Fractal

Τι είναι ο Παρθενώνας;

Του Νίκου Τσούλια // *

 

Κογεβίνας Λυκούργος (1887 – 1940)

 

      Ο Παρθενώνας είναι το απόλυτο σύμβολο. Είναι το πανανθρώπινο σύμβολο, το σύμβολο του πολιτισμού των πολιτισμών και εξ αυτού του συμβολισμού του η UNESCO το επέλεξε με τον πιο απόλυτο τρόπο ως έμβλημα της παγκοσμιότητας, ως έμβλημα της κοινής ιστορίας του ανθρώπινου είδους. Και δικαίως τέθηκε ένα πρωτόγνωρο ερώτημα, όχι για να απαντηθεί αλλά για να παραμένει πάντα ερώτημα στοχασμού και προβληματισμού. «Μπορεί ένα μοναδικό μνημείο να λειτουργεί ως σύμβολο τόσο της εθνικότητας όσο και του διεθνούς πολιτισμού;» (Μ. Beard).

      Είναι το πρώτο των πρώτων σύμβολο του Ελληνισμού, που δεν υπερβαίνει απλά και μόνο τα άλλα σύμβολά μας εθνοκεντρικά ή θρησκευτικά λόγω της μεγαλύτερης διαχρονικότητάς του και εξυφαίνοντας ως εκ τούτου με έναν απόλυτα μοναδικό τρόπο την ενότητα του πολιτισμού μας αλλά και γιατί, αν και υλικό κυρίως δημιούργημα, η πνευματικότητά του υπερβαίνει την υλικότητά του. Εξαϋλώνεται από τη γνωστή σε κάθε γωνιά της Γης αρχιτεκτονική «Μορφή του» και ανατέμνει χρόνους και καιρούς ταξιδεύοντας με το ίδιο πάντα μήνυμα: του διαρκούς εκπολιτισμού και εξανθρωπισμού του ανθρώπου.

      Ο Παρθενώνας έχει και έναν ιδιαίτερο συμβολισμό. Είναι αφιερωμένος στην Αθηνά, στο είδωλο της σοφίας, στη θεά που συνεργεί στην ευδοκίμηση του νόστου της «Οδύσσειας», της κορυφαίας αφήγησης για το Δυτικό πολιτισμό, αποτελώντας έτσι Παρθενώνας και Οδύσσεια το ζεύγος γύρω από το οποίο περιστρέφεται ο βαθύτερος πυρήνας του ελληνισμού. Είναι το αρχέτυπο της Αθήνας˙ χωρίς αυτόν δεν μπορεί να νοηθεί η Αθήνα. Ο Ιερός Βράχος θα στεφανώνει πάντα τον τόπο που επινόησε τη Δημοκρατία και την ελευθερία του πνεύματος, την τέχνη και τη φιλοσοφία, το Θέατρο και την ανοιχτή κοινωνία.

      Ο Παρθενώνας δεν μπορεί να βεβηλωθεί ούτε να τεμαχιστεί. Καμιά μεταμόρφωσή του σε εκκλησία και σε τζαμί δεν θα αφήσει ίχνη στο ιερό είδωλό του. Ρημαγμένος από τόσα και τόσα χέρια βαρβαρότητας παραμένει ακέραιος και ζητάει από κάθε επισκέπτη να αναπλάσει την άρτια εικόνα του. Όσα τμήματά του έχουν αποσπαστεί από τη θεία μορφή του νοσταλγούν την επιστροφή τους˙ έχουν το βλέμμα τους στραμμένο μόνιμα εδώ. Σε κανέναν άλλο τόπο δεν μπορούν να νοηθούν – ως τι μνημεία άραγε; Πέρασε από σκληρές δοκιμασίες στο διάβα του χρόνου και όσοι τον άγγιξαν χωρίς να σεβαστούν την ιερότητά του είναι εσαεί εκτεθειμένοι στην Ιστορία. Κανένας Έλγιν και κανένα Βρετανικό Μουσείο δεν μπορεί να αγνοήσει το μεγαλείο του Ναού του πνεύματος του ανθρώπου.

