Fractal

Marius Neset: «Χωρίς μουσική δεν υπάρχει ζωή».

Από τον Γιάννη Παναγόπουλο //

 

NESET 5

 

Ο Νορβηγός σαξοφωνίστας μίλησε στο fractal λίγο πριν την εμφάνισή του στο φεστιβάλ «Jazz+Πράξεις 2015» στην Πάτρα.

 

Λένε: «Marius Neset. Ο πιο ταλαντούχος σαξοφωνίστας μετά τον Jan Garbarek». Ή, λένε:  «Ο Marius Neset είναι ο νέος Jan Garbarek». Η αλήθεια είναι πως ο Marius Neset είναι ένας τριαντάρης που θέλει να είναι ο εαυτός του. Το ότι ο τύπος που ασχολείται με την τζαζ θέλει να ορίσει το ταλέντο του στο σαξόφωνο συγκρίνοντας τον με άλλο – κορυφαίο – μουσικό είναι απλώς μία δημοσιογραφική αυθαιρεσία. Το κουαρτέτο του Marius Neset θα εμφανιστεί στην Πάτρα στο πλαίσιο του τριήμερου φεστιβάλ «Jazz+Πράξεις 2015», την Παρασκευή 12 Ιουνίου. Η εμφάνισή τους προβλέπεται εκρηκτική. Η μουσική του Neset διακρίνεται από την ποικιλία και τη ροή κίνησης ανάμεσα σε διάφορα και ετερόκλιτα είδη ήχου. Ο ερχομός και η εμφάνισή του στην Πάτρα μάς συντονίζουν με το παρόν της ευρωπαϊκής τζαζ. Τόσο απλά. Τόσο καλά, για όλους μας. 

 

 

-Είσαι μουσικός. Γεννήθηκες μέσα στη μουσική. Σχεδόν κάθε μέλος της οικογένειάς σου ασχολείται ή ασχολήθηκε μαζί της. Έχεις κάποιο ορισμό γύρω από το τι είναι, τελικά, η μουσική;

-Ρωτάς κάτι πολύ δύσκολο. Κατά κάποιον τρόπο μουσική είναι τα πάντα. Θα έλεγα πως είναι σκόρπιοι ήχοι που, αν τους συνθέσεις, είναι σαν να φτάνεις σε έναν τόπο όπου τα συναισθήματα οργιάζουν. Όπως κι αν το δεις, είναι δύσκολο να περιγράψεις με λέξεις το τι μπορεί να σημαίνει μουσική. Αυτή τη δουλειά την κάνει η μουσική με τον δικό της τρόπο.

 

-Συνειδητά πότε συναντήθηκες με την τζαζ;

-Σε ηλικία 12 ετών. Όταν ο πατέρας μου αγόρασε ένα cd του Charlie Parker. Ακούγοντάς τον να παίζει το κομμάτι Donna Lee ένιωσα λες και αποκαλυπτόταν μπροστά μου μία νέα διαδρομή ζωής που δεν θα μπορούσα παρά να την περπατήσω. Μετά το άκουσμα εκείνου του τραγουδιού γνώριζα πως θα γινόμουν μουσικός της τζαζ.

 

-Ο Charlie Parker είναι υπέροχος σαξοφωνίστας. Σαξοφωνίστας είσαι κι εσύ. Να φανταστούμε πως δεν ήταν δύσκολο να το διαλέξεις ως το όργανο που θα πήγαινες για καριέρα. Έτσι δεν είναι;

-Παίζω πολλά διαφορετικά όργανα. Συνειδητοποίησα σχετικά νωρίς πως το σαξόφωνο ήταν το όργανο που θα μπορούσε να μου προσφέρει την δυνατότητα της ιδανικής μουσικής έκφρασης. Και αυτό ήταν κάτι που ήρθε φυσικά.

