Fractal

Θυμάσαι το Rock In Athens;

Από τον Γιάννη Παναγόπουλο //

 

Οι The Clash ήταν το συγκρότημα μαγνήτης για του κοινό που βρέθηκε στο Rock In Athens.

Οι The Clash ήταν το συγκρότημα μαγνήτης για το κοινό που βρέθηκε στο Rock In Athens.

 

Το «Rock In Athens» πραγματοποιήθηκε στις 26 και 27 Ιουλίου 1985 στο Καλλιμάρμαρο. Ήταν, κυρίως, ιδέα τής τότε υπουργού πολιτισμού Μελίνας Μερκούρη που εφάρμοσαν Γάλλοι παραγωγοί (σας θυμίζει κάτι αυτό;) Σε δύο μέρες το κοινό της Αθήνας θα μπορούσε να παρακολουθήσει συναυλίες συγκροτημάτων που ούτε στα πιο τρελά του όνειρα – εκείνη την εποχή – δεν είχε φανταστεί πως θα μπορούσε να ζήσει αληθινά. Ίσως υπήρξε η μεγαλύτερη φεστιβαλική «στιγμή» που ως σήμερα έχει πραγματοποιηθεί στην Αθήνα. Το πρόγραμμα της πρώτης μέρας – του φεστιβάλ – περιελάμβανε τις εμφανίσεις των Τζίμη Πανούση και των Μουσικών Ταξιαρχιών (που ακύρωσαν την εμφάνιση τους λόγω ιδεολογικών διαφορών με την πολιτική χορηγιών του φεστιβάλ), οι Stranglers, οι Depeche Mode και οι Culture Club. Το πρόγραμμα της δεύτερης μέρας περιλάμβανε τις εμφανίσεις των Telephone, των Talk–Talk, των The Cure, της Nina Hagen και των The Clash. Η τιμή εισιτηρίου για το διήμερο ήταν 2.000 δραχμές. Κάποιοι την ονόμασαν ακριβή. Ήταν έτσι; Αν δεχτούμε ως μονάδα μέτρησης το κόστος ενός άλμπουμ βινυλίου (τότε με τις κασέτες ήταν τα κυρίαρχα μέσα αναπαραγωγής ήχου) που τότε ήταν γύρω στις 500 δραχμές, λέμε πως η πολιτική της τιμής ήταν ο ορισμός του ελαφρώς τσιμπημένου, που δέχεσαι να πληρώσεις παρ’ όλα αυτά.

 

Μελίνα Μερκούρη και Nina Hagen. Θα νόμιζες πως είναι φίλες από παλιά αν τις άκουγες να μιλούν στα παρασκήνια του φεστιβάλ για τις νέες φόρμες της τέχνης που αναπτύσσονταν εκείνη την εποχή.

Μελίνα Μερκούρη και Nina Hagen. Θα νόμιζες πως είναι φίλες από παλιά αν τις άκουγες να μιλούν στα παρασκήνια του φεστιβάλ για τις νέες φόρμες της τέχνης που αναπτύσσονταν εκείνη την εποχή.

 

Πα.Σο.Κ. N’ Roll

Η Αθήνα είχε Rock N’ Roll και πριν το Rock In Athens. Η σκηνή της πόλης δεν είχε καμία τύχη. Μερκούρη και Τρίτσης μέσα σε μία νύχτα, αρχές της δεκαετίας του 1980, και αφού το Πα.Σο.Κ. ήρθε – κυριολεκτικά – στην εξουσία έκλεισαν όλα τα μπαρ-κλαμπ στην Πλάκα που φιλοξενούσαν λάιβ συγκροτημάτων. Και φαντάζει παράδοξο πως ενώ η Rock N’ Roll σκηνή της πόλης ήταν υπό διωγμό, η ίδια η κυβέρνηση αποφάσισε να μπει συμπαραγωγός σε ένα ροκ γεγονός που θα μπορούσε να την εμπνεύσει. Η περιθωριακή σκηνή της Αθήνας σε μόλις δύο βραδιές θα γινόταν mainstream. Η πόλη θα φιλοξενούσε συγκροτήματα που θα έκοβε τις φλέβες της να δει. Πόσο αντιφατικό. Η κυβέρνηση στα ίσα είχε πει στα συγκροτήματα της Αθήνας πως δεν τα θέλει και στη διάρκεια του Rock In Athens, στα παρασκήνια, η Μερκούρη υποδεχόταν την πανκ–ρόκερ Γερμανίδα, Nina Hagen, σαν πρωταγωνίστρια μιας νέας μουσικής που ο αντικομφορμισμός της την συγκινούσε βαθιά ως άνθρωπο της τέχνης.

