Fractal

Για όλα όσα (ξε)χάσαμε

Γράφει ο Μίνως – Αθανάσιος Καρυωτάκης //

 

«Ο εγγονός της Άννας» του Γιώργου Κ. Μπουγελέκα, Εκδ. Κέδρος, σελ. 280

 

Στην Αθήνα του 2012 οι οπαδοί των Ναζί έχουν καταφέρει και αποκτούν σημαντικά κοινωνικά ερείσματα. Πολλοί δίχως να καλοσκεφτούν τις καταβολές τους, αποφασίσουν είτε να συμμετάσχουν ενεργά στα δρώμενά τους είτε να υποστηρίξουν με πιο ήπιο τρόπο όλα όσα πρεσβεύουν (π.χ. ξενοφοβία, ρατσισμό κτλ.) Μέσα σ’ αυτό το κλίμα, ο νεαρός Ιάκωβος, επηρεασμένος από τα ναζιστικά κελεύσματα και την υποστήριξή τους από τον πατέρα του, έχει αρχίσει και μετατρέπεται σ’ έναν επικίνδυνο άνθρωπο που στρέφεται εναντίον των ξένων. Γι’ αυτό, η γιαγιά του, η Άννα, αποφασίζει να πει στον εγγονό της την πραγματική ιστορία της οικογένειάς της, εστιάζοντας κυρίως σε όλα όσα έλαβαν χώρα κατά τη διάρκεια της γερμανικής κατοχής στην Αθήνα. Έτσι, μέσα από την εξιστόρηση της γηραιάς Άννας ο αναγνώστης ταξιδεύει σε μια ξεχασμένη εποχή, εκεί όπου ο ξένος, ιδίως ο Εβραίος δεν είχε δικαίωμα ύπαρξης.

Ο Γιώργος Κ. Μπουγελέκας χρησιμοποιεί ένα έξυπνο τέχνασμα για να μιλήσει για όλα όσα προβληματίζουν τη σύγχρονη ελληνική κοινωνία. Η τραγική ιστορία του Ολοκαυτώματος γίνεται ο Δούρειος Ίππος για να ξετυλιχθούν τα γεγονότα εκείνης της περιόδου. Ο αναγνώστης ταξιδεύει στην Αθήνα της κατοχής, όπου η πείνα θέριζε τον πληθυσμό, αλλά και το μίσος φαινόταν να κυβερνάει τις ψυχές πολλών ανθρώπων. Αυτός ήταν και ένας από τους λόγους που ορισμένοι δεν δίσταζαν να καταδώσουν συμπολίτες τους ακόμα και για ένα κομμάτι ψωμί. Παράλληλα, μέσα σ’ αυτό το ζοφερό κλίμα, υπήρχαν και εκείνοι που αποφάσισαν να αντισταθούν στον κατακτητή και να μην δεχτούν αμαχητί τη μοίρα τους. Κατέφυγαν στον εμπόλεμο αγώνα ή στη συγκάλυψη των κυνηγημένων και των επαναστατικών δράσεων. Εκτός αυτού, στο βιβλίο αναδεικνύονται γλαφυρά και εκείνοι οι χαρακτήρες που έχουν μάθει να ελίσσονται σαν χέλια ανάλογα με την περίσταση για να αποκομίσουν όλα όσα επιθυμούν.

Επίσης, ο συγγραφέας δίνει μία ακόμα οπτική γωνία στον αναγνώστη. Του παρουσιάζει ανθρώπους, που υπό το βάρος των συνθηκών, παίρνουν γενναίες αποφάσεις προς όφελος του ευρύτερου κοινωνικού συνόλου. Μια τέτοια ηρωική πράξη είναι εκείνη του ραββίνου της Αθήνας, Ελιάου Μπαρζιλάι. Μαζί με άλλους Εβραίους την 21η Σεπτεμβρίου του 1943 ο Μπαρζιλάι θα κάψει τα αρχεία της Ισραηλιτικής Κοινότητας Αθηνών ώστε να μην μπορούν οι Γερμανοί να βρουν τους Εβραίους της πόλης. Ο ίδιος δεν θα παραδώσει ποτέ τις ονομαστικές λίστες, που του είχαν ζητηθεί, και θα καταφύγει στο βουνό. Σύμφωνα με τον Δημήτρη Ρηγόπουλο («Η σωτήρια αγρυπνία του ραββίνου της Αθήνας Ελιάου Μπαρζιλάι», «Καθημερινή», 8.2.2015) «από τους 3.000 Εβραίους της Αθήνας, αλλά και τους 7.000 με 8.000 ομόθρησκούς τους  που  βρήκαν  καταφύγιο  στην  πρωτεύουσα, υπολογίζεται ότι χάθηκε το 10%». Το συγκεκριμένο ποσοστό είναι ιδιαιτέρως χαμηλό αν αναλογιστεί κάνεις ότι το αντίστοιχο ποσοστό αφανισμού του εβραϊκού πληθυσμού στη Θεσσαλονίκη ήταν 96%. Η συμπρωτεύουσα αριθμούσε παραπάνω από 55.000 Εβραίους.

 

Γιώργος Κ. Μπουγελέκας

 

Εν ολίγοις, «Ο εγγονός της Άννας» είναι ένα έργο για όλα όσα χάσαμε κατά τη διάρκεια της κατοχής. Ο Έλληνας έπαψε να θυμάται τον αφανισμό των συμπολιτών του ή απλώς ξέχασε ότι αποτελούσαν ζωτικό μέρος της χώρας που λέγεται Ελλάδα. Οι συνωμοσιολογίες, τα ψέματα, η ημιμάθεια και η λήθη έγιναν ένα κουβάρι που έδωσαν το χώρο σε ναζιστικές ιδέες να θεριέψουν εκ νέου στην ελληνική επικράτεια. Μια χώρα που ξεχνάει το Ολοκαύτωμα, τον ΕΛΑΣ, το ΕΑΜ, την ΕΠΟΝ τους Ναζί και κατ’ ουσίαν το παρελθόν της δεν μπορεί να ελπίζει σ’ ένα θετικό μέλλον.

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top