Fractal

Νέες εκδόσεις: για μικρούς και μεγάλους αναγνώστες

Επιμέλεια: Ελένη Γκίκα //

 

new_ed

 

Ελληνική πεζογραφία:

 

b215154Χρήστος Φλουρης «Χάρτινες μνήμες», εκδ. Διόπτρα, σελ. 320

Ανοίγοντας το άλμπουμ ήξερε τι θα αντιμετωπίσει.
Όμως δεν σκέφτηκε να το κλείσει…
Εκείνο το άλμπουμ με τις χάρτινες μνήμες θα της θυμίσει ξανά τη σκληρή πλευρά της ζωής, που ένιωσε τόσο νωρίς· τον εγκλεισμό στο ορφανοτροφείο, την εγκατάλειψή της από την ίδια της τη μητέρα, τα παιδικά χρόνια που της τα πήραν με τη βία. Το γλυκό νερό της αθωότητας που γλίστρησε μέσα από τα δάχτυλά της και δεν γυρνάει πίσω. Αλλά, ποτέ δεν είναι αργά…
Η Χαρά θα τολμήσει. Και αυτό είναι το σημαντικότερο στη ζωή. Να τολμήσεις να αλλάξεις το πεπρωμένο σου. Έτσι, η νεαρή γυναίκα θα ριχτεί στο κυνηγητό των φαντασμάτων που τη στοιχειώνουν από το καλά κρυμμένο παρελθόν της, με σκοπό να βρει την εκδίκηση, την αγάπη, το πάθος και εντέλει την απόλαυση της λύτρωσης.
Χάρτινες μνήμες, δεμένες με λαχτάρα για δικαιοσύνη κι ανάγκη για εξιλέωση, που όρισαν ζωές.

 

Ξένη πεζογραφία:

 

b215390Χουάν Χοσέ Μιγιάς «Μέσα από τις σκιές», Μετάφραση: Θεοδώρα Δαρβίρη, εκδ. Ψυχογιός, σελ. 232

Ο Δαμιάν νιώθει χαμένος από τότε που τον απέλυσαν από τη δουλειά του. Μια μέρα διαπράττει μια μικροκλοπή σε ένα παζάρι με αντίκες και κρύβεται στο εσωτερικό μιας ντουλάπας. Πριν προλάβει να βγει, η ντουλάπα πωλείται και μεταφέρεται στην κρεβατοκάμαρα ενός ζευγαριού, της Λουθία και του Φέντε. Ο Δαμιάν παγιδεύεται και εγκαθίσταται στο έπιπλο σαν να ήταν κομμάτι του. Έτσι, από την κρυψώνα του, αρχίζει να παρατηρεί την οικογένεια. Σιγά σιγά θα προσεγγίσει την καρδιά της Λουθία, τους φόβους και τα όνειρά της, και παράλληλα θα αποκτήσει αυτοσεβασμό και θα νιώσει τι σημαίνει να είσαι ζωντανός.
Μια ευφυέστατη, απλή ιστορία με μεγάλη συμβολική αξία, από τον πολυβραβευμένο Χουάν Χοσέ Μιγιάς.

 

b26855Hermann Broch «Τσερλίνε», Μετάφραση: Γιώργος Κόκκινος, εκδ. Κριτική, σελ. 78, επετειακή έκδοση για τα 30 χρόνια Κριτικής

Η διήγηση της υπηρέτριας Τσερλίνε, γνωστή από τη θεατρική διασκευή που παίχτηκε επί χρόνια στο Παρίσι από τη Ζαν Μορώ, είναι ένα από τα έντεκα διηγήματα που περιέχονται στο βιβλίο του Χέρμαν Μπροχ Οι αθώοι.
Η Τσερλίνε, υπηρέτρια στο σπίτι της βαρώνης Ελβίρας Β., κλεισμένη στη μοναξιά, απελπισμένη κοινωνικά και ερωτικά, αλλά δυνατή, έξυπνη και θηλυκότερη απ τις γυναίκες που την περιβάλλουν, αφηγείται την ιστορία του ερωτικού της ανταγωνισμού με τη συνομήλική της βαρόνη, που καταλήγει στη νίκη της και στην εκδίκηση. Με σαφή αναφορά στο θέμα του Δον Ζουάν ο αυστριακός συγγραφέας παρουσιάζει μια απ τις πιο όμορφες ερωτικές αφηγήσεις της σύγχρονης λογοτεχνίας.

