Fractal

Στον ρυθμό της προδοσίας

Γράφει ο Δημήτρης Καρύδας //

 

James Ellroy «Perfidia, Ο κύκλος της προδοσίας», Μετάφραση: Ανδρέας Αποστολίδης, εκδ. Κλειδάριθμος, σελ. 1024

 

Ο Τζέιμς Ελρόι ξεκίνησε τον τρίτο κύκλο της μεγάλης Αμερικάνικης saga του με το βιβλίο «Perfidia, Ο κύκλος της προδοσίας» (εκδόσεις Κλειδάριθμος). Μετά από δύο υπέροχες τετραλογίες αυτή τη φορά ο σπουδαίος Αμερικάνος συγγραφέας γυρίζει πίσω τον χρόνο και ξεκινάει τη νέα σειρά βιβλίων του από το 1941. Στην ουσία, δημιουργεί ένα prequel –με κινηματογραφικούς όρους- σε ένα βιβλίο όπου συναντάμε αρκετά πρόσωπα (πρωτεύοντες ή δευτερεύοντες χαρακτήρες) όλων των προηγούμενων σε διαφορετικές φάσεις της ζωής του. Ο Ελρόι συμπυκνώνει όλη τη δράση του ογκώδους βιβλίου του ουσιαστικά σε ένα μήνα: Τον Δεκέμβριο του 1941, ένα από τους πιο σημαντικούς μήνες στην Αμερικάνικη ιστορία. Τα γεγονότα του βιβλίου ξεκινούν ελάχιστα πριν την Γιαπωνέζικη επίθεση αεροπορικών κομάντο στο Περλ Χάρμπορ, κίνηση που σηματοδότησε την εμπλοκή της χώρας στον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο.

Ενδεχόμενα, η έκφραση ‘’τυπικός’’ για το βιβλίο ενός συγγραφέα υποδηλώνει μιας μορφής στασιμότητα στη δημιουργία του. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, όμως, έχουμε να κάνουμε όντως με ένα τυπικό Ελρόι αλλά σε μια από τις πιο όμορφες δημιουργίες του. Τα πάντα υπάρχουν στο συγκεκριμένο βιβλίο: Η κοφτή γρήγορη γραφή που υποχρεώνει τον αναγνώστη να αγωνιά για την επόμενη σελίδα. Η ωμότητα και ο ρεαλισμός των περιγραφών. Οι περίπλοκοι χαρακτήρες που μπερδεύονται μαεστρικά στο βιβλίο και η πλοκή που είναι συνεχής, πολλές φορές μπερδεμένη και βασίζεται σε τέσσερις διαφορετικούς αφηγητές. Η ανάμειξη στην όλη πλοκή αληθινών χαρακτήρων της εποχής που γίνεται επίσης με ευρηματικούς τρόπους. Το σίγουρο είναι ότι το βιβλίο ξεφεύγει πολύ από τον χαρακτηρισμό ‘’αστυνομικό μυθιστόρημα’’. Στην πραγματικότητα, έχει μικρή σχέση με ένα αστυνομικό μυθιστόρημα παρότι υπάρχει η διαρκής αναζήτηση των ενόχων για τη μαζική δολοφονία μιας οικογένειας Γιαπωνέζων παραμονές της επίθεσης στο Λος Άντζελες. Ο Ελρόι κατορθώνει μέσα από την αστυνομική αναζήτηση να δώσει ένα τέλειο χρονικό για την ατμόσφαιρα της πόλης λίγο ή αφού η Αμερική έχει βυθιστεί στη δίνη του πολέμου. Αντι-ιαπωνική υστερία στους δρόμους και στον τύπο παρέα με πογκρόμ βασισμένα στον ρατσισμό. Διεφθαρμένοι αστυνομικοί ή πολιτικοί που βλέπουν τον πόλεμο ως μια μεγάλη ευκαιρία πλουτισμού με πιθανούς ή εντελώς απίθανους τρόπους όπως εγχειρήσεις για την αλλαγή χαρακτηριστικών με βάση την ευγονική ή παραγωγή ταινιών πορνό με πρωταγωνιστές Γιαπωνέζους! Πολιτικές μηχανορραφίες και ίντριγκες, ύποπτες συμφωνίες και βυζαντινού τύπου ‘’διαδρομισμοί’’ ακόμη και στα άδυτα της αστυνομίας αφού στη συγκεκριμένη περίπτωση οι εντεταλμένοι με την τήρηση του νόμου είναι μακράν πιο διεφθαρμένοι από τους κακοποιούς. Κατασκοπεία και δράση της Πέμπτης Φάλαγγας στην καρδιά της αμερικάνικης πόλης. Όλα αυτά ο Ελρόι κατορθώνει να τα παντρέψει με τη συνηθισμένη και γνώριμη για τους αναγνώστες του ρεαλιστική, στα όρια του ωμού, γραφής και σε πολλές περιπτώσεις με ένα μαύρο, κατάμαυρο υποδόριο χιούμορ. Ένα επικό βιβλίο τόσο σε μέγεθος, όσο και σε γραφή ή πλοκή που απαιτεί και το χρόνο του (η ελληνική έκδοση είναι γύρω στις 1000 σελίδες) αλλά και το μάξιμουμ της αναγνωστικής προσοχής αφού πέρα από την πολύ συχνή εναλλαγή στον αφηγητή εμπλέκονται στην ιστορία δεκάδες δευτερεύοντες χαρακτήρες, αρκετοί από αυτούς μόνο για μερικές σελίδες του βιβλίου. Στην πραγματικότητα ο Ελρόι αντίθετα από τον πολύ ενδεικτικό τίτλο του βιβλίου δεν…. προδίδει ούτε αυτή τη φορά την εμπιστοσύνη των αναγνωστών του. Το ίδιο και ο μεταφραστής Ανδρέας Αποστολίδης που έχει κάνει καταπληκτική δουλειά προσαρμόζοντας άψογα το βιβλίο στη γλώσσα μας και προσθέτοντας ένα αναγκαίο επεξηγηματικό κεφάλαιο που αφορά τις δαιδαλώδεις σχεδόν σχέσεις των πρωταγωνιστών με τα υπόλοιπα επτά βιβλία του Ελρόι που προηγήθηκαν του Perfidia.

 

James Ellroy

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top