Fractal

Η Μουσική βασικό μάθημα στην εκπαίδευση των νέων στην Αρχαία Ελλάδα

Γράφει η Βάσω Κιούση //

 

propaideia

 

Σεπτέμβρης …. τα σχολεία ανοίγουν

 

…..Νωρίτερα και εντονότερα από τους άλλους λαούς οι Έλληνες είχαν αντιληφθεί την έννοια της Μουσικής στην εκπαίδευση των παιδιών. Γι αυτό, μαζί με την γυμναστική ήταν τα βασικότερα μαθήματα.
Η Μουσικοκινητική Αγωγή για Παιδιά είναι μια καλλιτεχνική δραστηριότητα που βοηθά τα παιδιά να ξεδιπλώσουν τα ταλέντα τους με τον πιο διασκεδαστικό τρόπο. Είναι η πρώτη επαφή με τη μουσική και φυσικά είναι καθοριστική.
Προσοχή γονείς! σε ποιους εμπιστεύεστε αυτή την πρώτη επαφή των παιδιών σας. Οι δάσκαλοι της μουσικοκινητικής δεν φτάνει να είναι μόνο μουσικοί αλλά να έχουν σπουδάσει αυτήν την εξειδίκευση.

 

Υπάρχουν 3 μέθοδοι μουσικοκινητικής:

Σύστημα Carl Orf: η μέθοδος του Carl Orff ήρθε να προσθέσει το λόγο στη μουσική και την κίνηση. Το αρχαιοελληνικό τρίπτυχο λόγου-μέλους-κίνησης με συνδετικό στοιχείο τον ρυθμό αποτελεί την κεντρική ιδέα της προσέγγισης της μουσικής εκπαίδευσης από τον Orff. Ο σημαντικός αυτός συνθέτης και μουσικοπαιδαγωγός υποστήριζε πως η μουσική εκπαίδευση πρέπει να ξεκινά από νωρίς και να χρησιμοποιεί τις μουσικές εμπειρίες των ίδιων των παιδιών. Έτσι, τα παιδιά μαθαίνουν να χρησιμοποιούν γνωστές παροιμίες και φράσεις, ακόμα και τα ονόματά τους, να τις απαγγέλλουν ρυθμικά με δραστηριότητες του σώματος (τις λεγόμενες «ηχηρές κινήσεις», π.χ. παλαμάκια, χτύπημα των δακτύλων κτλ.) ή και με τη χρήση απλών μουσικών οργάνων, όπως είναι τα ξυλόφωνα, τα μεταλλόφωνα, οι μαράκες και στη συνέχεια, να τραγουδούν. Σπουδαία θέση και στη μέθοδο Orff κατέχει ο αυτοσχεδιασμός, ο οποίος μπορεί να είναι είτε μουσικός μέσω της φωνής, των μουσικών οργάνων και των ηχηρών κινήσεων, είτε κινητικός, με την οργάνωση και σύνθεση κινητικών μοτίβων είτε λεκτικός, με την δημιουργία ρυθμικών λεκτικών φράσεων, ποιητικών στίχων κτλ.

Μεθοδος Dalcroze: Η μέθοδος του Ελβετού μουσικού Emile Jacque Dalcroze λοιπόν δίνει έμφαση στην κίνηση ως μέσο για την ανάπτυξη της ευαισθησίας στο ρυθμό, τη μελωδία και τις φόρμες: το παιδί οδηγείται συστηματικά στο να βιώσει μες από την κίνηση την ένταση, την διάρκεια του ήχου, τις μουσικές φράσεις, τους χρωματισμούς και μέσα από την εμπειρία και το βίωμα να κατανοήσει και να μάθει βασικές έννοιες της μουσικής. Μεγάλη σημασία στη μέθοδο του Dalcroze παίζει επίσης η καλλιέργεια της εσωτερικής ακοής και ο αυτοσχεδιασμός, μέσα από τον οποίο αναπτύσσεται η ικανότητα έκφρασης μες από τη μουσική, η φαντασία κι η δημιουργικότητα του παιδιού.

H μέθοδος Kodaly (του Ούγγρου Zόltan Kόdaly) εστιάζει περισσότερο ίσως από τις άλλες μεθόδους, στην καλλιέργεια της φωνής, του μουσικού οργάνου που διαθέτουν όλοι οι άνθρωποι. Θεωρούσε πως με το τραγούδι επιτυγχάνεται καλύτερη εξάσκηση της ακοής, μεγαλύτερη ευχέρεια στην κατανόηση της μελωδίας και ταχύτερη και ασφαλέστερη δυνατότητα μουσικής ανάγνωσης και γραφής.

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top