Fractal

Το αινιγματικό φιλμάκι της περασμένης ζωής

Γράφει η Ελένη Γκίκα //

 

Patrick Modiano «Ναρκωμένες αναμνήσεις», Μετάφραση: Αλεξάνδρα Κωσταράκου, εκδ. Πόλις, σελ. 126

 

«Σε κάθε σελίδα έλεγα στον εαυτό μου: αν μπορούσαμε να ξαναζήσουμε την ίδια ώρα, στα ίδια μέρη και στις ίδιες συνθήκες αυτά που είχαμε ήδη ζήσει, αλλά να τα ξαναζούσαμε πολύ καλύτερα από την πρώτη φορά, χωρίς τα λάθη, τα απρόβλεπτα και τους νεκρούς χρόνους… θα ήταν σαν να αντιγράφαμε καθαρά ένα χειρόγραφο γεμάτο μουτζούρες…»

Τον Πατρίκ Μοντιανό θα μπορούσαμε να τον πούμε συγγραφέα της Μνήμης. Άλλωστε και με το Νόμπελ βραβεύτηκε το 2014 μ’ αυτό το σκεπτικό: «για την τέχνη της μνήμης μέσω της οποίας ανακάλεσε τα πιο ασύλληπτα πεπρωμένα και μας αποκάλυψε τον μικρόκοσμο της Κατοχής».

Γεννημένος το 1945 στο Boulogne-Billancourt, από πατέρα Γάλλο εβραϊκής καταγωγής, από σεφαραδίτικη οικογένεια της Θεσσαλονίκης, και μητέρα Βελγίδα που γνωρίστηκαν κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου στο κατεχόμενο Παρίσι, έχει χρειαστεί λογοτεχνικά να ψάξει πολύ. Από την «Χαμένη γειτονιά», στην «Οδό σκοτεινών μαγαζιών», στα «Άνθη ερειπίων» και στη «Βίλα της θλίψης», «Στο café της χαμένης νιότης», στη «Μικρή Μπιζού» και «Για να μη χάνεσαι στη γειτονιά» έχει χτίσει ένα στέρεο σύμπαν με υλικό ένα ρευστό και κατακερματισμένο παρελθόν. Αναζητώντας λόγο, νόημα, ταυτότητα, λογική στην ανθρώπινη τραγωδία.

Στις «Ναρκωμένες αναμνήσεις» αναγνωρίζοντας το αινιγματικό φιλμάκι της περασμένης μας ζωής, αναζητά ένα παρελθόν που εναλλάσσεται καλειδοσκοπικά σε σχέση με τη θέση μας στο χρόνο και στη ζωή. Οδηγοί του, στάλκερ θα μπορούσε να πει κανείς, η Μαντλέν Περώ, η Ζενεβιέβ Νταλάμ, η Μιρέιγ Ουρουσόφ, η Μαρτίν Χέιγουρντ, η κυρία Υμπερσέν, αλλά και η σύζυγος του Ροζέ Φαβάρ είναι εκείνες που θα τον ξαναγεννήσουν κι αυτή τη φορά μέσα από ένα θολό παρελθόν, το φιλμάκι εξάλλου της παιδικής μας ζωής είναι ό,τι πιο σκοτεινό, επειδή για ένα παιδί φόβοι, διλήμματα, όνειρα, εφιάλτες, προσδοκίες, παιχνίδια, όλα είναι δράση, παραμένουν ως καταγεγραμμένη ζωή.

 

Patrick Modiano

 

Αναγνωρίζοντας πια ότι «δεν μπορεί να δώσει την πραγματικότητα των γεγονότων κανείς, μπορεί να παρουσιάσει μονάχα τη σκιά τους», θα ανασυνθέσει τα γεγονότα με τρόπο σιβυλλικό και αρχετυπικό, αποκαλύπτοντας ότι η ζωή είναι ενίοτε θρίλερ, νουάρ, με στοιχεία ερωτικά, διαθέτοντας κάτι το μεταφυσικό, οι συναντήσεις μοιραίες που χρήζουν αποκωδικοποιητή, η επιστροφή μας ατέρμονη και η πορεία μας στο χρόνο εντελώς σαν αντικαρκινική επιγραφή: Για να ζήσουμε όσα δεν ζήσαμε, για να δούμε όσα αρνηθήκαμε ή δεν είμαστε σε θέση τότε να αντικρύσουμε, αυτό εξάλλου είναι και ο μοντιανικός τρόπος ανάγνωσης της ζωής, το να ανοίγει δηλαδή συγγραφικά διαδρόμους στον χρόνο όπου κι εσύ μπορεί να βαδίσεις και να ανακαλύψεις τον εαυτό σου. Εσαεί ποιητής του Χαμένου Χρόνου και μύστης μιας αινιγματικής εσωτερικής ζωής, η αιώνια επιστροφή της λογοτεχνίας προσφέρεται εξάλλου κάποτε επιτέλους να δεις: «Αμέτρητοι σωσίες του εαυτού μας ακολουθούν τους αμέτρητους δρόμους που δεν πήραμε στα σταυροδρόμια της ζωής μας, ενώ εμείς νομίσαμε ότι υπήρχε μόνο ένας δρόμος».

Ακόμα και όσα εν δυνάμει θα μπορούσαν να είναι η δική σου ζωή. Ενδιαφέρουσα λογοτεχνία, άποψη, εξήγηση, οπτική.

 

 

 

Δημοσιεύθηκε στον Φιλελεύθερο

 

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top