Fractal

Βερολίνο. 45 λεπτά. Μιχάλης Δέλτα.

Από τον Γιάννη Παναγόπουλο //

 

MIKAEL D 1

 

Είναι test–drive με τις αντοχές της ειλικρίνειας να αφήνεις τον Μιχάλη Δέλτα να σε ξεναγεί στο νέο του άλμπουμ. Το «Life Is Now», ο τίτλος του, είναι ο Δέλτα γράφοντας μουσική στο Βερολίνο. Την πόλη που, όπως λέει,  από το 1997 την ανακαλύπτει, χωρίς να βιάζεται.

 

– Είναι σαν πίσω από κάθε δουλειά σου να κρύβεται και μια διαφορετική πτυχή τού Μιχάλη Δέλτα. Ποιες ήταν οι σκέψεις που «έτρεχαν» στο μυαλό και την ψυχή σου δημιουργώντας το νέο σου άλμπουμ;

– Η αρχική σκέψη ήταν πως θα ξεκινούσα ένα έργο ακριβώς έτσι όπως θα μου άρεσε να το ακούσω και να το βιώσω, σαν το δημιούργημα κάποιου άλλου μουσικού. Ξεκίνησα να γράφω τα κομμάτια με τη σειρά που ακούγονται, από το 1ο μέχρι και το 11ο track, με εξαίρεση δύο κομμάτια που είχα σκιτσάρει την τελευταία πενταετία. Πρόσεξα πολύ να μην υπάρξει gap στη ροή του track list, δηλαδή να μην βαρεθώ ο ίδιος κάποιο από τα tracks στην ακρόαση τού τελικού υλικού, αλλά να αφεθώ, να παραδοθώ σε αυτό που μου συμβαίνει. Πιο συγκεκριμένα, το ζητούμενο ήταν να φτιάξω ένα album το οποίο θα λειτουργούσε ως ένας διαλογισμός 45 λεπτών για εμένα τον ίδιο αρχικά και πιθανόν για τον εκάστοτε “ανοιχτό” ακροατή. Μεγάλη έμπνευση υπήρξαν τα ταξίδια που έκανα στο Βερολίνο, μια πόλη που επισκέφθηκα πρώτη φορά το 1997 και έκτοτε ανακαλύπτω σταδιακά.

 

– Είναι σίγουρο πως δεν διαλέγεις τυχαία τους τίτλους των άλμπουμ, τους τίτλους των τραγουδιών σου. Τι σημαίνει «Life Is Now» για σένα;

– Έχω κάνει μεγάλο αγώνα για να αποδεσμευθώ από γεγονότα του παρελθόντος μου. Κατάφερα ως ένα βαθμό να διαχειρίζομαι τις συναισθηματικές μου κατολισθήσεις, όχι όμως πάντα με επιτυχία. Αν έχω μια επίγνωση καθαρή αυτή τη στιγμή είναι το ότι η σύνδεσή μου με το εδώ και τώρα, μού ανοίγει ορίζοντες που δεν μπορούσα να διανοηθώ πριν από χρόνια. Το να είμαι παρών και συνειδητός στη στιγμή των όσων συμβαίνουν, χωρίς ταύτιση και επιθετική ή φοβισμένη κριτική, απλώς να παρατηρώ, είναι κάτι το οποίο διδάχθηκα εκ πρώτης από την εμπειρία μου στην ψυχοθεραπεία. Life is now σημαίνει με συγχωρώ, είμαι αυτός που Είμαι, εκφράζω τα συναισθήματά μου με λόγια την κατάλληλη στιγμή, αναγνωρίζω μέσα σε εσένα τον Εαυτό μου όταν σε αγαπώ, ζω τη χαρά τού τώρα και αποκωδικοποιώ τη σκληρότητα των γεγονότων, επαναλαμβάνω, όχι πάντα με επιτυχία.

 

– Γνωρίζω πως σου αρέσει να πηγαίνεις στην Ακρόπολη. Είναι ο τόπος που διαλογίζεσαι. Ποια είναι η σχέση του συγκεκριμένου σημείου της πόλης με τη νέα σου δουλειά;

– Η σχέση μου με την ομορφιά και την ενέργεια της Ακρόπολης υπάρχει στην καθημερινότητά μου. Είτε την επισκέπτομαι είτε όχι η επαφή είναι ζωντανή μιας και η Ακρόπολη η ίδια μοιάζει να είναι, πέρα από μνημείο, μια υπέροχη οντότητα. Η νέα μου δουλειά σχετίζεται αναπόφευκτα με την επικοινωνία μου με το Ιερό αυτό μέρος αλλά και με διαφορετικά landscapes, όπως ο πανέμορφος ποταμός Spree στο Βερολίνο.