 

-Θα επισκεφτείς το φεστιβάλ «Jazz & Πράξεις». Θέλεις να μας μιλήσεις για την μπάντα σου; Θέλεις, επίσης, να μας προλογίσεις τη συναυλία σας στην Πάτρα;

-Η μπάντα μου είναι πολυσυλλεκτική. Την αποτελούν μουσικοί από τη Νορβηγία, τη Σουηδία και την Αγγλία. Τη μουσική που θα παίξουμε στην Πάτρα τη χαρακτηρίζουν δύο πολύ συγκεκριμένες λέξεις. Η λέξη «δημιουργία» είναι η πρώτη. Και η λέξη «αντιθέσεις» είναι η δεύτερη. Όσοι δουν και ακούσουν το λάιβ μας θα καταλάβουν τι εννοώ.

 

NESET 3

 

 

-Είναι η πρώτη φορά που έρχεσαι στην Ελλάδα;

-Όχι. Αλλά είναι η πρώτη φορά που την επισκέπτομαι για συναυλία.

 

-«People Are Machines», έτσι ονομαζόταν ένα συγκρότημα που κάποτε έφτιαξες. Ποια ήταν η ιδέα πίσω από εκείνο το όνομα;

-Μιλάς για μία μπάντα που έφτιαξα πολύ-πολύ παλιά. Φαντάζομαι πως η ιδέα γύρω από εκείνο το όνομα έχει να κάνει με τη ρυθμική γλώσσα που ακολουθούσε εκείνο το συγκρότημα. Ήταν πολύ συγκεκριμένη. Ήταν πολύ σφιχτή. Όπως και να έχει, το όνομά μας ήταν ένα αστείο με γερές δόσεις ειρωνείας μέσα του.

 

 

-Διαβάζοντας για σένα ήταν αδύνατο να μην διαβάσω κριτικές δημοσιογράφων που σε αναφέρουν ως τον νέο Jan Garbarek. Είσαι o νέος Jan Garbarek;

-Δεν έχεις άδικο. Πολλοί το έχουν γράψει αυτό. Κοίτα, το πράγμα πάει κάπως έτσι, απλώς προσπαθώ να είμαι ο εαυτός μου. Θεωρώ πως η μουσική μου έχει διαφορετικές επιρροές από εκείνου. Το ίδιο συμβαίνει και σε τεχνικό επίπεδο. Ο Merius Neset είναι ο Marius Neset. Αυτό είναι όλο.

 

-Ποια είναι τα συστατικά που μας δίνουν έναν υπέροχο μουσικό; Ας πούμε, είναι οι δόσεις ταλέντου που μπορεί να έχει κάποιος συνδυασμένες με τη σωστή μουσική παιδεία;

-Δεν έχω απάντηση στην ερώτηση σου. Υποθέτω πως υπέροχος μουσικός είναι εκείνος που έχει την ικανότητα να «ακουμπά» τους ανθρώπους με τη μουσική του. Βέβαια, για να φτάσεις σε εκείνο το σημείο πρέπει να γνωρίζεις τα πάντα γύρω από τη μουσική που προσφέρεις στους άλλους.

 

-Για το άλμπουμ σου «Golden Xplosion» γράφτηκαν διθύραμβοι. Ποια ήταν η πιο χαρακτηριστική στιγμή που βίωσες στη διάρκεια της ηχογράφησής του;

-Η μέρα που ο Django Bates μπήκε στο στούντιο για να ηχογραφήσουμε μουσική ήταν ανεπανάληπτη. Είναι ένας υπέροχος μουσικός. Και ο τρόπος αντίληψής του γύρω από τον ήχο είναι μοναδικός. Κυριολεκτικά απερίγραπτος.

 

-Ποιο είναι το κομμάτι που θα ακούσεις μετά από αυτή τη συνέντευξη;

-Ολόκληρο το άλμπουμ «Hymns/Spheres» του Keith Jarrett. Το ακούω ξανά και ξανά αυτές τις μέρες.

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top