      Η αιωνιότητά του συνδέεται με την αγωνία του ανθρώπου να κατανοήσει τη ζωή και να δημιουργήσει τον Κόσμο. Γι’ αυτό η Βιρτζίνια Γουλφ θα ομολογήσει γεμάτη δέος: «κανένα άλλο μέρος δεν είναι τόσο γεμάτο πόθο και ζωντανό όσος αυτός ο τόπος με τις αρχαίες νεκρές πέτρες». Ποιος κάτοικος της Αθήνας μπορεί να ξυπνάει κάθε πρωί χωρίς να ατενίζει το συλλογικό μας είδωλο, το σύμβολο της φαντασιακής και της πραγματικής ελληνικής ταυτότητάς μας, να μη νιώθει την έκσταση του πνεύματος και την απόλυτη ομορφιά της ψυχής, να μη γεύεται το ανυπέρβλητο μεγαλείο; Κανένας επισκέπτης της αττικής και αθηναϊκής γης δεν μπορεί να φεύγει απ’ εδώ χωρίς να γευθεί από κοντά την ιερή εικόνα του Παρθενώνα, χωρίς να περπατήσει δίπλα από το «ναό του ανθρώπου», χωρίς να νιώσει την κορύφωση του πνεύματος ανθρώπου και το κοινό μέλλον όλων των πολιτισμών. Δεν θα μπορεί να ισχυριστεί ότι έχει έλθει ποτέ στην Αθήνα…

Σε τούτα εδώ τα μάρμαρα
κακιά σκουριά δεν πιάνει

Γιάννης Ρίτσος

Δείτε ένα μικρό αφιέρωμα πινάκων ζωγραφικής και φωτογραφιών

Πίνακες ζωγραφικής

Ernst Carl Eugen Koerner: Άποψη της Ακρόπολης

Μανώλης Χάρος

Προσαλέντης Αιμίλιος- Η Ακρόπολη από το Θησείο

Sir Robert Smirke, 1802, Παρθενώνας, Βρετανικό Μουσείο

Carl Anton Joseph Rottmann, 1836, Η Ακρόπολις από τις Στήλες του Ολυμπίου Διός

Michael Haubtmann, 1873, Η Ακρόπολις από τις στήλες του Ολυμπίου Διός, ιδιωτική συλλογή

Ακρόπολη και Ερέχθειο, Μούλερ

Η Ακρόπολη, Λάντσας

Ακρόπολη, Μαλέας

Η δυτική πλευρά της Ακροπόλεως με τον Φράγκικο Πύργο, σε πίνακα του Lemercier

Άποψη της Ακροπόλεως και τμήματος της Αθήνας, όπως σχεδιάστηκε από τον Babin και δημοσιεύτηκε από τον Spon (1672-1676)

Μετά την ανατίναξη του Παρθενώνα από τα πυρά των Βενετών, ένα νέο τζαμί οικοδομήθηκε στο εσωτερικό του ερειπίου τον 18ο αιώνα, το οποίο απεικονίζεται εδώ σε πίνακα του J. Skene (1838).

Αρβανίτες μαρμαράδες στην Ακρόπολη. (Μουσείο Μπενάκη).

