Fractal

Μια ιστορία μυστηρίου

Γράφει η Ασημίνα Ξηρογιάννη //

 

Γίργκεν Μπανσέρους «Μίλι & Μάγκνους 1: Ο εξαφανισμένος βαρόνος», Εικονογράφος: Ραλφ Μπούτσκοβ. Μετάφραση: Μαρία Αγγελίδου, εκδ. Μεταίχμιο, σελ. 96

 

O Γίργκεν Μπανσέρους, ο δημιουργός του Ντεντέκτιβ Κλουζ, δεν χρειάζεται συστάσεις. Έχει αποδείξει πόσο μπορεί να αγγίξει με τις ιστορίες του μικρούς και μεγάλους. Γιατί και όσοι μεγάλοι αγαπάμε το παιδικό βιβλίο δεν μπορούμε να μην τον διαβάσουμε, να μην απολαύσουμε το χιούμορ και το έξυπνο βλέμμα. Κρατώ στα χέρια μου μια ιστορία μυστηρίου. «Μίλι και Μάγκνους. Ο εξαφανισμένος βαρόνος.» Κυκλοφορεί στα ελληνικά από τις εκδόσεις Μεταίχμιο, σε μετάφραση Μαρίας Αγγελίδου και  διακριτική εικονογράφηση Ραλφ Μπούτσκοφ.

Τι συμβαίνει όταν ο μικρός βαρόνος Μάγκνους συναντά την πετυχημένη κλέφτρα Μίλι; Η Μίλι για αλλού ξεκινάει, αλλού καταλήγει. Ξεκινά να βρει έναν θησαυρό στον πύργο του Στέρνενμπουργκ, έναν πύργο λαβύρινθο στην κυριολεξία, μέσα στον οποίο εκτός από τον Μάγκνους ζει και ο σκύλος -υπηρέτης του, ο Μαξ.

Ο Μάγκνους την πιάνει στα πράσα, αλλά της φέρεται ευγενικά, μάλιστα της κάνει και την πολύ σπουδαία πρόταση: να γίνει σωματοφύλακάς του και εκείνη τελικά δέχεται. Θα τρώει και θα πίνει στον πύργο, θα έχει το δικό της δωμάτιο, όλα δωρεάν. Ο σκύλος υπηρέτης θα την πηγαίνει για ψώνια και θα έχει  και γερό μηνιαίο χαρτζιλίκι. Έχει όμως στο μυαλό της πάντα τον περιβόητο θησαυρό, καθώς και να το σκάσει με την πρώτη ευκαιρία. Μέχρι που γίνεται η ανατροπή: o μικρός βαρόνος πέφτει θύμα απαγωγής και η Μίλι πρέπει να πιάσει αμέσως δουλειά, πρέπει να τον σώσει. Η κακή, η στρίγκλα θεία Βρουνχίλδη που επιθυμεί διακαώς τον θησαυρό είναι αυτή που τον έχει απαγάγει. Η Μίλι της κλέβει το καλό της σερβίτσιο, ό,τι πιο πολύτιμο υπάρχει σε έναν πύργο που καταρρέει και παρακμάζει. Το τέλος είναι καλό, η ισορροπία αποκαθίσταται, όλα λειτουργούν πάλι ρολόι.

Τι θέλουν τα σύγχρονα παιδιά στα οποία απευθύνεται ο συγγραφέας μας; Πρωτίστως δράση και ζωντανούς διαλόγους. Μια γλώσσα άμεση, καθημερινή, όχι ξύλινη και αποστασιοποιημένη. Μέσα από αυτό το ζωηρό πήγαινε έλα θα ταυτιστούν με τους ήρωες που έχουν την ηλικία τους, θα προβληματιστούν όπως και αυτοί, θα μπουν στην ίδια τους τη θέση, θα σκεφτούν ανάλογα με τις περιστάσεις.

 

Jürgen Banscherus

 

Δεν υπάρχει ηθικοπλαστική πρόταση, και οι απόλυτοι- γραφικοί ίσως -διαχωρισμοί του τύπου «καλός-κακός», ούτε οι «βαριές» και βερμπαλιστικές περιγραφές. Η αφήγηση ρέει και οι ατάκες εναλλάσσονται επιτυχώς. Υπάρχουν σουρεαλιστικά στοιχεία ανακατωμένα με πολύ χιούμορ και αρκετές δόσεις ειρωνικής και σπινθηροβόλας διάθεσης. Η αφήγηση και ο διάλογος «δένουν »λειτουργικά μεταξύ τους. Λέγονται τόσα όσα πρέπει να ειπωθούν ώστε να εξυπηρετείται με τον καλύτερο δυνατό τρόπο η εξέλιξη της ιστορίας. Προσφέρεται όλο το βιβλίο να αξιοποιηθεί από εκπαιδευτικούς θεάτρου για παιχνίδια ρόλων και ανάπλαση του πυρήνα της ιστορίας.

Ο προβληματισμός σε σχέση με το παιδικό βιβλίο συχνά έγκειται στο εξής: Αν αυτά που ως τώρα θεωρούνται κλασικά αναγνώσματα μπορούν να έχουν απήχηση στα παιδιά του σήμερα. Φαίνεται πως αυτά έχουν ανάγκη μια πιο μοντέρνα ματιά και προσέγγιση που θα είναι σύμφυτη με τις τωρινές τους ανάγκες αναφορικά και με την ψυχολογία, τον χαρακτήρα και τις εμπειρίες που τους παρέχονται στα πλαίσια της οικογενειακής και σχολικής τους ζωής. Θεωρώ ότι ο Γίργκεν Μπανσέρους έχει το βλέμμα και τον τρόπο ενός σύγχρονου παραμυθά, οπότε μπορεί να είναι και αποτελεσματικός αναφορικά με τον τρόπο που θα «γράψει» πάνω στην παιδική ψυχή.

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top