 

 

Αστυνομικό μυθιστόρημα:

 

b215153Shannon Kirk «Η μέθοδος 15/33», Μετάφραση: Δημήτρης Αλεξίου, εκδ. Διόπτρα, σελ. 312

Φανταστείτε μια ανήμπορη, έγκυο δεκαεξάχρονη που μόλις ξεριζώθηκε από τη γαλήνη του σπιτιού της και πετάχτηκε όπως όπως μέσα σε ένα βρόμικο φορτηγάκι. Θύμα απαγωγής. Μόνη. Τρομοκρατημένη.
Τώρα ξεχάστε αυτή την εικόνα.
Φανταστείτε, αντιθέτως, μια χειριστική, έγκυο δεκαεξάχρονη με εξαιρετικές ικανότητες, ένα κορίτσι-θαύμα. Την πετούν μέσα σε ένα βρόμικο φορτηγάκι και από την πρώτη στιγμή της απαγωγής της επιθυμεί -ήρεμη, νηφάλια- δύο πράγματα μονάχα: να σώσει τον αγέννητο γιο της και να πάρει ανελέητη εκδίκηση.
Είναι μεθοδική -υπολογίζει τα πάντα- και επιστημονικά ακριβής στα σχέδιά της. Μια κλινική περίπτωση κοινωνιοπαθούς ίσως; Δεν αφήνει πάντως τίποτα στην τύχη: είναι συγκεντρωμένη στην προετοιμασία και στον συγχρονισμό της και περιμένει απλώς την κατάλληλη στιγμή για να κάνει την κίνησή της. Η Μέθοδος 15/33 είναι αυτό που συμβαίνει όταν το θύμα είναι εξίσου ψυχρό με τους απαγωγείς του.
Οι πράκτορες που έχουν αναλάβει την αποστολή να βρουν το κορίτσι που απήχθη έχουν τις δικές τους επιθυμίες και τις δικές τους απογοητεύσεις σε αυτή την τρομακτικά δραματική κατάσταση. Μέσα στις ανατροπές αυτών των παράλληλων ιστοριών, ο αναγνώστης αναγκάζεται να αποφασίσει:
Ποιος είναι το θύμα και ποιος ο θύτης;

 

 

Δοκίμια- Πολιτική:

 

b214936Νικόλας Σεβαστάκης «Φαντάσματα του καιρού μας», εκδ. Πόλις, σελ. 136

Τα “Φαντάσματα του καιρού μας” φιλοξενούν κείμενα για τη δημοκρατία και τη διαμάχη των ιδεών στα χρόνια της ελληνικής κρίσης και της ευρωπαϊκής μελαγχολίας. Στο βιβλίο γίνεται λόγος για την Αριστερά, τα αδιέξοδα του αντιμνημονιακού ριζοσπαστισμού και τις παθογένειες της πολιτικής στη σημερινή Ελλάδα. Συνδυάζοντας την πολιτική ανάλυση και την πολιτισμική κριτική, ο συγγραφέας επαναφέρει ένα αίτημα κριτικής αυτογνωσίας για το παρόν, χωρίς να αποσιωπά το γεγονός ότι ζούμε μια μετάβαση στο άγνωστο.
Από τις εύκολες ερμηνείες της κρίσης, στην ανάγκη για σύνθετες απαντήσεις στα προβλήματα. Η ελληνική περιπέτεια και οι διχασμοί σε ιδέες, συλλογικούς προσανατολισμούς και αποφάσεις των τελευταίων χρόνων. Τα κείμενα του βιβλίου έχουν ως θέμα τους την Αριστερά, τα αδιέξοδα του ριζοσπαστισμού και τον ρηχό ρεαλισμό. Αναλύονται οι παγίδες που στήνουν οι ηθικολογικοί αφορισμοί στην πολιτική ζωή και στα δημόσια ήθη. Διατυπώνεται ένα αίτημα κατανόησης μαζί με την κριτική της πολιτικής.
Πρέπει άραγε να μας απασχολεί και σήμερα η θεωρητική και πολιτική αναμέτρηση με τον ολοκληρωτισμό και τις επιβιώσεις του μέσα σε λόγους χειραφέτησης και ριζοσπαστικής αφύπνισης; Τα Φαντάσματα του καιρού μας φιλοξενούν και αυτά τα δύσκολα ζητήματα από το ευρωπαϊκό παρελθόν, μέχρι και την πρόκληση την οποία απευθύνει τώρα το ριζοσπαστικό Ισλάμ σε όλες τις κοινωνίες.
Τέλος, το βιβλίο προσεγγίζει θέματα του πολιτισμού της κρίσης συνηγορώντας υπέρ μιας πορείας αυτογνωσίας. Μακριά από την ανακύκλωση του εθνικού ιδεαλισμού απέναντι στην ευρωπαϊκή μελαγχολία και στις δυσκολίες της παγκοσμιοποίησης.

