Fractal

O Πέτρος Πολυμένης στο εργαστήρι του συγγραφέα

 

PolymenisΣτην πρόσφατη ποιητική μου συλλογή «Αίθουσα Αναχωρήσεων», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις «Ατόλη», γίνεται η προσπάθεια μιας αφήγησης για τη σημερινή εποχή. Υπάρχουν τέσσερεις ενότητες  ποιημάτων: Δρόμος, Λατρεία, Αγορά, Κατοικία.

 

Στην πρώτη ενότητα αναδεικνύεται η περιπέτεια του ταξιδιού στο οποίο ο καθένας μας εμπλουτίζεται από βιώματα και μνήμες, αλλά και φτιάχνει μια ιδιαίτερη σχέση με συγκεκριμένους τόπους που ενίοτε αποκτούν συμβολικές διαστάσεις. Ενδεικτικοί είναι οι τίτλοι ποιημάτων όπως: Πρώην Ανατολικός Αερολιμένας Αθηνών, Λίμνη Καϊάφα, Μαρίνα του Αλίμου, Θερμαί Πηγαί Πλατυστόμου. Σε αυτά τα ποιήματα μοιραία έχει πρωταγωνιστικό ρόλο το μοναδικό ελληνικό τοπίο, το φορτισμένο με ένα ιστορικό και πολιτισμικό αποτύπωμα.

Στην δεύτερη ενότητα «Λατρεία» τα ποιήματα περιστρέφονται γύρω από την ερωτική δύναμη, και το πώς θέτει σε κίνηση την ανθρώπινη στάση και δράση. Έρωτας, συνάντηση, τυχαία γεγονότα, ανατροπή και εντέλει ανασύνθεση του ανθρώπινου προσώπου. Στην τρίτη ενότητα «Αγορά» γίνεται ένα άνοιγμα στο δημόσιο χώρο, σε θεσμούς και πρακτικές που τον υφαίνουν. Εκεί εκδηλώνεται το αίτημα της ανθρώπινης δημιουργικότητας, εκεί και η ανακοπή του ή το βάλτωμα, διαμορφώνοντας ταυτόχρονα ένα αίτημα δικαίου. Ενδεικτικοί είναι οι τίτλοι ποιημάτων, όπως Δημόσιο Χρέος, Ο Λαγός και η Χελώνα, Αστακομακαρονάδα, Απόψε στις Ειδήσεις των Οκτώ. Τέλος, στην ενότητα «Κατοικία», σα να γίνεται μια αναδίπλωση στη ζεστασιά της ανθρώπινης κατοικίας, επιχειρώντας έναν απολογισμό, μαζεύοντας αισθήσεις, διλήμματα, αποφάσεις, επιφωνήματα, τα οποία και ξεδιπλώνονται στην επόμενη μέρα, άλλα λιγότερο άλλα περισσότερο.

aithousaΣτα ποιήματα της συλλογής παραμένει η επιδίωξη για περιεκτικούς και απέρριττους στίχους, με αιφνίδιες συναντήσεις λέξεων, ικανές να φτιάξουν μιαν ατμόσφαιρα. Δεν υπάρχει μία μονότονη πρωτοπρόσωπη αφήγηση, αλλά ακούγονται φωνές από διαφορετικές αφηγηματικές γωνίες, δίνοντας στα ποιήματα μια θεατρικότητα και μια εξωστρέφεια. Έτσι, γίνεται και η υπενθύμιση της μάλλον ξεχασμένης ιδιότητας των ποιημάτων, με λίγες λέξεις πινελιές να ζωγραφίζουν ανθρώπινες φιγούρες, σε μεστά τους στιγμιότυπα, πέραν του στενά υποκειμενικού χώρου του ποιητή.

Οι στίχοι των ποιημάτων μου έχουν συχνά ένα οπτικό στοιχείο, μια συνομιλία με συγκεκριμένους τόπους. Έτσι, στη συλλογή αυτή γίνεται η απόπειρα μέσω του βίντεο να συνυδασθεί ο λόγος με εικόνες, μουσική και ταυτόχρονη απαγγελία των ποιημάτων. Το βίντεο είναι το κατεξοχήν μέσο της εποχής μας και, ποιος ξέρει, ίσως να βοηθήσει στη διάδοση της ποίησης σε ευρύτερα στρώματα, όπως συνέβη παλαιότερα με το τραγούδι. Στους ακόλουθους συνδέσμους μπορεί να δει κανείς ορισμένα δείγματα των βίντεο από το DVD που συνοδεύει την έκδοση. Στην απαγγελία ακούγονται οι ηθοποιοί Ματίνα Μόσχοβη και Μιχάλης Βιρβιδάκης, ενώ τη μουσική έχει γράψει η συνθέτης Έφη Μαρκουλάκη.

 

1. Δέντρο: http://youtu.be/HQDDcRYZ6fQ

2. Ο Λαγός και η Χελώνα: http://youtu.be/eUW8Xf-S9QE

3. Λίμνη Καϊάφα Ι, Προοίμιο: http://youtu.be/P4foZEA4wHk

 

* Ο Πέτρος Πολυμένης γεννήθηκε στην Αθήνα το 1969. Σπούδασε μηχανικός στην Αθήνα και το Λονδίνο, και συνέχισε με μεταπτυχιακές σπουδές φιλοσοφίας στην Αθήνα και την Οξφόρδη. Έχει δημοσιεύσει τέσσερις ποιητικές συλλογές και μια φιλοσοφική μονογραφία. Δοκίμιά του έχουν δημοσιευτεί σε έγκριτα λογοτεχνικά και φιλοσοφικά περιοδικά και βιβλιοπαρουσιάσεις του σε εφημερίδες. Η εικονοποίηση για το ποίημα «Οι φίλοι εκείνοι», το οποίο περιλαμβάνεται στη συλλογή “Αίθουσα αναχωρήσεων” (2013), έλαβε το βραβείο «Οδυσσέας» στο 6ο Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου του Λονδίνου (London Greek Film Festival), στην κατηγορία «Πειραματικές ταινίες». Η προσωπική του ιστοσελίδα είναι: www.atole.gr. Από το 2013 διευθύνει τις εκδόσεις «Ατόλη», οι οποίες υποστηρίζουν τη δημιουργική ένταση και συνομιλία μεταξύ ποίησης, εικόνων και ήχου στην ψηφιακή εποχή, όπως συνυφαίνονται στην ύλη του χαρτιού. (www.atole.gr)

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top