Fractal

Μαθαίνω Πληροφορική δίχως Υπολογιστή

Γράφει η Αριάδνη Δάντε // *

 

Ariadni_Dante_Chipoupolis_Pythonia_COVER4PRINT (1)

 

Σκοπός

Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα “Ο Απόστολος στην Πυθωνία” σχεδιάστηκε για να εξοικειώσει τους μικρούς μαθητές στους πέντε βασικούς τύπους μεταβλητών στον προγραμματισμό Ηλεκτρονικών Υπολογιστών μέσα από το θεατρικό παιχνίδι. Το πρόγραμμα αγκαλιάζει με αγάπη τη λογοτεχνία και τα μαθηματικά και η καινοτομία του βασίζεται στην ανάμιξη απλών στοιχείων που γνωρίζει ένα παιδί για την κατανόηση βασικών εννοιών Πληροφορικής, δίχως να απαιτείται ύπαρξη Ηλεκτρονικού Υπολογιστή.

 

Λίγα λόγια για το εκπαιδευτικό πρόγραμμα

Σύμφωνα με το εκπαιδευτικό πρόγραμμα, η θεία Μνήμη είναι συγγραφέας. Κι όπως κάθε συγγραφέας, γράφει τις πολύτιμες σκέψεις της στα χαρτιά της ή όπως αλλιώς τα αποκαλεί: τα αντικείμενά της. Πάνω στα χαρτιά της έχει γράψει αριθμούς, γράμματα, λέξεις και λογικές απαντήσεις.

 

Όμως η θεία Μνήμη χάνει τα αντικείμενά της και ο ανιψιός της, ο Απόστολος, γίνεται εξερευνητής ψάχνοντάς τα στη ζούγκλα της Πυθωνίας. Στο χέρι του κρατά πέντε μαγικά κουβαδάκια που θα τον βοηθήσουν να βρει τα αντικείμενα της θείας του. Στο δρόμο του συναντά ένα λιοντάρι, μια καμηλοπάρδαλη, μια μαϊμού, μια ζέβρα και έναν πύθωνα. Ο Απόστολος εμπιστεύεται τα ζώα και αυτά τον βοηθούν να βρει τους χαμένους θησαυρούς της θείας Μνήμης.

 

Οργάνωση παιχνιδιού – Μεθοδολογία

Κατά την έναρξη του προγράμματος, τα παιδιά γνωρίζουν τη θεία Μνήμη, το αντικείμενο εργασίας της, τον τρόπο σκέψης της και βλέπουν παραδείγματα με τις πέντε κατηγορίες των στοιχείων που η ίδια η θεία αποκαλεί θησαυρούς (γράμματα, λέξεις, λογικές απαντήσεις, ακέραιους και πραγματικούς αριθμούς).

Έπειτα, τα παιδιά παρατηρούν το παιδί-ανεμοστρόβιλο που μπαίνει στην αίθουσα και σκορπίζει τα γραπτά της θείας Μνήμης στην αίθουσα, η οποία αποτελεί και τη φανταστική ζούγκλα της Πυθωνίας.

Στο παιχνίδι, όλα τα παιδιά γίνονται πρωταγωνιστές του παιχνιδιού αναζήτησης των χαμένων θησαυρών της θείας Μνήμης, αφού όλα θα λάβουν από ένα “θησαυρό” ύστερα από το πέρασμα του φανταστικού ανεμοστρόβιλου.

Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα περιλαμβάνει έξι μικρές σκηνές με διαλόγους. Ορισμένα από τα παιδιά θα αφήσουν το χαρτάκι του θησαυρού για να αναλάβουν τους ρόλους των ζώων, της θείας Μνήμης και του Απόστολου. Οι ρόλοι κατανέμονται ανάλογα με την ηλικία των παιδιών. Συνήθως, οι ρόλοι του Απόστολου, της θείας Μνήμης και της καμηλοπάρδαλης δίδονται στα μεγαλύτερα παιδιά που μπορούν να διαβάζουν με μεγαλύτερη άνεση (πλην της καμηλοπάρδαλης, η οποία επιλέγεται με κριτήριο το ύψος και όχι την ευχέρεια ανάγνωσης), ενώ οι υπόλοιποι ρόλοι μπορούν να υποδυθούν ακόμη και από παιδάκια προσχολικής ηλικίας.

Στην περίπτωση που δεν υπάρχει κανένα παιδάκι πρωτοσχολικής ηλικίας, η συγγραφέας αναλαμβάνει το ρόλο του Απόστολου και υπαγορεύει στα παιδιά τους στίχους των δικών τους ρόλων.

