Fractal

Η ποίηση και μαγεία της ύπαρξης

Γράφει η Ασημίνα Ξηρογιάννη //

 

Ουίλιαμ Σαίξπηρ «Όνειρο καλοκαιρινής νύχτας», διασκευή: Χρύσα Σπηλιώτη, εκδ. Σοκόλη, 2017

 

Ασχολούμενη χρόνια με τις διασκευές έργων για τις ανάγκες των παραστάσεων που ανεβάζουμε με τα παιδιά στα σχολεία, είναι μεγάλη η χαρά μου όταν παίρνω στα χέρια μου βιβλία σαν κι αυτό: «Όνειρο καλοκαιρινής νύχτας»/ Ένα θεατρικό έργο για παιδιά βασισμένο στο ομώνυμο θεατρικό έργο του Ουίλιαμ Σαίξπηρ» από την  ηθοποιό και θεατρική συγγραφέα Χρύσα Σπηλιώτη.

Αξίζει να αναφέρουμε την παιδαγωγική της δραστηριότητα  με λίγα λόγια. Οπότε σημειώνω το εφηβικό της έργο «Η αληθινή σου ιστορία;» βασισμένη σε κείμενα του Λουκιανού, η συγγραφή παιδικών σειρών στην ΕΡΤ («Φώτα παρακαλώ», «Μπουρμπουλήθρες», «Γύρω γύρω όλοι»),το τηλεοπτικό θεατρικό έργο «Στη χώρα του Καρνάβαλου» και οι ραδιοφωνικές σειρές του 2ου προγράμματος της ΕΡΤ «Και όνειρα γλυκά», «Χίλιες νύχτες και ένας Νασρεντίν».

Με εμπειρία και γνώση λοιπόν προβαίνει στην  ελεύθερη διασκευή του πασίγνωστου και πολυπαιγμένου έργου του Σαίξπηρ, με στόχο αφενός μεν να φέρει σε επαφή τα παιδιά με το πνεύμα του κλασικού αυτού δημιουργού και αφετέρου να τα διασκεδάσει, να τα προβληματίσει, αλλά και να τα βάλει στη διαδικασία μιας ενδεχόμενης παράστασης.

Απευθύνεται κυρίως σε μαθητές και διδάσκοντες της  Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Ο θεατρολόγος ή ο δάσκαλος μπορεί να χρησιμοποιήσει το παρόν βιβλίο για να κάνει μια παράσταση με τα παιδιά σε σχολικό επίπεδο και περιβάλλον. Το βιβλίο είναι σχεδιασμένο με  τρόπο που να μπορούν να συμμετέχουν σε αυτή τη δράση περισσότερα από δύο τμήματα. Ακόμα, όπως αναφέρει η ίδια και στον κατατοπιστικό της πρόλογο, μέσα στο εγχειρίδιο αυτό, που κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Σοκόλη, οι οποίες έχουν αποδείξει ότι αγκαλιάζουν το παιδικό θέατρο, περιλαμβάνονται ακόμα προτάσεις για μουσικά κομμάτια που θα μπορούσαν να ντύσουν ηχητικά την κάθε σκηνή. Ακόμα έχει πολλές κα πλούσιες σκηνικές οδηγίες που βοηθούν και στη σκηνοθεσία άλλωστε. Το πρωτότυπο είναι ότι δίνεται και ένα δεύτερο τέλος στην ιστορία. Στο τέλος της έκδοσης συναντάμε πράγματα πολύτιμα: Προτεινόμενους αυτοσχεδιασμούς, κάποιες ερωτήσεις σαν αφορμή για αυτοσχεδιασμούς, δυο λόγια για τη σκηνογραφία στην ελισαβετιανή εποχή. Καθώς και μια πλούσια βιβλιογραφία που απευθύνεται (ελληνική, αγγλική, γαλλική, αγγλική, γερμανική, ιταλική) προς όλους τους άμεσα ενδιαφερόμενους, τους εκπαιδευτικούς του θεάτρου και τους εμψυχωτές.

 

Χρύσα Σπηλιώτη

 

Στη ρομαντική αυτή κωμωδία, είναι έντονη η αντίθεση φαίνεσθαι -είναι, ο κόσμος της φαντασίας και του παραμυθιού εμπλέκεται με χάρη και εξυπνάδα με την πραγματικότητα. Βασιλιάδες, βασίλισσες, ξωτικά, ερωτευμένοι νέοι, μαστόροι, πνεύματα, ερασιτέχνες ηθοποιοί, όλα συμπλέκονται και συμπλέουν, σε ένα απίστευτο ταξίδι. Πολλές παρεξηγήσεις, μεταμφιέσεις, πλάνες που ξεδιαλύνονται, έχθρες που γίνονται αγάπες. Πολλές και φοβερές ανατροπές που συναρπάζουν. Με κάποιες αναγκαίες αλλαγές, (π.χ πρόσθεση ρόλων, αλλαγή σειράς σε κάποιες σκηνές, προτίμηση στον στίχο) επιτεύχθηκε μια δροσερή και λειτουργική διασκευή χωρίς να προδοθεί το πνεύμα του μεγάλου Βάρδου.

Συγγραφέας, ποιητής (βλέπε τα σονέτα του), ηθοποιός ο ίδιος, σκηνοθέτης, ο Σαίξπηρ έγραψε πολλά έργα που συγκλονίζουν το ανθρώπινο πνεύμα εξαιτίας της ευφυίας και της έμπνευσής του. Έγραφε ποιητικά θίγοντας το θέμα της ανθρώπινης ύπαρξης και είναι πραγματικά θαυμαστό πώς οι ανθρώπινες ποιότητες αναμειγνύονται στους ήρωές του. Το καλό συμβαδίζει με το καλό, ποτέ κανείς δεν μπορεί απόλυτα να χαρακτηρίζει. Παρόλο που μίλησε πολύ για το θάνατο, ωστόσο έγραψε και έργα με παραμυθένια υφή όπως το Όνειρο ή η Τρικυμία. Διδακτικός, πλουραλιστικός, με εναλλαγή ύφους και πολλή μαγεία, συναίσθημα, αλλά και νόηση, πορεύεται αλώβητος μέσα στους αιώνες.

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top