Fractal

Νίκος Ξυδάκης: ένας πολιτισμένος για το Πολιτισμού!

Της Ναταλί Χατζηαντωνίου //

 

Πηγή: e-tetradio.gr

 

xidakis13981617611422385831α

 

«Να γράψουμε για τον Νίκο; Μωρέ μήπως φανεί σαν γλείψιμο μόλις ανέλαβε…». Ε, ναι. Κάπως λειτούργησαν τα παλιά μου αντανακλαστικά κι ας θέλω να ελπίζω πώς η πιο αρνητική τους πλευρά θα λειτουργεί πια όλο και λιγότερο έτσι, μια που εύχομαι να εκλείψουν τα πλονζόν και τα «τρουπώματα» (που έλεγε κι η Βασιλειάδου).

Φρέσκια κυβέρνηση, φρέσκα πρόσωπα, μακάρι και φρέσκα ήθη. Και όχι. Δεν θα φανεί γλείψιμο εάν επισημάνουμε ένα αυτονόητο. Ο Νίκος Ξυδάκης είναι ο πρώτος επικεφαλής του χαρτοφυλακίου Πολιτισμού εδώ και χρόνια που έχει σχέση και γνώση του αντικειμένου του.

Η επιλογή του ως φήμη είχε διεγείρει αυτά τα παλιά μου αντανακλαστικά που λέγαμε κι ένα 24ωρο πριν από την επίσημη ανακοίνωση της ανάληψης από τον ίδιο της θέσης του αναπληρωτή υπουργού Πολιτισμού. «Και για το Πολιτισμού ποιος ακούγεται;» ρώτησα ένα φίλο, πιο ενημερωμένο… «Ο Ξυδάκης» μου απάντησε. «Μακάρι αλλά…too good to be true», σχολίασα συνηθισμένη από κυβερνητικές επιλογες στις οποίες το αυτονόητο υπήρχε για να ανατρέπεται! Καμιά φορά μάλιστα δεν υπήρχε καθόλου…

Διότι τις περισσότερες φορές τα τελευταία χρόνια το υπουργείο Πολιτισμού αντιμετωπίστηκε σαν ένα δευτεροκλασάτο κυρίως υπουργείο το οποίο έλυνε τα χέρια των ιθυνόντων που ήθελαν να τακτοποιήσουν όποιο στέλεχος περίσσευε της επιλογής τους-κι ας μην είχε αυτό ιδέα από πολιτισμό (λέγε με π.χ. Πάνο Παναγιωτόπουλο). Με τη σειρά του ο υπουργός έφτανε χαρούμενος αντιμετωπίζοντας το ΥΠΠΟ ως ένα εύκολο και άνετο κυβερνητικό «θέρετρο» όπου οι ιθύνοντες απολαμβάνουν πρώτες θέσεις στα θεάματα (αν πατάνε βεβαίως), εύκολα φλας και συγχρωτισμό με τους χαριτωμένους και ιδιόρρυθμους καλλιτέχνες. Εκ των υστέρων όταν ανακάλυπτε την έλλειψη κονδυλίων από τα ταμεία του υπουργείου, αλλά και τα τεράστια κονδύλια που αφορούσαν τον πολιτισμό και πηγαινοέρχονταν πιο άνετα από ό,τι άλλα ποσά σε άλλα υπουργεία (αφού είπαμε ο πολιτισμός αντιμετωπιζόταν συνήθως ακόμα κι από τη δημοσιογραφία ως το ιλουστρασιόν, ναζιάρικο παραπαίδι), τις καυτές πατάτες, τις… χαριτωμένες και ιδιόρρυθμες ίντριγκες, τις αδικίες, τα πρόσωπα-κλειδιά, τα πρόσωπα-
νονούς, τα τεράστια προβλήματα και δη τα οικονομικά της συντριπτικής πλειονότητας των κρατικών πολιτιστικών φορέων, την προαιώνια υπουργική διαμάχη του… αρχαίου πολιτισμού με τον σύγχρονο, ήταν συνήθως αργά. Ηταν ώρα να παραδώσει ο υπουργός τη θέση του έχοντας εν τω μεταξύ κατορθώσει να καταφέρει με τις αποφάσεις του σε πολλές περιπτώσεις καίρια πληγματα στον χώρο. Μερικοί βεβαια είχαν θράσος όπως ο Γιώργος Βουλγαράκης που άσχετος μπήκε στο ΥΠΠΟ, άσχετος βγήκε αλλά στο ενδιάμεσο συνέγραψε και πόνημα με τις απόψεις του για τον πολιτισμό!

Να τέλος πάντων γιατί το όνομα του Ξυδάκη συνοδεύτηκε τουλάχιστον από έναν αναστεναγμό ανακούφισης. Και όχι μόνον. Από χαρά!

Δεν ξέρω τι περιθώρια δράσης θα έχει ο Ξυδάκης σ΄ ένα υπουργείο ελάχιστων κονδυλίων και τεράστιων προβλημάτων (η τύχη του Μεγάρου, τα εγκαίνια του ΕΜΣΤ, η μετακόμιση της Λυρικής στο Φάληρο είναι μόνον η κορυφή του παγόβουνου). Εύχομαι να έχει τουλάχιστον το περιθώριο να ακολουθήσει τη δική του εμπειρία, γνώση και ενστικτο περισσότερο και πολύ λιγότερο εκείνο το κείμενο των βασικών πολιτιστικών αρχών του ΣΥΡΙΖΑ που σε πολλές περιπτώσεις «έμπαζε» και έπασχε (το παραδέχονταν κατ΄ ιδίαν τραβώντας τα μαλλιά τους πολλά στελέχη του κόμματος).

Αυτό που ξέρω περισσότερο είναι τι άνθρωπος είναι ο Ξυδάκης. Είναι π.χ .ένας δημοσιογράφος που έχει διανύσει χιλιόμετρα στον κανιβαλιστικό χώρο μας διατηρώντας την αξιοπρέπεια και την καλή του φήμη. Ότι είναι ένας κορυφαίος αρθρογράφος με το μοναδικό προνόμιο να συνδυάζει στον λόγο του μία επί της ουσίας ποιητικότητα με μία επί της ουσίας γνώση και καταννόηση του σύγχρονου κόσμου. Συναίσθημα-ορθολογισμός σημειώσατε Χ. Παράδοση-σύγχρονος κόσμος σημειώσατε Χ. Γνώση, ψυχραιμία, εμπειρία, νηφαλιότητα. Αισθητική. Αυτό που έλειπε περισσότερο από το υπουργείο Πολιτισμού. Αισθητική. Μακάρι, μακάρι, μακάρι να τα καταφέρει. Τα προσόντα τα έχει. Εάν τον αφήσουν (έσωθεν και έξωθεν παράγοντες) μπορεί να τα καταφέρει.

 

Ετικέτες: ,
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top