Fractal

23ες Νύχτες Πρεμιέρας. Γιατί οι Νύχτες μας είναι καλύτερες από τις μέρες τους

Γράφει ο Χάρης Παπαπαναγιώτου //

 

 

“There ain’t no cure for the summertime blues” υποστήριζε… τραγουδιστά κάποτε ο Eddie Cochran. Κι όμως, το τέλος του καλοκαιριού βρίσκει την αθηναϊκή (και όχι μόνο) σινεφίλ (στην πλειοψηφία της) κοινότητα με ένα “συνομωτικό” χαμόγελο στα χείλη, κάτι που, κατά κύριο λόγο, οφείλεται στο ετήσιο φθινοπωρινό ραντεβού μας με το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου (ΔΦΚ) της Αθήνας “Νύχτες Πρεμιέρας”.

 

Κι αυτό, γιατί, εν μέσω της συνεχιζόμενης οικονομικής κρίσης και ποικίλων άλλων αντιξοοτήτων, και με την αναπάντεχη “απώλεια” των κεντρικότατων κινηματογραφικών αιθουσών Αττικόν και Απόλλων – το απόλυτο meeting point του φεστιβάλ μέχρι και τον Σεπτέμβριο του 2011 – να προκαλεί ακόμη και σήμερα ένα “μούδιασμα” στους πιστούς ακολούθους του, οι “Νύχτες Πρεμιέρας” εξακολουθούν να επιστρέφουν καθε χρόνο όλο και καλύτερες σε κάθε, σχεδόν, επίπεδο.

Διόλου τυχαίο το γεγονός ότι φέτος το National Geographic, η περίφημη αυτή βίβλος του παγκόσμιου πολιτισμού, σε ειδικό αφιέρωμα στην επίσημη ιστοσελίδα της με θέμα τους καλύτερους διεθνείς ταξιδιωτικούς προορισμούς για το φθινόπωρο, αναφέρει το εν λόγω φεστιβάλ ως έναν από τους βασικούς λόγους για τους οποίους αξίζει να επισκεφθεί κάποιος την Ελλάδα αυτές τις μέρες.

Εκείνοι που σίγουρα θα την επισκεφθούν, πάντως, είναι οι επίσημοι προσκεκλημένοι του 23ου ΔΦΚ, μεταξύ των οποίων συναντάμε την βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιό και ακτιβίστρια Βανέσα Ρεντγκρέιβ, η οποία θα παρουσιάσει το ντοκιμαντέρ-σκηνοθετικό ντεμπούτο της “Τα Δεινά της Θάλασσας” με θέμα το προσφυγικό, σε μια ειδική φιλανθρωπική εκδήλωση που θα πραγματοποιηθεί στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, την καταξιωμένη (και αγαπημένη του φεστιβάλ) Σκωτσέζα σκηνοθέτρια και σεναριογράφο Λιν Ράμσεϊ, η οποία θα βρεθεί στην Αθήνα για την επίσημη πρεμιέρα της δις βραβευμένης στις Κάννες νέας ταινίας της, με τίτλο “Δεν Ήσουν Ποτέ Εδώ”, αλλά και τον Γαλλομαροκινό σκηνοθέτη και -κυρίως- σεναριογράφο Ρομπέν Καμπιγιό, η ποικιλοτρόπως διακεκριμένη στις Κάννες και διαδραματιζόμενη στα 80s ταινία του οποίου, με τίτλο “120 Χτύποι το

Λεπτό”, και θέμα της τον αγώνα ενάντια στο θανατηφόρο ιό του AIDS, θα προβληθεί στο πλαίσιο ενός μίνι αφιερώματος στο σκηνοθετικό του έργο.

Το αφιέρωμα, ωστόσο, το οποίο ο ίδιος ο καλλιτεχνικός διευθυντής του φεστιβάλ, Λουκάς Κατσίκας, αδημονεί να παρακολουθήσουμε, είναι η “Γεωγραφία του Πόθου”: μια πλήρης αναδρομή στις ταινίες της απαράμιλλης Γαλλίδας εικονοκλάστριας Κλερ Ντενί, με αφετηρία το υπέροχο “Chocolat” του 1988, τέρμα το φετινό “Un Beau Soleil Interieur” με πρωταγωνίστρια τη Ζιλιέτ Μπινός και ενδιάμεσους σταθμούς το συγκινητικό “Beau Travail”, το καθηλωτικό “Λευκή Ύλη” και το αιματοβαμμένο “Σκοτεινές Μέρες”, που απευθύνεται σε θεατές με… γερά στομάχια!

Όχι, δηλαδή, πως θα μάς πέσει “λίγο” το εξαιρετικά ενδιαφέρον αφιέρωμα στο αντιηρωικό σινεμά του Τζον Χιούστον, όπου μέσα από επιλεγμένες στιγμές της φιλμογραφίας του θα δοθεί η ευκαιρία σε κάποιους να ξαναθυμηθούν και σε κάποιους άλλους να αντιληφθούν τους λόγους για τους οποίους ο τεράστιος αυτός κινηματογραφιστής του παρελθόντος είχε κερδίσει το παρατσούκλι “ο Χέμινγουεϊ του σινεμά”.

