Fractal

Αναζητώντας ανθρωπιά

Γράφει ο Μίνως – Αθανάσιος Καρυωτάκης //

 

metro_2034«Metro 2034» του Ντμίτρι Γκλουχόφσκι, Εκδ. Καστανιώτη, σελ. 329

 

Οι χειρότεροι φόβοι όλων έχουν επιβεβαιωθεί. Ο Τρίτος Παγκόσμιος Πόλεμος άφησε πίσω του την ολοκληρωτική καταστροφή. Μερικοί χιλιάδες άνθρωποι μόνο έχουν καταφέρει να σωθούν. Έχουν βρει καταφύγιο στο μεγαλύτερο αντιπυρηνικό καταφύγιο στον κόσμο, στο Μετρό της Μόσχας. Εκεί, οι τελευταίοι απόγονοι της ανθρωπότητας προσπαθούν να συμβιώσουν κατοικώντας στους σταθμούς –έχουν μετατραπεί σε κράτη νάνους–, δημιουργώντας ταυτοχρόνως έναν καινούριο υπόγειο κόσμο, που διέπεται από κανόνες, διμερείς σχέσεις, εμπορικό συνάλλαγμα, ουδέτερες ζώνες κτλ. Μέσα σ’ αυτόν τον τρομαχτικό κόσμο συνεχίζουν να επιβιώνουν ορισμένα άτομα που έχουν σαν υπέρτατο σκοπό της ζωής τους, το σώσιμο και την προστασία της ανθρωπότητας. Ο αποσπασματάρχης Χάντερ ανήκει σ’ αυτή την κατηγορία. Έχει επιστρέψει από την αφάνεια και έχει σαν στόχο να σταματήσει πάση θυσία την καινούρια μολυσματική αρρώστια, που απειλεί με αφανισμό ολόκληρο το Μετρό. Στον δρόμο του θα βρεθεί ο γέρος Νικολάι Ιβάνοβιτς, που αποκαλείται Όμηρος προς χάριν της ακόρεστης αγάπης του για τις φήμες και τα παραμύθια. Μαζί με τον αιμοβόρο Χάντερ θα ξεκινήσουν ένα επικίνδυνο ταξίδι, που φαίνεται να μην έχει γυρισμό.

Το «Metro 2034» είναι το δεύτερο βιβλίο της τριλογίας του Ρώσου συγγραφέα Ντμίτρι Αλεξέγιεβιτς Γκλουχόφσκι και τα γεγονότα που περιγράφει λαμβάνουν χώρα έναν χρόνο μετά το πρώτο βιβλίο της σειράς, «Metro 2033». Ο συγκεκριμένος κόσμος έχει δώσει στον δημιουργό του παγκόσμια αναγνωρισιμότητα, οδηγώντας τον στην κατάκτηση αρκετών σημαντικών βραβείων. Επιπλέον, αξίζει να αναφερθεί ότι το «Metro 2034» πούλησε στη Ρωσία μέσα σε έξι μήνες 300.000 χιλιάδες αντίτυπα, καθιστώντας το έτσι το μεγαλύτερο εγχώριο μπεστ σέλερ.

Από το ξεκίνημά του παρουσιάζεται με μεγαλοπρέπεια ο Χάντερ, που στο πρώτο βιβλίο της σειράς θεωρείται ότι έχει πεθάνει. Ωστόσο, ο αιμοβόρος Κυνηγός δεν είναι εμφανισιακά ούτε ψυχικά αυτός που ήταν κάποτε. Οι περιπέτειές του τον έχουν αλλάξει δραματικά. Στο πρόσωπο του γέροντα Όμηρου βρίσκει αυτό που του λείπει, ένα κομμάτι του παλιού του ανθρώπινου εαυτού. Ο Γκλουχόφσκι μέσω των άθλιων συνθηκών που επικρατούν στο Μετρό παρουσιάζει με ενάργεια την κατάντια της ανθρώπινης ζωής και θέτει τεχνηέντως σημαντικά ερωτήματα, που είναι άρρηκτα συνδεδεμένα με την ανθρώπινη ύπαρξη. Ο χαμός των πάμπολλων μορφών της ομορφιάς από τον κόσμο, σε συνδυασμό με τον θάνατο και την απανθρωπιά έχουν συμβάλλει καταλυτικά ώστε να αμφισβητείται η συναισθηματική ανωτερότητα των ανθρώπων έναντι των ζώων. Οι έλλογες υπάρξεις στον κόσμο του Μετρό έχουν πάψει να συμπονούν, να συγχωρούν και να δίνουν δεύτερες ευκαιρίες. Για την πλειονότητα προέχει η επιβίωση με κάθε κόστος. Υπάρχουν, βέβαια, και μερικές εξαιρέσεις που προσπαθούν να δημιουργήσουν, να δείξουν συμπόνια και να συναιτήσουν όσους φαίνεται να χάνουν την ανθρώπινη υπόστασή τους.

 

Dmitry Glukhovsky

Dmitry Glukhovsky

 

Σε αντίθεση με τον προκάτοχό του, το παρόν έργο έχει μια πιο γρήγορη πλοκή και περισσότερη δράση. Υπάρχουν ξανά οι έντονες περιγραφές, οι φιλοσοφικοί διάλογοι και η συνεχόμενη παρουσίαση των σκέψεων των ηρώων. Τούτη τη φορά, όμως, όλα τα παραπάνω εκτελούνται καλύτερα, με αποτέλεσμα ο αναγνώστης να μην κουράζεται και να μπορεί με μεγαλύτερη ευκολία να ακολουθήσει την πλοκή. Ωστόσο, υπάρχει ένα μικρό πρόβλημα στη σύνδεση του πρώτου έργου με το δεύτερο. Παρότι παρελαύνουν και σ’ αυτό οι πρωταγωνιστές του «Metro 2033», απουσιάζουν εκείνες οι απαραίτητες πληροφορίες, ώστε να καλυφθούν επαρκώς οι απορίες που έχουν γεννηθεί στον αναγνώστη με τη λήξη του πρώτου βιβλίου.

Εν κατακλείδι, το «Metro 2034» είναι ένα ευφυές δημιούργημα της φανταστικής λογοτεχνίας, το οποίο καταφέρνει να καθηλώσει τον αναγνώστη και να του προσφέρει μία συγκλονιστική ιστορία, η οποία ξεφεύγει από τις συνηθισμένες νόρμες του είδους. Είναι πιο ευκολοδιάβαστο και μεστό από το πρώτο έργο της σειράς, δίνοντας έτσι τη δυνατότητα στον Ρώσο συγγραφέα να αναδείξει το ταλέντο του, αλλά και την πολυεπίπεδη ομορφιά του κόσμου του Μετρό.

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top