Fractal

Η κατά Ματράκη άνοιξη: PRIMAVERA

Του Απόστολου Ζιώγα // *

 

prim_1

‹‹ Σαν κορδέλα τυλιγμένη γύρω από μια βόμβα ››

Μπρετόν[1]

 

prim_2

 

Στην καθημερινή μας ζωή οι ποικίλων ειδών ρωγμές που προκαλούνται είναι εκείνες που αφυπνίζουν και την ανάγκη μας για μια (δι-)άνοιξη. Η Ολυμπία Ματράκη καταθέτει τη δική της δι-άνοιξη μέσα από την ένατη ατομική έκθεση που παρουσιάζει στο Δημοτικό Θέατρο ΟΥΗΛ Λάρισας υπό τον τίτλο PRIMAVERA (άνοιξη).

 

prim_3

 

Οι θηλυκές προσωπογραφίες της Ματράκη, όλες τους μορφές με κόκκινα χείλη, ψιλόλιγνο λαιμό, μεγάλα μάτια, ακτινοβολούν μεγαλόπρεπα δίχως άλλο. Τα γεμάτα ευπρέπεια και ευστομία πρόσωπα διακρίνονται από μια αρκούντως βαθιά σοβαρότητα, καθότι δεν καταβάλλονται ούτε από ένδεια ούτε από υπεραφθονία, αδυνατώντας να ξεραθούν στον ήλιο σαν σταφίδα – αξίζει να σημειωθεί πως τα χείλη ομοιάζουν με σπόρους μιας γλυκιάς υπόσχεσης. Κι όμως : διαισθάνεσαι πως δυο μάτια όλο κι όλο το βάρος της καθεμιάς ξεχωριστά, μάτια που σαν θεματοφύλακες νιότης δείχνουν να γυαλίζουν αβίαστα από απαλότητα που ᾿ναι ικανή να σε κάνει να πιστέψεις ότι υπάρχει στον κόσμο κάτι που αξίζει να βρεις τις λέξεις για να το πεις!

 

prim_4

 

Σε κάθε της έργο είναι διάχυτος ένας μαγικός ρεαλισμός α λα Φρίντα Κάλο ˙ εκείνο που θαυμάζεις είναι ένα είδος αισθητικής εξομολόγησης, όχι ένα αίσθημα ηδονικής λαχτάρας αλλά μια επάρκεια της στιγμής, σαν να ρεμβάζεις πάνω σε μια γέφυρα του Σηκουάνα. Δεδομένου πως ένα ψύχραιμο χαμόγελο είναι ένα χαμόγελο καθωσπρέπει, η μη συνηθισμένη ωραιότητα των εν λόγω γυναικών επιδρά ως actio in distans[2] μέσα από τη σαφήνεια του σχεδιασμού τους.

Η κάθε μορφή εισβάλλει στις αισθήσεις μας με τρόπο αναμφίλεκτο, σε βαθμό που να διερωτάσαι : ‹‹ Αν ψάξω την περιουσία μου, δεν έχω τίποτα έξω από την πιθανότητα αυτή η γυναίκα να μ ᾿ αγαπήσει ››[3] . Όλες οι γυναίκες της Ματράκη φέρουν μια γοητεία ανώνυμη μεν, υποβλητικά καθαρή δε ˙ όντως θέλουν να δείχνουν ομορφότερες για χάρη εκείνων που τις κοιτάζουν , ωστόσο παρουσιάζουν ένα καινοφανές ωραίο που δεν καταναγκάζει τον θεατή, κι ας ωθούν τον νου του να διαπράξει ‘’αμαρτία’’. Λαμβάνοντας υπόψιν πως, αρνούμενος να χάσει το μεγαλείο του ο έρωτας μεριμνά για το μέλλον, εφόσον του επιτρέψεις να χρωματίσει ολόκληρο το πρόσωπό σου, η καλλιτέχνιδα Ματράκη πορεύεται – αφοπλιστικά, η αλήθεια είναι – από την άνοιξη της καρδιάς στη διάνοιξη του πνεύματος. Γι ᾿ αυτό το λόγο και ‘’χρησιμοποιεί’’ θηλυκά με αινιγματώδη δεδομένα, των οποίων το βλέμμα επιθυμεί να το μετατρέψει σε λόγο δι-άνοιξης.

 

prim_5

 

Θα γράψει ενδεικτικά ο Μερλώ-ποντύ : ‹‹ Όλα εξαρτώνται …από το ότι τα βλέμματά μας δεν είναι συνειδησιακές πράξεις που καθεμιά θα αξίωνε μια απαρέγκλιτη προτεραιότητα αλλά ά ν ο ι γ μ α[4] της σάρκας μας που αμέσως γεμίζει η καθολική σάρκα του κόσμου ››[5] .

Επομένως, αυτό που κάνει η Ολυμπία είναι να προσλαμβάνει την άνοιξη ως γυναίκα-γίγνεσθαι, βάζοντας το χρώμα να συμμετέχει στην ύπαρξη της μορφής σαν τη σιωπή μέσα στον ήχο! Ως εκ τούτου, το όλο ύφος της Ματράκη αποτελεί ένα κάλεσμα  για εμάς τους θεατές, σύμφωνα και με τον προσδιορισμό του Μαλρώ στην La création esthétique : ‹‹ κάθε ύφος είναι η διαμόρφωση των στοιχείων του κόσμου που επιτρέπουν να τον προσανατολίσουμε προς ένα από τα ουσιαστικότερα μέρη του ››[6] . Άρα, κι εν μέσω οικονομικής λαίλαπας, η Ματράκη ξεπροβάλλει σαν μια ολόθερμη σπίθα στην καρδιά ενός παγόβουνου, μετουσιώνοντας την εικόνα του κόσμου σε κάτι θηλυκόμορφο. Για την ίδια την ζωγράφο, η πραγματικότητα εξωτερικά υφίσταται με τρόπο μη εξωτερικό, τουλάχιστον όσον αφορά όλες εκείνες τις ελάχιστες στιγμές ανέφελης ευτυχίας στη ζωή μας. Η PRIMAVERA τροφοδοτεί εντέχνως εκείνο το λίγο της πραγματικότητας που δεν κάνει οικονομία  σε τρυφερότητα, οπότε ό,τι απομένει δεν είναι άλλο παρά ένας παλμός σε επιφυλακή, ο παλμός της δικής μας κατά Ματράκη ανοίξεως.

 

______________________________________

[1] Αναφερόμενος στην τέχνη της Φρίντα Κάλο

[2] Δράση εξ αποστάσεως

[3] Αλεξάνδρα Δεληγιώργη, ΜΙΑ ΔΙΚΗ ΣΟΥ ΖΩΗ, εκδ.Μελάνι, σελ.58

[4] Δική μας η υπογράμμιση

[5] ΣΗΜΕΙΑ, μτφ.Γ.Φαράκλας, εκδ.Εστία, σελ.31

[6] Σελ.152

 

* Ο Απόστολος Ζιώγας είναι βιολόγος (email: ziogasapostolos12@gmail.com)

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top