Fractal

«Motown is the soundtrack of our lives” είχε πει ο Otis Williams (μέλος των Temptations).

Γράφει ο Βαλάντης Τερζόπουλος (a.k.a. Electric Looser) //

 

val motown 1

 

Ήταν 12 Ιανουαρίου του 1959 όταν ο Berry Gordy, στιχουργός τραγουδιών άγνωστων συγκροτημάτων, επένδυσε $800 στην αγάπη του για τη μουσική ιδρύοντας την Tamla Records. Η έδρα της εταιρείας ήταν στο Detroit Michigan (a pure motor city, εξ ου και το όνομα). Στο καταστατικό της μπορούσε να βρει κανείς ονόματα όπως του πατέρα και της αδελφής του. Από τους πρώτους καλλιτέχνες που συνεργάστηκαν με την Tamla και αξίζει να αναφερθούν για ιστορικούς και όχι μόνο λόγους, ήταν η Marble John (Αμερικανίδα μπλουζ τραγουδίστρια) και η Mary Wells (χαρακτηριστική Soul-r&b φωνή, γνωστή από το hit “Μy Guy” που κυκλοφόρησε το 1964).

 

https://www.youtube.com/watch?v=6p1YQqOLtIM

 

Το πρώτο συγκρότημα που υπέγραψε συμβόλαιο με την Tamla Records ήταν ένα άσημο σχήμα του Ντιτρόιτ που λέγονταν Matadors. Η πορεία τους απογειώθηκε όταν άλλαξαν το όνομά τους σε Miracles. Χρειάστηκαν μόλις τέσσερα singles για να φτάσουν στην τσαρτ επιτυχία που ήρθε με την κυκλοφορία του τραγουδιού: “Shop Around” (’60). Η συνέχειά τους είναι γνωστή με τα κλασικά πλέον «Really Got A Hold On Me» (‘62), «Mickey’s Monkey» (‘63) και «Going to a go-go» (‘65). Μέλος στους Μiracles ήταν ο υπέροχος Smokey Robinson. Εκτός των άλλων, διετέλεσε αντιπρόεδρος της Tamla. Το συναισθηματικό του δέσιμο με τη δισκογραφική φίρμα ήταν πραγματικά σφιχτό.

Η πρώτη επιτυχία για την εταιρεία ήρθε από τον Barrett Strong με την κυκλοφορία του κομματιού “Money (That’s What I Want)” το 1959. Επίσημα, το τραγούδι κυκλοφόρησε από την Anna Rec. Έφτασε στη δεύτερη θέση των US r&b charts (ήταν μια σύνθεση των Gordy και Bradford που έτυχε εκπληκτικών διασκευών από τους Kingsmen το ’64 και τον Jr Walker τo ’66). Έναν χρόνο μετά, το 1960, η επιτυχία για την Tamla συνεχίστηκε με το κομμάτι “Shop Around” των Miracles. Ήταν η πρώτη της κυκλοφορία που κατάφερε πωλήσεις μεγαλύτερες του ενός εκατομμυρίου αντιτύπων.

To 1961 ήταν η χρονιά που υπέγραψαν στην εταιρεία του Berry Gordy το συγκρότημα Temptations και ο τραγουδιστής Stevie Wonder. Ο Marvin Gaye παντρεύεται την αδελφή του Gordy, Anna, και η επιτυχία ολοκληρώνεται με το τρίτο κατά σειρά επιτυχημένο single της Tamla με τίτλο “Please Mr Postman” των Μarvelettes. Έφερε τις περισσότερες πωλήσεις από οτιδήποτε άλλο είχε τυπώσει η Tamla μέχρι εκείνη την στιγμή (να σημειωθεί ότι το τραγούδι πέρασε τον ωκεανό και ενσωματώθηκε στο 2ο LP των Beatles).

 

“Berry Gordy. Με κεφάλαιο, μόλις,  800 δολάρια έφτιαξε τη  δισκογραφική εταιρεία που καθιέρωσε την σόουλ μουσική σε ποπ αξία.

Berry Gordy. Με κεφάλαιο, μόλις, 800 δολάρια έφτιαξε τη δισκογραφική εταιρεία που καθιέρωσε την σόουλ μουσική σε ποπ αξία.

