Fractal

Μάρω Βαμβουνάκη: “ Ένας έξυπνος ψυχοθεραπευτής ξέρει πως στην ουσία δεν μπορεί να έχει εξουσία για πολύ…”

Συνέντευξη στην Πωλίνα Γουρδέα //

 

maro

 

Το να συζητά κανείς με μία εξαιρετικά ταλαντούχα συγγραφέα αποτελεί μια από τις ομορφότερες περιπέτειες της ζωής. Ειδικά αν ο συνομιλητής είναι φανατικός αναγνώστης των βιβλίων της. Ο λόγος για τη συγγραφέα Μάρω Βαμβουνάκη που στο τελευταίο της βιβλίο Η μπαλάντα της ζήλιας (εκδ. Ψυχογιός) καταπιάνεται με το άγριο παιχνίδι της αγάπης και της ελευθερίας. Η μυθοπλασία υφαίνεται παράλληλα με τη ψυχολογία και δημιουργείται μια σειρά συναντήσεων ενός μεσήλικα ψυχοθεραπευτή και μιας νεαρής γυναίκας που βασανίζεται από το πάθος της ζήλιας. Το πολύ ενδιαφέρον στοιχείο αυτού του βιβλίου είναι η αναλυτική ματιά της ψυχοθεραπεύτριας Μάρως Βαμβουνάκη σε συνδυασμό με τη λογοτεχνική πένα μιας ευφυούς συγγραφέως. Χωρίς να χάνει ποτέ την ανθρώπινη διάσταση των πραγμάτων, η ίδια μας απαντά σε ερωτήσεις που βάζουν σε σκέψη τον εκάστοτε αναγνώστη. Έτσι κερδίζει το στοίχημα στις καρδιές του αναγνωστικού κοινού.

-Κυρία Βαμβουνάκη το νέο σας βιβλίο Η μπαλάντα της ζήλιας (εκδ. Ψυχογιός) έχει δύο κεντρικούς ήρωες, έναν μεσήλικα ψυχοθεραπευτή και μία νεαρή γυναίκα που βασανίζεται από το πάθος της ζήλιας. Αυτό το δίπολο, ψυχοθεραπευτή και θεραπευόμενου, πόσο τραυματικό μπορεί να γίνει αν η μεταβίβαση δεν πραγματωθεί;

Είναι εξαιρετικά σημαντικό το θέμα της σχέσης αναλυτή και αναλυόμενου. Από θαυματουργό μπορεί να καταλήξει σε καταστροφικό. Για τον Φρόιντ τούτη η σχέση είναι το Α και το Ω μιας θεραπείας. Δεν είναι μόνο το πρόβλημα της αποτυχημένης μεταβίβασης, αλλά, κυρίως, ο κίνδυνος μιας εξάρτησης από κάποιον που θα σε οδηγεί σε λάθος δρόμο, σε ψευδοεαυτό. Συνήθως που θα σου ενισχύει τον εγωισμό…

 

 

-Θυμάμαι πως όταν ξεκίνησα να διαβάζω τα βιβλία σας αυτό που μου έκανε πάντα φοβερή εντύπωση ήταν τα στάδια που βάζατε να υπερπηδούν οι ήρωές σας ώστε ν’ αγγίζουν διαφορετικούς τρόπους ύπαρξης. Οι ήρωες των μυθιστορημάτων αλλάζουν στην πορεία μιας πλοκής, οι άνθρωποι στην πορεία της ζωής τους πόσο αλλάζουν;

Αλίμονο αν δεν μπορούσε ν’ αλλάξει ο άνθρωπος! Δεν θα είχε νόημα να υπάρχει. Η ελπίδα περιέχει αναμονή αλλαγής. Όμως έχει κόπο και πόνο το αλλάζω. Προτιμάμε δυσάρεστες συνήθειες από ευτυχισμένη ανανέωση που απαιτεί δουλειά. Κρυσταλλώνονται οι συνήθειες και χτίζουν μόνιμους, νοσηρούς χαρακτήρες. Πολύ δύσκολα με τα χρόνια μπαίνει στον κόπο ν’ αλλάξει κανείς. Προτιμά να πιστεύει πως “δεν αλλάζει ο άνθρωπος”, η ηδονή της γκρίνιας άλλωστε είναι μεγάλη!