 

 

Παραδοσιακά, η μεγαλύτερη προσέλευση του κοινού παρατηρείται στις προβολές του τμήματος Festival Darlings, καθώς εδώ συναντάμε ταινίες που διακρίθηκαν και συζητήθηκαν στα διάφορα διεθνή φεστιβάλ ανά τον κόσμο. Ταινίες όπως το μαγευτικό “Wonderstruck” του Τοντ Χέινς, που ανοίγει και την αυλαία του 23ου ΔΦΚ της Αθήνας, το γλυκόπικρο “Η Άλλη Πλευρά της Ελπίδας” του Άκι Καουρισμάκι, με κεντρικό ήρωα έναν Σύρο μετανάστη, το άκρως συγκινητικό αισθηματικό δράμα “Να με Φωνάζεις με το Όνομά σου” του Λούκα Γκουαντανίνο (το πρώτο soldout του φετινού φεστιβάλ!), το αφόρητα ειρωνικό “Happy End” του Μίκαελ Χάνεκε, που αποτελεί κάτι σαν ανεπίσημο sequel του οσκαρικού “Amour”, το “Χωρίς Αγάπη” του Αντρέι Σβιάγκιντσεφ, όπου ο – κατά γενική ομολογία – σημαντικότερος σύγχρονος Ρώσος σκηνοθέτης ξεδιπλώνει με μαεστρία ένα βραδυφλεγές θρίλερ μυστηρίου μπεργκμανικών καταβολών, το σαρωτικό one woman show της Κέιτ Μπλάνσετ με τίτλο “Μανιφέστο”, δια χειρός του Γερμανού εικαστικού και σκηνοθέτη Γιούλιαν Ρόζεφελντ, το “The Florida Project” του τρομερού παιδιού του ανεξάρτητου αμερικανικού σινεμά Σον Μπέικερ, που ενδέχεται να οδηγήσει στα Όσκαρ τον εξαιρετικό πρωταγωνιστή του Γουίλεμ Νταφό, αλλά και το πρωτότυπο και ιδιαίτερα φιλόδοξο “Το Φεγγάρι του Δία” του Ούγγρου Κόρνελ Μούντρουτσο, στο οποίο ένας Σύρος μετανάστης αποκτά εντελώς αναπάντεχα υπερφυσικές ικανότητες!

Το Διεθνές Διαγωνιστικό τμήμα του φεστιβάλ, εξάλλου, παρουσιάζεται φέτος ιδιαίτερα δυνατό, και είναι σίγουρο πως θα συγκεντρώσει αρκετά βλέμματα. Ενδεικτικά αναφέρουμε το “Ava” της – καλεσμένης του φεστιβάλ – Λεά Μισιούς, που έκλεψε την παράσταση στην Εβδομάδα Κριτικής του Φεστιβάλ Καννών, το “Axolotl Overkill” της – επίσης καλεσμένης – Χελένε Χέγκεμαν, που έφυγε από το Σάντανς με το βραβείο Καλύτερης Φωτογραφίας, το άρτι αφιχθέν από το Φεστιβάλ Βενετίας με 2 βραβεία στις βαλίτσες του “Foxtrot” του Ισραηλινού Σάμουελ Μαόζ, καθώς και το “Beach Rats” που χάρισε στη δημιουργό του, Ελίζα Χίτμαν, το Βραβείο Σκηνοθεσίας στο Φεστιβάλ του Σάντανς.

 

 

Φυσικά, δεν χρειάζεται να αναφέρουμε την ατμόσφαιρα που, συνήθως, θυμίζει πάρτι στις προβολες του – σταθερά δημοφιλούς – (διαγωνιστικού) τμήματος Μουσική & Φιλμ, όπου φέτος μας έχει κλείσει ραντεβού με τον John Coltrane, τον Elvis Presley και τους Tangerine Dream, μεταξύ άλλων.

Το ελληνικό σινεμά έχει την τιμητική του για μια ακόμη χρονιά, καθώς φέτος 44 ταινίες μικρού μήκους θα διεκδικήσουν 6 συνολικά βραβεία, αλλά, κυρίως, θα μας φέρουν σε επαφή με το μέλλον της εγχώριας κινηματογραφίας, που θέλουμε να ελπίζουμε πως διαγράφεται λαμπρό. Ως τότε, μπορούμε να “βολευτούμε” με τις νέες ελληνικές ταινίες της σεζόν, τα trailers των οποίων θα προβληθούν κατά παράδοση στο ετήσιο πάρτι που συνδιοργανώνεται με την Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου.

Και ενώ οι συντελεστές του 23ου ΔΦΚ δεν κρύβουν την υπερηφάνειά του για τα εγκαίνια της συνεργασίας τους με το AnimaSyros (Διεθνές Φεστιβάλ + Αγορά Κινουμένων Σχεδίων της Σύρου) και το Ethnofest (Φεστιβάλ Εθνογραφικού Κινηματογράφου της Αθήνας), αλλά και για την ανανέωση της συνεργασίας τους με την Κίνηση Καλλιτεχνών με Αναπηρία, στο πλαίσιο της οποίας από τις 21 έως και τις 24 Σεπτεμβρίου θα προβληθούν με ελεύθερη είσοδο στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση 8 ταινίες με θέμα την αναπηρία, υπό τον γενικό τίτλο “Τίποτα για εμάς χωρίς εμάς”, προσωπικά δεν κρύβω την συγκίνησή μου που, επιτέλους, θα παρακολουθήσω για πρώτη φορά σε μεγάλη οθόνη το cult αριστούργημα του Ρίτσαρντ Κέλι “Donnie Darko”, το οποίο, μάλιστα, θα προβληθεί σε ψηφιακά αποκατεστημένη κόπια!

Το 23ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας “Νύχτες Πρεμιέρας” θα διεξαχθεί από τις 20 Σεπτεμβρίου έως και την 1η Οκτωβρίου 2017 στις αίθουσες Δαναός 1 & 2, Ιντεάλ, Odeon Όπερα 1 & 2, στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, καθώς και στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.

Αναλυτικές πληροφορίες για οτιδήποτε αφορά το φεστιβάλ μπορείτε να βρείτε στον σύνδεσμο http://www.aiff.gr/

 

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top