Fractal

Ένας…. ολίγον διαφορετικός Κερ!

Γράφει ο Δημήτρης Καρύδας //

 

Φίλιπ Κερ «Ψεύτικο εννιάρι», Μετάφραση: Γιώργος Μαραγκός, εκδ. Κέδρος, σελ. 368

 

Στην πλούσια συγγραφική διαδρομή του Φίλιπ Κερ που έφυγε πρόσφατα από τη ζωή υπάρχουν δύο γνωστές περίοδοι. Κάπου εγκιβωτισμένη με μια έμμεση αναφορά μέσα στο τελευταίο του βιβλίο με ήρωα τον προπονητή ποδοσφαίρου Σκοτ Μάνσον και τελικό «Ψεύτικο εννιάρι» (ποδοσφαιρικός όρος για τη χρησιμοποίηση ενός επιθετικού) για μια άγνωστη Τρίτη πτυχή αλλά σε αυτό θα αναφερθούμε πιο κάτω. Η πρώτη περίοδος του Κερ ξεκίνησε λίγο μετά τα 30 του όταν εμφανίστηκαν τα πρώτα βιβλία του που γνώρισαν σχετική επιτυχία. Τα περισσότερα αστυνομικά ή φαντασίας συν μια σειρά παιδικών βιβλίων. Στα 33 του εξέδωσε μια τριλογία με ήρωα τον Γερμανό αντιφασίστα ντέντεκτιβ, αστυνομικά και αρκετά ακόμη Μπέρνι Γκούντερ που όμως δεν είχε για καιρό ανάλογη συνέχεια. Κάπου αυτά τα τρία πρώτα μυθιστορήματα που αργότερα εκδόθηκαν (και στα Ελληνικά) σε ένα κοινό ογκώδη τόμο υπό τον τίτλο «Η τριλογία του Βερολίνου» είχαν ξεχαστεί.

Η συγγραφική επιτυχία του Κερ του έδωσε το δικαίωμα μιας μεταγενέστερης επανέκδοσης και εκεί ακριβώς άρχισε να κτίζεται ο μύθος του. Τα τελευταία 13 χρόνια της ζωής του εξέδωσε 10 ακόμη βιβλία με ήρωα τον αντισυμβατικό Γερμανό αστυνομικό με ιστορίες που διατρέχουν όλο το εύρος της ζωής του. Βρίσκουμε ιστορίες που αφορούν την εποχή που οι Ναζί ανεβαίνουν στην εξουσία, υποθέσεις που εκτυλίσσονται στην καρδιά του Δεύτερου Παγκοσμίου Πολέμου ή πολύ αργότερα από αυτόν με τον ηλικιωμένο πλέον ήρωα που έκανε διάσημο τον Κερ να δουλεύει και ως υπάλληλο ξενοδοχείου στον Γαλλικό Νότο (Η άλλη πλευρά της σιωπής). Ο Μπέρνι Γκούντερ εκτόξευσε τη φήμη του Κερ σε παγκόσμιο επίπεδο, τον αριθμό των πωλήσεων των βιβλίων του σε εκατοντάδες χιλιάδες αντίτυπα ανά τον πλανήτη και τον έκανε εξαιρετικά δημοφιλή και στη χώρα μας. Στην ουσία, ο Κερ αποτέλεσε ένα αξιόλογο και πολύ δυναμικό αντίβαρο την ίδια εποχή που στη λογοτεχνική σκηνή είχαν αρχίσει να κυριαρχούν παγκοσμίως τα Σκανδιναβικά κακέκτυπα του Στιγκ Λάρσον καταθέτοντας μια άλλη διαφορετική πρόταση στο σύγχρονο αστυνομικό μυθιστόρημα. Αν αυτό συνδυαστεί με τον απολύτως αντισυμβατικό χαρακτήρα του ήρωα του, που αν και φανατικός αντι-Ναζί υποχρεώνεται πολλές φορές να συνεργαστεί με το Χιτλερικό καθεστώς αλλά και με την αριστουργηματική ικανότητα του Κερ να αναμειγνύει ιστορικά γεγονότα και πραγματικά πρόσωπα με πολύ πειστικό τρόπο στις ιστορίες του τότε μπορούμε άνετα να μιλάμε για ένα αριστοτέχνη του ιστορικού αστυνομικού μυθιστορήματος.