Βασικό κλειδί του εκπαιδευτικού προγράμματος είναι η αλληλεπίδραση των παιδιών με τη συγγραφέα, αφού καθ’ όλη τη διάρκεια του προγράμματος απευθύνονται ερωτήσεις στα παιδιά προκειμένου να αντιληφθούν το σκοπό του παιχνιδιού, να βοηθήσουν όλοι για να ταιριάξουν τα χαμένα αντικείμενα στα σωστά κουβαδάκια και να κρατηθεί αμείωτο το ενδιαφέρον τους για την κατάκτηση του ομαδικού στόχου.

Η χρήση λωρίδων χαρτιού σε καθορισμένα μεγέθη, καθώς και η χρωματική αντιστοίχιση των αντικειμένων στα χρώματα των κουβάδων, βοηθούν τα παιδιά στην οπτική διάκριση των αντικειμένων.

Ανάλογα με το χώρο στον οποίο θα πραγματοποιηθεί η παρουσίαση του εκπαιδευτικού προγράμματος, διαφοροποιείται και ο απαιτούμενος εξοπλισμός. Για την παρουσίαση του προγράμματος αρκεί μια αίθουσα πολλαπλών χρήσεων, ηχητική κάλυψη και άφθονη φαντασία.

Εφόσον διατίθεται προβολέας, τα παιδιά αισθάνονται ότι βρίσκονται μέσα στη ζούγκλα, μιας και ο προβολέας αναπαριστά αντίστοιχες εικόνες. Εάν δεν διατίθεται προβολέας, η συγγραφέας αναλαμβάνει την επεξήγηση των θησαυρών, αλλά και το ταξίδεμα στη ζούγκλα μέσα από αντίστοιχες κάρτες.

Μέσα από το εκπαιδευτικό πρόγραμμα “Ο Απόστολος στην Πυθωνία” τα παιδιά ταυτίζουν ένα αντικείμενο με μια χωρητικότητα. Η χωρητικότητα αυτή παραπέμπει στο χώρο που απαιτεί ο αντίστοιχος τύπος δεδομένου στη μνήμη του Ηλεκτρονικού Υπολογιστή όταν γράφεται ένα πρόγραμμα σε γλώσσα προγραμματισμού.

Το πρόγραμμα απευθύνεται σε μαθητές προσχολικής και πρωτοσχολικής ηλικίας (4-10 ετών). Εφόσον τα παιδιά μάθουν να ξεχωρίζουν τις ομάδες της θείας Μνήμης, θα μπορούν μετέπειτα να γνωρίσουν τους αντίστοιχους τύπους στη γλώσσα προγραμματισμού και να αντιληφθούν το θέμα της δέσμευσης μνήμης.

Ωστόσο, σε αυτή την ηλικία δεν χρειάζεται η επαφή με τον Ηλεκτρονικό Υπολογιστή για την κατανόηση των βασικών εννοιών Πληροφορικής, αλλά η συμμετοχή στο παιχνίδι.

To εκπαιδευτικό βιβλίο “Ψάχνοντας στην Πυθωνία” αποτελεί το συνοδευτικό υλικό του εκπαιδευτικού προγράμματος “Ο Απόστολος στην Πυθωνία” και αποτελεί ένα πολύπλευρο εργαλείο εκπαίδευσης για γονείς, νηπιαγωγούς, δασκάλους, πληροφορικούς, θεατρολόγους, ειδικούς παιδαγωγούς, αλλά και λογοθεραπευτές. Στο βιβλίο περιλαμβάνονται ερωτήσεις κατανόησης κειμένου, απλές μαθηματικές ασκήσεις, εικονογραφημένες ασκήσεις και μια χειροτεχνία.

Στη σειρά “Μαθαίνω Πληροφορική δίχως Υπολογιστή” συμπεριλαμβάνεται και το εκπαιδευτικό βιβλίο “Ψάχνοντας στην παραλία” που αποτελεί το συνοδευτικό υλικού του εκπαιδευτικού προγράμματος “Η Τύχη πάει στην παραλία” με στόχο την προσέγγιση των δομών δεδομένων και των αντικειμένων.

 

Psachnontas_stin_paralia_Cover_Chipoupolis_web

 

* Η Αριάδνη Δάντε είναι Μηχανικός Πληροφορικής – Συγγραφέας, M.Sc Ασφάλεια Πληροφοριακών και Επικοινωνιακών Συστημάτων (email: ariadnidante@gmail.com)

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top