Η ΑΚΡΟΠΟΛΗ ΤΩΝ ΑΘΗΝΩΝ ΜΙΑΣ ΑΛΛΗΣ ΕΠΟΧΗΣ

Edward Dodwell, Παρθενώνας, Views in Greece, 1821

Edward Dodwell, Ακρόπολις, Views in Greece, 1821

Ακρόπολη, 1813, χαρακτικό από το βιβλίο του John Cam Hobhouse, ιδιωτική συλλογή

Giovanni B. Lusieri, 1802, Ο Παρθενώνας από τα ΒΔ, Μουσείο Μπενάκη, Αθήνα

Lancelot Theodore Turpin de Crisse, 1804, ιδιωτική συλλογή

Lancelot Théodore Turpin de Crissé, 1805, Άποψη Ερέχθειου, ιδιωτική συλλογή

Frederic Edwin Church, 1871

Charles Lock Eastlake, 1818, ιδιωτική συλλογή

Carl Friedrich Werner, 1877, Ερέχθειο, Μουσείο Μπενάκη

Carl F. Werner, 1877, Ναός Απτέρου Νίκης, Μουσείο Μπενάκη

James Stuart, 1755-60, Ερέχθειο, Royal Institute of British Architects

Martinus Rørbye, 1835, εργασίες στα Προπύλαια

Martinus Rørbye, 1844, Συζήτηση στον Παρθενώνα, Εθνική Πινακοθήκη Δανίας

Carl Anton Joseph Rottmann, 1836, Η Ακρόπολις από τις Στήλες του Ολυμπίου Διός

Ραφαήλ Τσέκολης, 1853, Ακρόπολις, Εθνική Πινακοθήκη Ελλάδος

Richard Banks Harraden, 1828, Η Ακρόπολη από τον λόφο των Μουσών, Συλλογή Βουλής των Ελλήνων

Michael Haubtmann, 1873, Η Ακρόπολις από τις στήλες του Ολυμπίου Διός, ιδιωτική συλλογή

Leo Von Klenze, 1846, Αναπαράσταση Ακρόπολης Αθηνών την εποχή του Περικλέους. Neue Pinakothek, Μόναχο.

Οι τελευταίοι πίνακες είναι από: http://autochthonesellhnes.blogspot.gr/2013/06/blog-post_2444.html

