Fractal

Κι ύστερα ήρθαν οι… μέλισσες

Γράφει η Ελένη Γκίκα //

 

Κυριάκος Αθανασιάδης «Οι τέσσερις εποχές της Μέλισσας», εκδ. Ψυχογιός, σελ. 448

 

«Η ζωή είναι σαν το τρεχούμενο νερό που γεννιέται από μια τρύπα στον βράχο, κατρακυλάει από το βουνό, ποτίζει τον αγρό και ξάφνου χάνεται, σκορπιέται, γίνεται ένα τίποτα κι ένα χαμένο αχ! που δεν είναι εκεί κανείς για να τ‘ ακούσει».

Συνεχίζοντας ουσιαστικά και πρακτικά τον «Οδηγό συγγραφής», ο Κυριάκος Αθανασιάδης υπογράφει ένα υποδειγματικό κοινωνικοπολιτικό και ερωτικό ρομάντζο.

Απενοχοποιώντας το είδος και αποδεικνύοντας εκείνο που ήδη έχει πει: «Η συγγραφή είναι γεωμετρία και δη ευκλείδεια. Πρόκειται να κατασκευάσεις ένα αρχιτεκτόνημα, να σηκώσεις ένα κτίριο, όχι να ανακατέψεις στην τύχη υλικά στο μίξερ για να πειραματιστείς με ένα κέικ. Επίσης, κανείς ποτέ δεν το έχει κάνει αυτό. Κανείς δεν μπορεί να το κάνει».

Αν όχι αυτός, ποιος; Υπηρετώντας το βιβλίο απ’ όπου μπορεί κανείς να φανταστεί, εξαιρετικός συγγραφέας και ενδεχομένως ο καλύτερος επιμελητής, δημιουργός της ξένης σειράς orbis Literae που ήδη έχει αφήσει εποχή, μετά την πλέον γενναιόδωρη κίνησή του στον «Οδηγό Συγγραφής» όπου συγκεντρώνοντας γνώσεις και εμπειρία κατορθώνει να βάλει σε πενήντα κανόνες τάξη στο μυθιστορηματικό χάος, επανέρχεται αποδεικνύοντας σαν εξίσωση τα όσα ισχυρίστηκε, ότι το μυθιστόρημα είναι και αρχιτεκτονική.

Το έχει ξανακάνει και ήδη είχα την τιμή, αλλά δεν μπορώ να τον προδώσω γι’ αυτό και θα επικεντρωθούμε στις «Τέσσερις εποχές της Μέλισσας».

Όπου κλείνοντας το μάτι στην «Εποχή της Μελισσάνθης» συγκεντρώνει σε ένα μυθιστόρημα μια αλησμόνητη ηρωίδα πλέον, την Ελένη, Μελένη, Μελένια, Μέλισσα, σχεδόν αρχετυπική, διασώζοντας μαζί της μια εποχή, μια περιοχή, αλλά και αγγίζοντας απαλά-απαλά αυτή καθ’ εαυτή την γυναικεία μοίρα.

Η Μέλισσα, ως γυναίκα, θα χρειαστεί διπλή και τριπλή διαδρομή. Για να διεκδικήσει τα βασικά της δικαιώματα στον έρωτα και στη ζωή, για να αντισταθεί στα στεγανά και να υψώσει φωνή στους δικούς της Κρέοντες, για να μπορέσει να ξεφύγει τελικά από τη νοοτροπία και την οικογενειακή εμμονή που την βαραίνει μοίρα μαζί και κατάρα.

 

Κυριάκος Αθανασιάδης

 

Με τρόπο σχεδόν κινηματογραφικό, αντάξιο των περιγραφών μεγάλων συγγραφέων, βιώνουμε το μικρό νησί, γνωρίζουμε την ηρωίδα και τους συν αυτής με σάρκα και οστά, ξαφνιαζόμαστε από τον τρόπο που αναλύει φόβους, διλήμματα, επιθυμίες, ηρωισμό, σε ένα γυναικείο χαρακτήρα, αλλά και η Μαντάμ Μποβαρύ από άνδρα δεν γράφτηκε; εξάλλου ήδη ο συγγραφέας έχει υπογράψει μια Χιονάτη [«το σάβανο της Χιονάτης»] και μια «Ζα –ζά», κυκλοφόρησε πέρσι δυο μυθιστορήματα που αν τα είχε υπογράψει θα είχαν αφήσει εποχή, όπως η Μέλισσά του που ξεπερνά τόπο, μοίρα, φύλο και χρόνο.

Το κατορθώνει, αν και είναι ευαίσθητη και πονόψυχη, να ζήσει τελικά «την δική της ζωή», υπενθυμίζοντάς μας εκείνη την «Ένοικο» της αμετάφραστης Αν Μπροντέ που και επέζησε και υπήρξε κι ευτυχισμένη.

Στο μεταξύ, σαν απαλό αεράκι διαπιστώσεις, υπαρξιακά διλήμματα, ανατέλλουν και δίνουν πνοή, η ζωή εξάλλου «είναι από την φύση της τοσοδούλα κι αυτή, σαν τη μέλισσα που σε τσιμπά και χάνεται, σαν το τίποτα που σε τσιμπά και χάνεσαι».

Διότι αυτό είναι, «Οι τέσσερις εποχές της Μέλισσας» έχουν ζωή, είναι Ζωή. Μια συγκινητική ιστορία αγάπης και μυστηρίου που νικά χρόνο και λήθη και μπορούν, ταυτοχρόνως, και να την χαίρονται όλοι.

 

Δημοσιεύθηκε στον Φιλελεύθερο.

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top