 

MIKAEL DELTA 7

 

– Τι περιμένεις από το “Life Is Now”;

– Περιμένω να ξεκινήσω πρόβες και να το παρουσιάσω ζωντανά με ένα συγκεκριμένο μουσικό σχήμα που έχω στο μυαλό μου. Θέλω να λειτουργήσω ως κανάλι μέσω της μουσικής στο κοινό, έτσι ώστε να συντονιστούμε όλοι μαζί με τον ψυχικό μας πλούτο και, ενδεχομένως, να βρεθούμε μακροπρόθεσμα σε εσωτερικά σημεία χρήσιμα για την προσωπική του εξέλιξη ο καθένας.

 

– Μου δίνεις την αίσθηση πως ο αυστηρότερος κριτής της δουλειάς σου είσαι εσύ. Υπήρξε κάποια στιγμή, στη διάρκεια των ηχογραφήσεων του νέου σου άλμπουμ, που αμφισβήτησες τον εαυτό σου; Αν ναι, θα ήθελες να μας περιγράψεις τη στιγμή;

– Θέμα αμφισβήτησης είχε συμβεί σε προηγούμενο δίσκο. Σε αυτή τη μουσική μου εμπειρία, τώρα, δεν τέθηκε κάτι τέτοιο. Σαφώς και δημιουργήθηκαν κάποια διλήμματα για την ενορχήστρωση ορισμένων tracks, για παράδειγμα το “Walking around Spree”. Στην πρώτη του version δεν είχε drums, προστέθηκαν μετά από την ακρόαση και των 11 κομματιών, λαμβάνοντας υπόψιν πάντοτε την αποστασιοποιημένη μου κριτική ματιά.

 

– Έχεις κλείσει live για το επόμενο διάστημα; Πώς θα γίνει η προώθηση τού άλμπουμ εκτός Ελλάδας;

– Ετοιμάζω ήδη το concept τού live όπως προανέφερα και, χωρίς να μπορώ να δώσω αυτή τη στιγμή περισσότερες πληροφορίες, θα υποσχεθώ μια μαγική εμπειρία. Στο εξωτερικό η διανομή γίνεται από τη γερμανική Rough Trade Distribution, ενώ η προώθηση από άνθρωπο τής δισκογραφικής Inner Ear, ο οποίος ασχολείται αποκλειστικά με το promo του δίσκου στο εξωτερικό, έχοντας ήδη πολύ καλό feedback και παρουσιάσεις 2 κομματιών από σημαντικά ιντερνετικά blogs & magazines.

 

– Καλλιτεχνικά, τι δεν έχεις κάνει ακόμα;

– Δε μπορώ να μπω σε αυτή τη λογική, επειδή την εκλαμβάνω περιοριστική παρόλο που εμπεριέχει την έκφραση της τέχνης. Ο τίτλος «καλλιτέχνης» μοιάζει να έχει μια ξεπερασμένη δυναμική αν ο ίδιος δεν αναπτύσσει την πνευματική διάστασή του ως άνθρωπος. Είμαι ένας αναζητητής της αλήθειας και μέσω της μουσικής ανακαλύπτω μονοπάτια που οδηγούν σε αυτήν. Η διαρκώς εξελισσόμενη σχέση με τον ουσιαστικό μου Εαυτό, με καθοδηγεί στο να αποκτώ επιγνώσεις, να αποχαιρετώ βάρη, να επαναπροσδιορίζομαι, να ανοίγω, να γίνομαι ελαφρύτερος. Το να αυτοχρίζεται κάποιος και καλά καλλιτέχνης ακούγεται λες και κοιτάζει τον εαυτό του με το ένα μάτι κλειστό. Καλλιτέχνης χωρίς την αναζήτηση των πνευματικών δυνάμεων και διαστάσεων, μοιάζει με βιολόγο που από σπόντα γίνεται ηθοποιός για να αρέσει στις γκόμενες.

 

– Το διαμέρισμά σου γειτνιάζει με το Γκάζι. Τι σκέφτεσαι για την πλατεία του;

– Σκέφτομαι να χτιστεί απ’ άκρη σ’ άκρη μια τεράστια υπέροχη βιβλιοθήκη με αίθουσες για workshops και προβολές ταινιών.

 

– Υπάρχουν άνθρωποι που φλερτάρουν ή ψάχνουν το σεξ μέσα από εφαρμογές του κινητού τους. Τι σκέφτεσαι γι’ αυτό;

– Το έκανα κι εγώ για μικρό χρονικό διάστημα. Το βίωσα με απόσταση, με χιούμορ και με αποστροφή.

 

– Θυμάσαι πώς και πότε συναντήθηκες με τους μουσικούς που συμμετέχουν στο νέο σου άλμπουμ;

– Τον Νίκο Βελιώτη τον γνώρισα σε μία μίξη δίσκου των Στέρεο Νόβα, ήταν φίλος και συνεργάτης του Coti K, όπου πέρασε μια μέρα από το στούντιο που ηχογραφούσαμε και έκτοτε συνεργαστήκαμε σε πολλές δουλειές μου. Στο Halcyon Days, στον δίσκο με την Τάνια, σχεδόν σε όλα μου τα album. Έπαιξε όλα τα έγχορδα και στο Life is Now, εκτός από το “With Μy Whole Being” στο οποίο ο Σταύρος Παργινός αυτοσχεδίασε επάνω στο βασικό θέμα.