 

Επτά λόγοι που δεν θα ξεχάσουμε το Rock In Athens.

1. Η αρχή του τέλους των Culture Club. Το συγκρότημα του φωτογενούς τραγουδιστή Boy George βρέθηκε στην Αθήνα στο απόγειο της καριέρας του. Ακριβώς τη στιγμή που μετά την εξωφρενική επιτυχία που είχε γευτεί θα βούταγε στην παρακμή. Οι Culture Club ήταν κόκκινο πανί για το κοινό της Αθήνας. Νοηματοδοτούσαν το mainstream που rockers, οι punk-rockers, αντιπαθούσαν. Η εμφάνιση της μπάντας συνοδεύτηκε από ρίψεις του κοινού προς τη σκηνή, κουτιών μπύρας, πλαστικών μπουκαλιών νερού (που σε πολλές περιπτώσεις δεν είχαν νερό αλλά ούρα). Μια από τις χαρακτηριστικές στιγμές της απογοητευτικής εμφάνισης των Culture Club συνέβη όταν ο Boy George προσπαθώντας να ηρεμήσει το κοινό είπε: «Ας φερθούμε ως ενήλικες» την ίδια στιγμή που άλλο μέλος του συγκροτήματος, σαλτάροντας προς τη μεριά του, ανταπέδωσε, στο κοινό, μια πέτρα που λίγο πριν είχε βρει τον τραγουδιστή στο χέρι του.

2. Η εμφάνιση των Depeche Mode. Μάγεψαν. Από σκηνής, ο τραγουδιστής τους Dave Gahan «δίδαξε» πώς η ροκ συμπεριφορά μπορεί να συνδυαστεί με το κλειστοφοβικό electro που έπαιζε η μπάντα ξεσηκώνοντας το κοινό. Οι Depeche Mode ανέβηκαν στη σκηνή του φεστιβάλ την ίδια στιγμή που οι τζαμπατζήδες μετά από απανωτά ντου ενάντια στην αστυνομία, αλλά και μετά από μια μικρή πυρκαγιά που ξέσπασε στον λόφο που συνορεύει με το Παναθηναϊκό στάδιο, κατάφεραν να μπουν στο φεστιβάλ, να το παρακολουθήσουν δωρεάν. Η εμφάνιση των Depeche Mode στην Αθήνα ήταν ο πρόλογος της σχέσης τού ελληνικού κοινού μαζί τους. Και σηματοδότησε την απενεργοποίηση τoυ electro ως είδος μουσικής που αφορά μόνο το κοινό των ντισκοτέκ (έτσι λέγονταν τα κλαμπ κάποτε).