Η μεγάλη αγάπη του Κερ όπως και κάθε άλλου Βρετανού που σέβεται τον εαυτό του είναι το ποδόσφαιρο. Το 2014 μας παρουσίασε την πρώτη περιπέτεια με ήρωα ένα έγχρωμο προπονητή ποδοσφαίρου τον Σκοτ Μάνσον, που είναι ή μετατρέπεται από τις συνθήκες σε ερασιτέχνη ντεντέκτιβ. Πρόλαβε να γράψει (αν δεν υπάρχει κάτι που άφησε ως λογοτεχνική κληρονομιά) τρεις περιπέτειες του Σκοτ Μάνσον και η Τρίτη είναι αυτή του βιβλίου «Ψεύτικο εννιάρι». Αυτή τη φορά όμως ο Κερ ξεφεύγει εντελώς από τη φόρμα του κλασικού αστυνομικού μυθιστορήματος. Για την ακρίβεια, δεν υπάρχει καν ούτε κάποιος φόνος όπως στον πρώτο «άθλο» του Μάνσον, ούτε κάποιος περίεργος θάνατος (όπως στο δεύτερο βιβλίο με πρωταγωνιστή τον Μάνσον που εκτυλίσσεται στην Αθήνα της οικονομικής κρίσης) για να εξιχνιάσει ο ήρωας του. Υπάρχει μόνο η εξαφάνιση ενός ποδοσφαιριστή την οποία ο άνεργος Μάνσον καλείται να ερευνήσει και να βρει τον νεαρό ταλαντούχο ποδοσφαιριστή. Η λύση στο μυστήριο δίνεται αρκετά πριν τις τελευταίες σελίδες του βιβλίου και είναι αρκούντως ευρηματική. Στην ουσία, όμως ο Κερ με αφορμή την αναζήτηση του νεαρού παίκτη καταπιάνεται περισσότερο με μια σπουδή πάνω στα δεδομένα του σύγχρονου επαγγελματικού ποδοσφαίρου, των εκατομμυρίων που τζιράρονται πάνω στο σπορ από ομάδες και εταιρείες και στις συμπεριφορές των νεαρών και αδρά  αμειβόμενων σούπερ σταρ. Ενδεχόμενα, να μην κερδίσει τα θετικά σχόλια αναγνωστών που δεν είναι απόλυτα εξοικειωμένοι με τον αθλητικό χώρο, αφού όπως ανέφερα και πιο πάνω, ξεφεύγει από τις δομές ενός τυπικού και κλασικού αστυνομικού μυθιστορήματος. Κάπου μέσα στις σελίδες του βιβλίου υπάρχει μια αναφορά που αφήνει άμεσες υπόνοιες ότι στη συγγραφική δραστηριότητα του Κερ υπάρχει και μια Τρίτη άγνωστη περίοδος. Ο ήρωας του Κερ, ο Σκοτ Μάνσον υποτίθεται ότι έχει γράψει και ένα βιβλίο, μια μορφή αυτοβιογραφίας και κάποια στιγμή λέει αναφερόμενος στο βιβλίο: «Όχι, μόνος μου το έγραψα, που μάλλον εξηγεί γιατί δεν πούλησε και πολλά. Έπρεπε να είχα προσλάβει κάποιον να το κάνει. Όπως τον Ρόντι Ντόιλ ή τον Φίλιπ Κερ. Ακούω ότι ο Κερ είναι πιο ακριβός. Αλλά δεν ζητάει να γραφτεί το όνομα του στο εξώφυλλο. Φημολογείται ότι έχει γράψει για κάμποσους διάσημους ποδοσφαιριστές. Όσον αφορά τους κρυφούς συγγραφείς, αυτός είναι από τους εξαφανισμένους». Δεν αποκλείεται, λοιπόν, στο κοντινό μέλλον να πληροφορηθούμε ότι ο Κερ διατέλεσε και ghost writer κάποιων διάσημων ποδοσφαιριστών ή προπονητών ποδοσφαίρου και κρύβεται πίσω από τις βιογραφίες τους.

 

Philip Kerr

 

Μέχρι τότε το μοναδικό που μπορούμε να κάνουμε είναι να περιμένουμε στα Ελληνικά τα δύο βιβλία με ήρωα τον Μπέρνι Γκούντερ που ήδη κυκλοφόρησαν στο εξωτερικό. Το 13ο της σειράς με τίτλο τον αρχαϊκό «Φοβού τους Έλληνες και δώρα φέροντες» εκτυλίσσεται στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη του 1957! Δείχνοντας έμπρακτα την αγάπη του Κερ για τη χώρα μας αφού και το δεύτερο ποδοσφαιρικό μυστήριο, όπως προαναφέραμε, έχει τόπο δράσης την Αθήνα! Ήδη, πάντως για το 2019 έχει προαναγγελθεί στην Αγγλία και η έκδοση της 14ης περιπέτειας του Γκούντερ με προβλεπόμενο τίτλο “Metropolis. London” και είναι άγνωστο αν αυτό το βιβλίο αποτελεί και το κύκνειο άσμα του ή κάπου μέσα στον υπολογιστή του υπάρχουν ακόμη μερικές περιπέτειες του Γκούντερ ή του Μάνσον.

 

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top