 

Η Tamla όμως δεν ήταν μόνο μια εταιρεία. Κάτω από τη σκέπη της υπήρχε μια οικογένεια εταιρειών (πάνω από είκοσι) που όλες είχαν μερίδιο ευθύνης στην καταξίωση της. Οι σημαντικότερες εξ αυτών που λειτούργησαν στα 60’s υπό την αιγίδα της, είναι οι εξής: Motown (’61- ’81), Tamla Motown (’61-’81), Gordy (’61- ’81), Soul (’65- 78), VIP (’66- 71), Workshop (’62- ’64) και Rare Earth (’69- ’76). Από τις μικρότερης σημασίας, αλλά ιδιαίτερου χαρακτήρα, ήταν η Divinity (gospel label), η Chisa (εκεί τύπωσε ο Hugh Μasekela το “Keep me Hangin’ on”) και η Black Forum που τύπωσε μόνο ένα single.

Το 1963 ήταν η πιο σημαντική χρονιά για τη Motown. Και αιτία για αυτό ήταν η συνεργασία της με τους συνθέτες–παραγωγούς: Holland-Dozier-Holland. Ο Brian Holland, ο Lamond Dozier και ο Edward Holland, όπως είναι τα πλήρη ονόματά τους, ήταν άνθρωποι με ανεξάντλητο ταλέντο. Συνέβαλαν καθοριστικά στην πορεία της Motown την πενταετία ’63- ’67. Εκείνη την περίοδο, ήταν τα μεγαλύτερα ονόματα της μουσικής βιομηχανίας στην παραγωγή hit. Ενδεικτικά, με το «Heat Wave» το ’63 εκτόξευσαν στα ύψη τη δημοτικότητα μιας κοπέλας που από το ’61 τελούσε χρέη γραμματέα στην επιχείρηση της Motown. Ο λόγος για τη Martha Reeves η οποία χρωστά πολλά στο τρίο των Holland- Dozier-Holland. Έγραψαν τις επιτυχίες της (“Dancing In the streets”, “Nowhere To Run”). Έδωσαν κομμάτια σε μπάντες όπως οι Four Tops (“Reach out”) και οι Isley Brothers (“This old heart of mine”). Η λίστα τραγουδιών που έγραψε το συνθετικό τρίο είναι μεγάλη. Με το πρώτο άκουσμα «μύριζαν» τσαρτ επιτυχία.

Με τους κατάλληλους χειρισμούς του Gordy και κυρίως την επιλογή ιδανικών συνεργατών, κατάφερε το 1964 να είναι η μεγαλύτερη ανεξάρτητη δισκογραφική εταιρεία της Αμερικής (κάτι που επισφραγίστηκε και από το γεγονός ότι το “Baby Love” των Supremes έγινε το πρώτο LP αμερικάνικης μπάντας που κατάκτησε τα τσαρτς της Βρετανίας).

 

motown logo

 

Το επίτευγμα της Motown ήταν ότι κατάφερε κάτι ακατόρθωτο την εποχή της. Έβαλε τη μαύρη μουσική στα σπίτια των καθωσπρέπει λευκών Αμερικανών και σίγουρα άνοιξε τον δρόμο για την ανάπτυξη της «Black Artist’s Culture», κάτι που μέχρι τότε φάνταζε αδύνατο. Ο ήχος που πρότεινε η δισκογραφική φίρμα του Berry Gordy κατάφερε να ξεπεράσει ταξικά και φυλετικά σύνορα. Ήταν μουσική που ένωνε διαφορετικές κουλτούρες. Και εκεί ζει ο λόγος που την έκανε δημοφιλή και προσιτή στο μουσικό κοινό διαφοροποιώντας την από άλλα r&b labels, όπως τη Chess και τη Stax.

Soul των ghetto, διανθισμένη με pop στοιχεία και δοσμένη από ταλαντούχους καλλιτέχνες. Το στόρυ της Tamla δεν αντιγράφεται. Τουλάχιστον κανείς δεν κατάφερε να το αντιγράψει ως σήμερα.

 

Ετικέτες: ,
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top