 

 

Βιβλία για παιδιά:

 

b214844Μάκης Τσίτας «Το όνομά μου είναι Δώρα», εικονογράφηση: Ρένια Μεταλληνού, εκδ. Μίνωας, σελ. 36

Τη λένε Δώρα (απ’ το Θεοδώρα), είναι έξυπνη, αστεία, της αρέσουν πολύ τα γλυκά, οι βόλτες στο σούπερ μάρκετ και τα παιχνίδια με τους φίλους της. Όμως βαριέται τα κομμωτήρια και τα ανέκδοτα του ξάδελφού της.

Μερικές φορές σκέφτεται κάπως διαφορετικά κι αν τη ρωτήσει κανείς τι θα γίνει όταν μεγαλώσει, εκείνη θα πει: “Τραγουδίστρια, ή ηθοποιός, ή δημοσιογράφος, ή συγγραφέας, ή σκηνοθέτις, ή δασκάλα, ή νοσοκόμα, ή…”

 

 

Βιβλία για εφήβους:

 

b215141Αργυρώ Μουντάκη «Το στοιχειωμένο σπίτι», εκδ. Μίνωας, σελ. 144

Ο Παναγιώτης, ένας πολυμαθής νεαρός και εκκολαπτόμενος αρχαιολόγος, μετακομίζει με τους γονείς του στον Βόλο και εγγράφεται στην πρώτη γυμνασίου. Στο σχολείο θα γνωρίσει δύο κολλητές φίλες, τη Μελίσσα και την Έρση. Σιγά σιγά ο Παναγιώτης θα ενσωματωθεί στην παρέα των συμμαθητών του και έξω από το σχολείο. Στη συντροφιά τους, εκτός από τα δύο κορίτσια, είναι και η Αλκμήνη, ο Ηλίας, ο Χρήστος, ο Νίκος και ο μικρός Παύλος.
Η παρέα μπλέκεται σε μία ιστορία μυστηρίου με αφορμή το “στοιχειωμένο” -κατά τα λεγόμενα- σπίτι της γειτονιάς, όπου τα παιδιά συχνάζουν καθημερινά, παίζοντας στην αυλή του. Σε ποιους ανήκε αυτό το σπίτι και για πόσα χρόνια παραμένει κλειστό; Τι συμβολίζουν οι κωδικοί στο άλμπουμ και τι ξεκλειδώνει το μεγάλο σκουριασμένο κλειδί; Είναι στ’ αλήθεια στοιχειωμένο το σπίτι;
Μια περιπέτεια μυστηρίου για παιδιά, με αναφορές στα σημαντικότερα ιστορικά σημεία και στους χώρους πολιτισμού της πόλης του Βόλου.

 

b215039Κώστας Στοφόρος «Ο χαμένος μύθος του Αισώπου», εκδ. Μίνωας, σελ. 128

Η Ρόδη και ο Λυκούργος πηγαίνουν για διακοπές στη Σάμο με τους γονείς τους. Φθάνοντας στο Καρλόβασι στον θείο Πυθαγόρα και στη θεία Διαμαντούλα τούς περιμένει ένα σπίτι “χωρίς σύνδεση με το ίντερνετ, γεμάτο παλιατζούρες, με τηλεόραση για το μουσείο και με μπάνιο από το 1821”! Κι ενώ η απογοήτευσή τους είναι μεγάλη, όλα αλλάζουν όταν γνωρίζουν καινούριους φίλους και με οδηγό τον… θεότρελο θείο τους ανακαλύπτουν την ιστορία και τη μοναδική φυσική ομορφιά της περιοχής. Δάση, παραλίες, καταρράκτες, τόποι άγνωστοι και γεμάτοι μαγεία. Η εμφάνιση ενός μυστηριώδους δημοσιογράφου θα φέρει νέες ανατροπές. Θα πρέπει να λύσουν έναν γρίφο που θα τους οδηγήσει στην ανακάλυψη του μεγάλου μυστικού του Λυκούργου Λογοθέτη, “μεγάλου προγόνου τους” και ηγέτη της Επανάστασης του ’21 στη Σάμο. Όμως τίποτα δεν είναι όπως φαίνεται. Κι ένας χαμένος μύθος του Αισώπου θα σταθεί η αιτία να ζήσουν την πιο επικίνδυνη περιπέτεια.

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top