και παρουσιάζονται  οι  χαρακτήρες με συμπάθεια, χωρίς ωστόσο να υπάρχει ερωτική σχέση, όπως π.χ, η Μάρω. Από την άλλη όμως ο χαρακτήρας της Ευρυδίκης και ο καθοριστικός της ρόλος δυναμώνουν την αφήγηση και κεντρίζουν το ενδιαφέρον του αναγνώστη.

Έρωτας και θάνατος αγαπητά πρόσωπα στην μυθοπλασία που κάθε φορά αποδίδονται από άλλη οπτική από τους συγγραφείς.

Ο Μαυραπόστολος (που μου θύμισε ήρωα του Καραγάτση) επίσης είναι μια καθοριστική μορφή στο μυθιστόρημα και ο ρόλος του καταλυτικός για τον ήρωα του βιβλίου. Τα ιστορικά στοιχεία που αναφέρονται με γοήτευσαν και τα βρήκα σημαντικά για την πλοκή.

Ο συγγραφέας μιλάει και για τα «Ανοιχτά Χαρτιά» του Οδυσσέα Ελύτη. Δηλώνει την αγάπη του για τα βιβλία και σε πολλά σημεία του κάνει αναφορές.

«Έζησε μ’ αυτό το βιβλίο, κάθε φορά το διάβαζε αποσπασματικά, κεφάλαιο –κεφάλαιο, απομόνωνε παραγράφους που ήταν γεμάτες από αλήθεια, ήταν γεμάτες από καθαρότητα κι ήταν γεμάτες από απαντήσεις λίγες και ερωτήματα περισσότερα, πολύ περισσότερα… Αυτή είναι η πίστη του Άρη «Με τα βιβλία ζεις. Δεν τ’ αγοράζεις, δεν τα πουλάς, δεν τα διαβάζεις, δεν τα έχεις. Τα βιβλία είναι οργανισμοί ζώντες και κινούμενοι….» σελ 88

Ο αναγνώστης διαβάζοντας το βλέπει τον ιστό της ιστορίας που πλέκει ο συγγραφέας και όχι τόσο  τα γεγονότα που εξελίσσονται, θαρρώ από επιλογή του συγγραφέα και όχι από κάποια αδυναμία στην γραφή του.

Το άριστο λεξιλόγιο και ο πλούτος του είναι κύριο χαρακτηριστικό του βιβλίου. Ο συγγραφέας αγαπάει τις λέξεις και τις χρησιμοποιεί ως ύλη συγγραφική με επιτυχία. Ακόμα και οι τίτλοι των κεφαλαίων θα μπορούσαν να σταθούν ως στίχοι.

Ο έρωτας, παρόν στο βιβλίο.

«Το ερώτημα όμως είναι ένα «Αγαπάει ο Άρης τόσο πολύ την Ευρυδίκη; Υπάρχει τόσο δυνατός έρωτας που να αποδίδεται και να ταιριάζει απόλυτα σε άνθρωπο; Ή ο Άρης πάνω απ‘ όλα είναι ερωτευμένος με την αψεγάδιαστη ποίηση και τον ίδιο τον έρωτα;» σελ 221

Η Ευρυδίκη αγαπάει  πολύ τα λευκόσαρκα ροδάκινα  και ο τρόπος που τα τεμαχίζει περιγράφεται εξαιρετικά από τον συγγραφέα και ο αναγνώστης κάνει συνειρμούς με ποιήματα που έχουν αναφορές στα ροδάκινα όπως του Σικελιανού, του Παλαμά αλλά και του Μαλακάση.

Ο συγγραφέας διαχειρίζεται το ζήτημα του έρωτα μέσα από το πλέγμα της επιθυμίας και της προσωπικής αλήθειας του καθενός.

«Πόσο ο έρωτας υπάρχει; Πόσο τον πιστεύουμε, γιατί  αγριεύει τις νύχτες μας και τις μακραίνει, γιατί τα πρωινά μας γίνονται ευτυχισμένα ή ξένα;» σελ 353

Τέλος θα ήθελα να αναφερθώ και στην εσωτερικότητα των χαρακτήρων που αναλύονται και με γοήτευσαν καθώς και για την ικανότητα του συγγραφέα να την αποδώσει εξαιρετικά από το πρώτο του αυτό  βιβλίο. Η εκδοτική φροντίδα του βιβλίου είναι εμφανής και  με ποιότητα με την σφραγίδα του «μωβ σκίουρου».

 

 

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ:

Ο Ευριπίδης Μακρής γεννήθηκε στην Αθήνα στις 2 Νοεμβρίου 1989. Σπούδασε Θεολογία στο Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Ασχολείται με την φωτογραφία και έχει σκηνοθετήσει ταινίες μικρού μήκους.

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top