 

-Ο Jung έλεγε ότι η συνάντηση δύο προσωπικοτήτων, όταν ενώνονται, είναι όπως η ανάμειξη δύο χημικών στοιχείων. Αν υπάρξει αντίδραση μεταμορφώνονται. Στο βιβλίο σας ο ψυχοθεραπευτής πόσο σίγουρος είναι για την ορθότητα των πεποιθήσεών του; Δηλαδή η εξουσία του ψυχοθεραπευτή πόσο τον αφήνει να μεταμορφωθεί μέσω της θεραπευτικής σχέσης με τη νεαρή γυναίκα;

Ένας έξυπνος ψυχοθεραπευτής ξέρει πως στην ουσία δεν μπορεί να έχει εξουσία για πολύ… Ούτε τη θέλει! Ειδικά αυτός του βιβλίου είναι πολύ κουρασμένος και χτυπημένος απ΄τη ζωή του και τα πάθη του ώστε δεν έχει όρεξη να το παίζει παντογνώστης. Πορεύεται κι αυτός κοντά στη Λένε και προβληματίζεται με σχετική σεμνότητα.

 

-Είστε ψυχοθεραπεύτρια. Πόσο ήθος και υπομονή χρειάζεται ένα τέτοιο επάγγελμα και πόσο μοιάζει με τη λειτουργία ενός δημιουργικού συγγραφέα;

Πολύ ήθος, πολλή ταπείνωση! Έχετε δίκιο που το αναφέρετε! Καμιά αλήθεια δεν γίνεται να σου αποκαλυφθεί αν δεν τα διαθέτεις αυτά, ούτε να συμβουλεύσεις γίνεται. Ο εγωισμός από μόνος του είναι βαριά ψυχασθένεια.

 

-Το πάθος της ζήλιας είναι ανθρώπινο. Πότε μπορεί να γίνει η ζήλια μας συμμετοχή στην απόλαυση της ζωής;

Σε μικρό, σχετικά ελεγχόμενο βαθμό. Για να μας επιβεβαιώσει ότι είμαστε ερωτευμένοι, για να μας ερεθίσει να ανανεωθούμε και να ξαναγίνουμε ενδιαφέροντες για τον άλλο.

 

-Η τρέλα, η απουσία διαυγούς συνειδητοποίησης, πόσο οριακή εμπειρία μπορεί να γίνει αν δεν χαθεί οριστικά το ανθρώπινο υποκείμενο;

Τεράστιο, αβυσσαλέο ζήτημα! Επικίνδυνο ρίσκο! Θυμηθείτε τους ήρωες τους Ντοστογιέφσκι πόσο χάνονται σε έναν άγνωστο, επικίνδυνο εαυτό! Ο Ρασκόλνικωφ μπορεί και επανέρχεται σοφότερος, ο πρίγκιπας Μίσκιν όμως όχι. Χάνεται για τον κόσμο σε ένα “αλλού” που δεν γίνεται να αντικρίσουμε…

 

-Η νεαρή ηρωίδα του βιβλίου σας αναγνωρίζει τη ζήλια της και την υπερβαίνει. Αυτό συμβαίνει όταν έχει δει (μέσω της θεραπείας) το γονεϊκό ζεύγος που την έφερε στη ζωή. Πόσο τραυματισμένοι είμαστε όλοι από τους γονείς μας; Είναι θέμα της καρδιάς η συνειδητοποίηση ή της λογικής;

Κανείς δεν είχε ποτέ τέλειους γονείς. Τα παιδιά μάλιστα κατά την προεφηβεία και μετά προσπαθούν να τους μειώσουν προκειμένου να ελευθερωθούν. Το δράμα παιδιού και γονιού είναι φοβερό και για τα δύο μέρη. Στη δουλειά μου έχω καταλήξει ότι τα παιδιά συχνά κατηγορούν τους γονείς τους περισσότερο ίσως από όσο τους αξίζει… Στηρίχτηκε ολόκληρη παράδοση της ψυχανάλυσης πάνω σ΄αυτές τις κατηγορίες. Αλλά και οι γονείς πάλι, δεν θέλουν να σπάσουν τις αλυσίδες από το παιδί-δέσμιο και δεσμώτη τους… Πρόκειται για μια απ΄τις τραγωδίες της ύπαρξης τούτη η παρεξήγηση όπου παίζεται το άγριο παιχνίδι της αγάπης και της ελευθερίας.