 

– (Έχουμε μιλήσει γι’ αυτό αλλά θέλω να ξαναρωτήσω) …Υπάρχουν φορές που η Ανθρωπολογία μπορεί να εξηγήσει πιο πειστικά την συμπεριφορά των ανθρώπων από την Ψυχολογία;

– Αυτό που εμπειρικά γνωρίζω είναι ότι η συμπεριφορά των ανθρώπων ερμηνεύεται από την Ανθρωπολογία, την Ψυχολογία και τη Μεταφυσική. Όπως βλέπεις, δε διαχωρίζω τα δύο που έθιξες, αλλά προσθέτω και μια τρίτη πτυχή της έρευνας για τον άνθρωπο. Αυτή η Ολιστική ματιά είναι και το άθροισμα του παραπάνω Τριγώνου. Όποιος αφαιρεί μια από τις τρεις αυτές Όψεις, είναι δογματικός και επικίνδυνος ή, τουλάχιστον, επηρμένος ως εκφραστής μιας ερμηνείας που θεωρεί πως είναι και η μόνη σωστή. Είμαι σχεδόν πεπεισμένος από τον τρόπο που κινείται ο άνθρωπος, άλλοτε φοβικά κι άλλες φορές με έναν ανόητο τσαμπουκά απέναντι στο υπερπέραν, πως στην πορεία της εξέλιξης θα έρθουν να προστεθούν κι άλλες αποκαλύψεις που αυτή τη στιγμή το επίπεδο της αντίληψης και των μέχρι τώρα γνώσεών μας δε δύναται να συλλάβει. Ας αναλογιστούμε μόνο πως η επιστήμη της Ψυχολογίας είναι πρόσφατη, δηλαδή ηλικίας διακοσίων ετών και ακόμα αυτοαναιρείται αλλάζοντας τις πεποιθήσεις της – ευτυχώς. Η Πνευματικότητα είναι μια παράλληλη πραγματικότητα που μεταφράζεται κακοποιημένα μέσα από τις θρησκείες.. Είναι μια γνώση που ξεκινά από την ομολογία τού Πλάτωνα για τη μετεμψύχωση, φιλτράρεται από την αγάπη τού Ιησού, περνά από τις μεταφυσικές ανησυχίες τού εφευρέτη Τέσλα και φτάνει στη φιλοσοφική θέση τού Τόλλε. Εκείνος που πιστεύει ότι ο άνθρωπος δρα και αντιδρά μόνο μέσω των χημικών του ενώσεων λειτουργεί ως εμπόδιο στην εξέλιξη. Προσωπικά βαριέμαι αυτή την άποψη και την αναγνωρίζω ως ημιμαθή. Σα να αφαιρούνται οι άλλες δύο ισόπλευρες αλήθειες του Τριγώνου που προανέφερα.

 

– Ποιο ήταν το τελευταίο λάθος που έκανες;

– Το ότι βοήθησα ενώ δε μου ζητήθηκε. Μια τέτοια κίνηση από πλευράς μου μερικές φορές εκπορεύεται από εγωϊσμό, άλλες πάλι από αυθορμητισμό. Έμαθα να βοηθάω όταν μου το ζητάει κάποιος.

 

– Μιλάς με νέους ανθρώπους. Τους κάνεις μαθήματα μουσικής. Πέρα από το τεχνικό κομμάτι, ποια είναι η σχέση τους με την ποπ κουλτούρα;

– Η σχέση τους είναι ανύπαρκτη αλλά δεν ευθύνονται οι νέοι για αυτό. Αφού η pop κουλτούρα δεν υφίσταται σήμερα όπως πριν από 30 χρόνια. Με την είσοδο τού 2000, τη μετάλλαξη του τρόπου που ακούγεται η μουσική, το free download, τη συρρίκνωση της μουσικής, τα social media, η pop έχασε αυτό που την ωθούσε, την κουλτούρα της. Δηλαδή την αξία του λόγου της. Έτσι όπως θυμάμαι ότι έφτιαχναν περίτεχνα οι Pet Shop Boys με στίχους που είχαν πολιτική θέση και υπέροχο ρομαντισμό.

 

– Ποιος είναι ο άνθρωπος που θα ήθελες να έρθεις σε διάλογο μαζί του;

– Θα ήθελα να κάνω έναv φθινοπωρινό περίπατο δίπλα στη θάλασσα με τον Ekchart Tolle.

 

– Στη ζωή σου έχεις ακούσει πολλές φορές την φράση: «Έχει ο Θεός». Θα ήθελες να μας πεις τι, τελικά, δεν έχει (ο θεός);

– Υποθέτω ότι δεν έχει ο ίδιος, Θεό.

 

LIFE-IS-NOW-WEB

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top