ΠΕΡΝΩΝΤΑΣ ΤΟ ΠΟΝΤΙΚΙ ΑΠΟ  ΤΗΝ ΦΩΤΟ ΒΛΕΠΕΤΕ ΤΗΝ ΕΞΗΓΗΣΗ

PASSANDO IL MOUSE DALLA FOTO VEDRETE LE SPIEGAZIONI

William Purser, 1820, Άποψη Ακρόπολης, Μουσείο Μπενάκη.
William James Müller, 1838, Ακρόπολη, Tate Gallery.
William Cole, 1833, Παρθενώνας, ιδιωτική συλλογή.
Thomas Hartley Cromek, 1834, Propylaea and the Temple of Athena Nike, the Metropolitan Museum, NY.
Thomas Ender, περ. 1837, Άποψη Ακρόπολης, ιδιωτική συλλογή.
Theodore Ballu, 2o τέταρτο 19ου αιώνα, Ερέχθειο, Beaux-arts de Paris, l'école nationale supérieure.
Théodore d'Aligny, 1845, Ακρόπολις, The Art Institute of Chicago.
Théodore Caruelle d' Aligny, 1845, θέα από την Ακρόπολη, The Art Institute of Chicago.
Sir Robert Smirke, 1802, Παρθενώνας, Βρετανικό Μουσείο.
Rudolf Muller, 1863, Ακρόπολις, Μουσείο Μπενάκη.
Richard Banks Harraden, 1828, Η Ακρόπολη από τον λόφο των Μουσών, Συλλογή Βουλής των Ελλήνω
Raffaello Ceccoli, first half of 19th century, private collection.
Piet de Jong, 1923 ή 1928, Άποψη από τον Παρθενώνα, ιδιωτική συλλογή.
Peter von Hess, 1839, Η άφιξη του Όθωνα στην Αθήνα.
Noël Marie Paymal Lerebours, 1842, Παρθενών, επιζωγραφισμένη νταγκεροτυπία, ιδιωτική συλλογή.
Michael Haubtmann, 1873, Η Ακρόπολις από τις στήλες του Ολυμπίου Διός, ιδιωτική συλλογή.
Martinus Rørbye, 1844, Συζήτηση στον Παρθενώνα, Εθνική Πινακοθήκη Δανίας.
Martinus Rørbye, 1835-6, έλληνας στην Ακρόπολη, ιδιωτική συλλογή.
Martinus Rørbye, 1835, εργασίες στα Προπύλαια,
Louis Spangenberg, 1872, άποψη Ακρόπολης, ιδιωτική συλλογή.
Louis Dupre, 1810, Παρθενώνας, ιδιωτική συλλογή.
Leo Von Klenze, 1846, Αναπαράσταση Ακρόπολης Αθηνών την εποχή του Περικλέους. Neue Pinakothek, Μόναχο.
Lancelot Theodore Turpin de Crisse, 1804, ιδιωτική συλλογή.
Lancelot Théodore Turpin de Crissé, 1805, Άποψη Ερέχθειου, ιδιωτική συλλογή.
John Fulleylove, 1906, Ακρόπολη, έγχρωμο χαρακτικό, ιδιωτική συλλογή.
James William Cole, 1835, Παρθενώνας, Μουσείο Πόλεως Αθηνών.
James Stuart, 1755-60, Παρθενώνας, χαρακτικό, ιδιωτική συλλογή.
James Stuart, 1755-60, Ερέχθειο, Royal Institute of British Architects.
Jacques-Philippe Le Bas, 1758, Προπύλαια. Xαρακτικό από το βιβλίο του Julien-David Le Roy, Les Ruines des plus beaux monuments de la Grèce.
J. J. Wolfensberger, 1834, Μουσείο Pushkin, Μόσχα.
Παρθενώνας, 1829. Χαρακτικό του William Miller από πίνακα του Hugh William 'Grecian' Williams.
Γεώργιος Μαργαρίτης, περίπου 1845, Ακρόπολις, Εθνική Πινακοθήκη.
Ακρόπολη, 1813, χαρακτικό από το βιβλίο του John Cam Hobhouse, ιδιωτική συλλογή.
Αγνώστου, 1830, ιδιωτική συλλογή.
Αγγλική Σχολή, τέλη 19ου αιώνα, Ερέχθειο, ιδιωτική συλλογή.
Ippolito Caffi, 1863, Άποψη Παρθενώνα, Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης, di Ca' Pesaro, Βενετία.
Harald Conrad Stilling, 1853, Kunstakademiets Bibliotek, Κοπεγχάγη.
Giovanni B. Lusieri, 1802, Ο Παρθενώνας από τα ΒΔ, Μουσείο Μπενάκη, Αθήνα.
Frederic Edwin Church, 1871, ιδιωτική συλλογή.
Frederic Edwin Church, 1869-70, Private collection.
Edward Dodwell, Παρθενώνας, Views in Greece, 1821.
Edward Dodwell, Ακρόπολις, Views in Greece, 1821.
Charles Lock Eastlake, 1818, ιδιωτική συλλογή.
Carl Haag, 2o μισό 19ου αιώνα, Bristol City Museum and Art Gallery.
Carl Friedrich Werner, 1877, Ερέχθειο, Μουσείο Μπενάκη.
Carl F. Werner, 1877, Ναός Απτέρου Νίκης, Μουσείο Μπενάκη.
Carl Anton Joseph Rottmann, 1836, Η Ακρόπολις από τις Στήλες του Ολυμπίου Διός.
Adolf Böhm, 1844, Παρθενώνας, ιδιωτική συλλογή.
Ραφαήλ Τσέκολης, 1853, Ακρόπολις, Εθνική Πινακοθήκη Ελλάδος.
ΡΑΦΑΗΛ ΤΣΕΚΟΛΗΣ, 1853, ΑΚΡΟΠΟΛΙΣ, ΕΘΝΙΚΗ ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ ΕΛΛΑΔΟΣ.