3. Ο ερχομός των The Clash (λίγο πριν πεθάνουν). Οι The Clash έδωσαν μια από τις τελευταίες παραστάσεις της ζωής τους στην Αθήνα. Ήταν η μπάντα που έκλεισε το φεστιβάλ. Ώρες πριν την επίσημη εμφάνισή τους, πρέπει να ήταν γύρω στις 13.00 ώρα Ελλάδος, ανέβηκαν στη σκηνή του Rock In Athens (χωρίς των τραγουδιστή τους Joe Strummer) να προβάρουν. Δεν είχαν ανοίξει επίσημα οι πόρτες του φεστιβάλ. Αλλά το κοινό μόλις τους άκουσε να ερμηνεύουν το τραγούδι «Police On My Back» άρχισε να σκαρφαλώνει στις σκαλωσιές που είχαν στηθεί πίσω από τη σκηνή για να τους παρακολουθήσει. Το συγκρότημα αποχώρησε από τον χώρο της συναυλίας λίγο αργότερα, μάλλον μετά από παραινέσεις των διοργανωτών, υπό τον φόβο των επεισοδίων. Τα μέλη του έφυγαν με τα πόδια από το Παναθηναϊκό Στάδιο προς το Χίλτον, όπου οι μπάντες που συμμετείχαν στο γεγονός είχαν καταλύσει. Επέστρεψαν από εκεί στη σκηνή του Καλλιμάρμαρου δίνοντας την τελευταία καλύτερη συναυλία της ζωής τους.

4. Η εμφάνιση των The Cure. Ανέβηκαν στην σκηνή. Έδωσαν μια υπέροχη παράσταση. Εκτέλεσαν κομμάτια σαν το «Killing An Arab» και «A Forest» καλύτερα από τις ηχογραφημένες εκδόσεις τους. Από την εμφάνισή τους εμπνεύστηκαν μια σειρά Ελλήνων μουσικών να φτιάξουν συγκροτήματα που, με τον έναν ή τον άλλον τρόπο, δανείζονταν στοιχεία από τον ήχο τους. Όπως και με τους Depeche Mode έτσι και με τους The Cure, η εμφάνισή τους στο Rock In Athens ήταν σημείο εκκίνησης της σχέσης τους με το κοινό της Ελλάδας.

5. Η εμφάνιση του Γιώργου Παπανδρέου (πρώην πρωθυπουργού – τότε υφυπουργού πολιτισμού) ως ειρηνοποιού ανάμεσα στην αστυνομία και το κίνημα των τζαμπατζήδων που είχε αναπτυχθεί στις εισόδους του φεστιβάλ.

6. Οι αγκαλιές – στα παρασκήνια του φεστιβάλ – της Μελίνας Μερκούρη με τη Γερμανίδα πανκ-ρόκερ Nina Hagen.

7. Η εμφάνιση των Stranglers. Ήταν η αδικημένη μπάντα του Rock In Athens. Ανέβηκαν στη σκηνή απόγευμα. Ήταν καλλιτεχνικά άδικο να ακούς κομμάτια σαν το «Midnight Sumer Dream» πριν ο ήλιος δύσει.

 

H Nina Hagen, όπως λέει και ο τίτλος του άρθρου, πριν την εμφάνιση της πήγε διακοπές στην Κρήτη.

H Nina Hagen, όπως λέει και ο τίτλος του άρθρου, πριν την εμφάνιση της πήγε διακοπές στην Κρήτη.

 

Ρεπορτάζ από τον ερχομό των Stranglers στην Αθήνα.

Ρεπορτάζ από τον ερχομό των Stranglers στην Αθήνα.

 

Η προπώληση του φεστιβάλ έφτασε τα 50.000 εισιτήρια.

Η προπώληση του φεστιβάλ έφτασε τα 50.000 εισιτήρια.

 

Δημοσίευμα της εποχής που ο συντάκτης του αθροίζει τις εντυπώσεις του γύρω από την πρώτη μέρα του φεστιβάλ.

Δημοσίευμα της εποχής που ο συντάκτης του αθροίζει τις εντυπώσεις του γύρω από την πρώτη μέρα του φεστιβάλ.

 

Το ποσό της αμοιβής (σε δραχμές) του Boy George και τις μπάντας του.

Το ποσό της αμοιβής (σε δραχμές) του Boy George και τις μπάντας του.

 

Ρεπορτάζ γύρω από την είσοδο των τζαμπατζήδων στο φεστιβάλ.

Ρεπορτάζ γύρω από την είσοδο των τζαμπατζήδων στο φεστιβάλ.

 

Το εισιτήριο του διημέρου.

Το εισιτήριο του διημέρου.

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top