 

-Έχω την αίσθηση ότι τα θέματα των βιβλίων σας τα κυοφορείτε ψυχικά αρκετό διάστημα πριν τα βγάλετε στο φως. Μιλήστε μας γι’ αυτή την ψυχική διαδικασία ενός συγγραφέα.

Α, ναι! Έχετε δίκιο. Για μένα τουλάχιστον τα θέματα που γράφω τα έχω παλέψει πολύ και από παλιά μέσα μου. Όχι ακριβώς για να γράψω, αλλά για να ζήσω.

 

-Η συναισθηματική νοημοσύνη του ψυχοθεραπευτή που περιγράφετε στην μπαλάντα της ζήλιας είναι οξυμένη. Είναι ένας «ιδανικός» θεραπευτής αυτός που σκιαγραφείτε;

Είναι ένας ανθρώπινος θεραπευτής, γεμάτος απ΄ τα δικά του πάθη και το ξέρει. Δεν το παίζει αυθεντία στη θεραπεία της Λένε, ίσως γι’ αυτό είναι και αποτελεσματικός.

 

-Το πάθος της ζήλιας μπορεί να γίνει καταστροφικό, μπορεί όμως και να είναι μια ορμή που μας σπρώχνει προς τη ζωή. Ο έρωτας δεν είναι η πιο αντιδημοκρατική ορμή που υπάρχει; Πλήρες ον χωρίς να ζηλεύει υφίσταται;

Ωραίο!… Ναι, δεν είναι δημοκρατικός ο έρωτας, είναι δικτατορικός, εξουσιαστής, κτητικός. Και από τις δυο μεριές! Ο καθένας από την πλευρά του, και με τα δικά του όπλα, θέλει να κατακτά τον άλλον. “Κατάκτηση” άλλωστε δεν λέμε το να πείσουμε τον άλλον να μας ερωτευτεί;

 

-Η παιδική μας ηλικία, αν δεν ήταν σπαρμένη με ροδοπέταλα, μπορεί να μη μας πληγώνει αιωνίως;  Ωριμάζουμε εμβαθύνοντας μέσα από την ψυχοθεραπεία;

Αυτό το κέρδος το παραδέχομαι στην ψυχοθεραπεία. Αναβιώνεις τόσο πολύ, τόσο λεπτομερώς, τα μυστικά, κυρίως τα ζοφερά μυστικά του παιδικού σου εαυτού, ώστε στο τέλος τα βαριέσαι και τα αφήνεις πίσω επιτέλους. Λες, ας ενηλικιωθώ λιγάκι…

 

-Ο τίτλος του βιβλίου σας η μπαλάντα της ζήλιας κρύβει μουσική και ποίηση. Τα πάθη μας ενθηκεύουν την ποιητικότητα της ζωής μας;

Προσωπικά μου είναι αφόρητη η ζωή χωρίς ίχνος ποίησης ή κάποιας μελωδίας. Όλα μπορούν να έχουν ποίηση και μουσική, και τα πιο αποτρόπαια. Γι’ αυτό αγαπώ το θέατρο, τις καλές ταινίες, τα περιέχουν αυτά ακόμα και τα θρίλερ.

 

 

maro2 Απόσπασμα από το βιβλίο «Η μπαλάντα της ζήλιας»:

 

“Θέλει ψυχικό σθένος η ζωή, περισσότερο από μια καλή μανούλα χρειάζεσαι ψυχικό σθένος. Λυπάμαι, αλλά εγώ στην ηλικία μου και σε τούτη την ξεχαρβαλωμένη πολυθρόνα, όπου πάνω της σαπίζω, σ’ αυτό το συμπέρασμα κατέληξα! Αυτό που γνώριζαν δηλαδή και οι άνθρωποι των σπηλαίων! Πρωτότυπη ανακάλυψη έκανα! Επιβιώνουν οι σθεναροί, οι θαρραλέοι και οι υπεύθυνοι.”

Μάρω Βαμβουνάκη, Η μπαλάντα της ζήλιας, εκδ. Ψυχογιός, σελ. 185

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top