Οι παραπάνω πίνακες είναι από: https://guardache.wordpress.com/2012/05/24/50-%CF%86%CF%89%CF%84%CE%BF-%CF%84%CE%B7%CF%83-%CE%B1%CE%BA%CF%81%CE%BF%CF%80%CE%BF%CE%BB%CE%B7%CF%83-%CE%B1%CF%80%CE%BF-%CF%80%CE%B9%CE%BD%CE%B1%CE%BA%CE%B5%CF%83-%CE%BA%CE%B1%CE%B9-%CF%87%CE%B1/

File:Parthenon (1869) Frederic Edwin Church.jpg

Frederic Edwin Church (1826–1900)

File:Lusieri Giovanni Battista - The Parthenon from the Northwest - Google Art Project.jpg

Lusieri Giovanni Battista (1751 – 1821)

Picture

http://theancientparthenon.weebly.com/

The Parthenon by Justin Dobbs

By Yannis Koutras

The Parthenon Oil Painting – Stefano Lanza

http://leonholmesart

Frederic Edwin Church (American), 1871

File:Gell Sir William - The removal of the Sculptures from the Pediments of the Parthenon by Elgin - Google Art Project.jpg

Gell Sir William (1774 – 1836), The removal of the Sculptures from the Pediments of the Parthenon by Elgin

ww.ebay.com/itm/HAND-PAINTED-PARTHENON-ACROPOLIS-OIL-PAINTING-/270950782392

Parthenon, 1961, art by Hardie Gram

Acropolis Of Athens Painting – Parthenon by Maria Barry

Frederic Edwin Church:The Parthenon from the Southeast

Painting, Parthenon, City Museum of Athens

https://journals.worldnomads.com/vagabonds/photo/29951/805380/Greece/Recognize-anyone

View Of The Parthenon - Angelos Giallina

by Angelos Giallina

Frederic Edwin Church (1826–1900)

Louis Adolphe Riou

Vasily PolenovThe ParthenonOil on Canvas29.8 cm (11.73 in.), Width: 43.3 cm (17.05 in.)

Vasily Polenov

Lili Payne

ezzat-art

Image: Edward Dodwell - Athens , Parthenon

EDWARD DODWELL

 

 

https://www.awesomestories.com/images/user/c5de986ea5.jpg

 

Παρθενώνας, 1829. Χαρακτικό του William Miller από πίνακα του Hugh William ‘Grecian’

Φωτογραφίες

File:Attica 06-13 Athens 50 View from Philopappos - Acropolis Hill.jpg

File:Akropolis Athen.JPG

the Parthenon: Parthenon and Acropolis at Sunset

Parthenon was covered in colourful paint

ΔΥΤΙΚΑ ΑΚΡΟΠΟΛΗΣ Φράγκικος πύργος 1865 Άγνωστος

clip_image001

Εικόνα:Parthenon.jpg

Εικόνα:2006 01 21 Athènes Parthénon.JPG

Εικόνα:Parthenon.Tourists.jpg

O Felix Bonfils βρέθηκε στην Ελλάδα μεταξύ του 1868 και του 1875. Ορισμένα από τα τοπία που αποθανάτισε με την φωτογραφική του μηχανή είναι τα παρακάτω:

Ο Ναός του Ολυμπίου Διός και στο βάθος η Ακρόπολις των Αθηνών

Ο Ναός του Ολυμπίου Διός και στο βάθος η Ακρόπολις των Αθηνών

 

Τα Προπύλαια (Ανατολική Όψη)

Τα Προπύλαια (Ανατολική Όψη)

 

Τα Προπύλαια (Δυτική Όψη)

Τα Προπύλαια (Δυτική Όψη)

Θέατρο Διονύσου

Θέατρο Διονύσου

Το Ωδείο του Ηρώδου του ΑττικούΤο Ωδείο του Ηρώδου του Αττικού

 

 

Τείχη στην ΑθήναΤείχη στην Αθήνα

Η Ακρόπολις από την πλατεία του Θησείου

Η Ακρόπολις από την πλατεία του Θησείου

Ο Ναός του Ολυμπίου Διός και στο βάθος η Ακρόπολις των Αθηνών

Ο Ναός του Ολυμπίου Διός και στο βάθος η Ακρόπολις των Αθηνών

Οι Καρυάτιδες (Ερεχθείο)

Οι Καρυάτιδες (Ερεχθείο)

Τα Κυκλώπεια Τείχη

Τα Κυκλώπεια Τείχη

Ο Παρθενώνας - Ακρόπολις Αθηνών

Ο Παρθενώνας – Ακρόπολις Αθηνών

Ο Παρθενώνας - Ακρόπολις Αθηνών

Ο Παρθενώνας – Ακρόπολις Αθηνών

Η Πύλη του Ανδριανού

Η Πύλη του Ανδριανού

Ερεχθείον

Ερεχθείον

Ναός Αθηνάς Νίκης

Ναός Αθηνάς Νίκης

Το Θησείον

Το Θησείον

Οι Αέρηδες

Οι Αέρηδες

Πηγή για τις τελευταίες φωτογραφίες: http://antikleidi.com/2013/02/24/felix-bonfils/

Διαβάστε επίσης: 

http://www.eie.gr/archaeologia/gr/chapter_more_8.aspx

http://www.uark.edu/campus-resources/achilles/festivals/festivals.html

https://guardache.wordpress.com/2012/05/24/50-%CF%86%CF%89%CF%84%CE%BF-%CF%84%CE%B7%CF%83-%CE%B1%CE%BA%CF%81%CE%BF%CF%80%CE%BF%CE%BB%CE%B7%CF%83-%CE%B1%CF%80%CE%BF-%CF%80%CE%B9%CE%BD%CE%B1%CE%BA%CE%B5%CF%83-%CE%BA%CE%B1%CE%B9-%CF%87%CE%B1/

http://docplayer.gr/107500-A-fiepoma-topoi-ieroi-mnimeia-istorika-kai-thriskeytika-yparhoyn.html

http://www.sacred-destinations.com/greece/athens-parthenon

https://theancientwebgreece.wordpress.com/2015/05/18/%CF%80%CE%B1%CF%81%CE%B8%CE%B5%CE%BD%CF%89%CE%BD%CE%B1%CF%83-%CF%84%CE%BF-%CE%B1%CF%80%CE%BF%CE%BB%CF%85%CF%84%CE%BF-%CE%B8%CE%B1%CF%85%CE%BC%CE%B1-%CF%84%CE%B7%CF%83-%CE%B1%CF%81%CF%87%CE%B9%CF%84/ 

http://odysseus.culture.gr/h/3/gh351.jsp?obj_id=2384

http://odysseus.culture.gr/h/3/gh3530.jsp?obj_id=2384

https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%91%CE%BA%CF%81%CF%8C%CF%80%CE%BF%CE%BB%CE%B7_%CE%91%CE%B8%CE%B7%CE%BD%CF%8E%CE%BD

http://www.ert-archives.gr/V3/public/main/page-assetview.aspx?tid=0000008237&tsz=0&autostart=0

http://www.sacred-destinations.com/greece/athens-parthenon

http://es.gnu.org/~littledog/free3d/traducciones/griego/acro1_gre.html

* Ο Νίκος Τσούλιας είναι καθηγητής σε Λύκειο. Έχει εκλεγεί πρόεδρος της ΟΛΜΕ τέσσερις φορές (1996 – 2003). Διδακτορικό στην Ειδική Αγωγή. Δύο βιβλία: “Σε πρώτο πρόσωπο” και «Παιδείας εγκώμιον».  Συνεργάστηκε με: «ΜΕΣΗΜΒΡΙΝΗ» (1980 – 1986), «ΕΞΟΡΜΗΣΗ» (1988 – 1996) και “ΤΟ ΑΡΘΡΟ” (2010- σήμερα) καθώς και με αρκετά περιοδικά. (https://anthologio.wordpress.com)

Ετικέτες: ,
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top