Fractal

Τι είναι «Kalt»;

Από τον Μάρκο Ψυχάρη //

 

Η Μαρίκα Κλαμπατσέα, σοπράνο, συνθέτις και πιανίστα στο χώρο της Avantgarde σκηνής, γνωστή για τις τολμηρές ερμηνείες και συνθέσεις της στον ελεύθερο αυτοσχεδιασμό, παρουσιάζει μετά το “Strange Fruit” τη νέα της συναυλία με τον τίτλο “Kalt” στο Μέγαρο Μουσικής στις 27 Νοέμβρη. Ο τίτλος της συναυλίας είναι και ομώνυμος του εβραιογερμανικού τραγουδιού Yiddish “KALT”. Το τραγούδι αυτό γράφτηκε για τον βίαιο αποχωρισμό ενός ζευγαριού στον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο. Η συναυλία αυτή θα είναι το απόγειο των πιο τολμηρών και ακραίων φωνητικών αυτοσχεδιασμών της. Η Μαρίκα Κλαμπατσέα σημειολόγησε στο μουσικό της σύμπαν λίγο πριν πάρει θέση στη σκηνή ερμηνεύοντας κομμάτια που μιλούν για εκείνο που εκείνη ονομάζει «ζωή».

 

Marika Klampatsea2

 

– Πότε συστηθήκατε στο τραγούδι Kalt; Και γιατί το διαλέγετε ως τίτλο της συναυλίας σας; Πώς συνδέετε την εποχή που γράφτηκε το τραγούδι με το σήμερα;

– Αφορμή ήταν η πρώτη συναυλία «Τα Τραίνα» που παρουσίασα στο Μέγαρο Μουσικής το 2012. Μελέτησα τη μουσική και τα τραγούδια που συγκέντρωσαν σε μια πολύτιμη συλλογή μουσικοί μελετητές. Τραγούδια, που πολλά από αυτά γράφτηκαν ή απαγορευτήκαν στα ναζιστικά στρατόπεδα συγκέντρωσης και γκέτο. Κάπως έτσι βρήκα το «Καλτ». Είναι τίτλος ενός εβραιογερμανικού τραγουδιού που αναφέρεται στον βίαιο αποχωρισμό ενός ζευγαριού στον B’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Η επιλογή του τίτλου «Καλτ»,όμως, δεν έχει σχέση μόνο με το συγκεκριμένο τραγούδι. Έχει να κάνει και με οτιδήποτε σχετίζεται με την έννοια πάγος,παγωνιά, κρύο. Η λέξη «kalt» είναι γερμανική.Σε μένα συνδέεται με το μοναχικό αίσθημα του κρύου, τον φόβο του θανάτου,τη βία. Η συναυλία μου επικεντρώνεται σε μια καταγγελία. Των αυτοκτονιών που έγιναν τα τελευταία χρόνια και είχαν ως κύρια αιτία τους την εξαθλίωση.

 

– Πότε κορυφώνεται ένας αυτοσχεδιασμός σας στη σκηνή;

– Ο αυτοσχεδιασμός δεν προκαθορίζει,δεν βάζειόρια,δεν περιορίζει. Άρα, δεν μπορώ να γνωρίζω από πριν πότε θα φτάσω στο απόγειο του αυτοσχεδιασμού μου.Αυτό μπορεί να συμβεί οιαδήποτε στιγμή. Η διάθεσή μου είναι αυτή που με οδηγεί. Αλλά και η μουσική που ερμηνεύω εκείνη τη στιγμή.Μπορεί η μελωδία της να με προκαλεί στην παραπέρα επεξεργασία του μουσικού της θέματος και ολοκλήρωσή τηςμέσααπό τον ελεύθερο αυτοσχεδιασμό,που όπωςείπα δεν έχει όρια. Ο αυτοσχεδιασμός είναι μια κυριολεκτικά ελεύθερη αξία. Κι εκείβρίσκω το ενδιαφέρον. Τίποτα δεν γίνεται επειδή πρέπειαλλά γιατί αυθόρμητα δημιουργείται…

 

– Ποια είναι η μεγαλύτερη έγνοια που έχετε σήμερα, για την εμφάνισή σας στο Μ.Μ.Α.;

– Δεν είναι τόσο έγνοια όσο ευχή,να επικοινωνήσω με το κοινό. Να συνεννοηθώ μαζί του. Να ολοκληρώσω την ιδέα του «Καλτ». Μιας συναυλίας που κάνει μία μουσική διαδρομή με τραγούδια που περιέχει ο κύκλος μιας ζωής.Τονερώτα της ζωής και του θανάτου. «Καλτ» στο μυαλό μου είναι μια ιδέα που ενώνει το μουσικό μου σύμπαν. Βάζω ροκ τραγούδια της Jannis Joplin και του Elvis δίπλα στιςάριες του Henry Purcell, όπως το «What a power art though».Ερμηνεύω την όπερα«Βασιλιάς Αρθούρος» ή το «Lucevan le stelle»,άριααπό την Τόσκα του Giacomo Puccini – ακλουθώντας τον τενόρο Luciano Pavarotti – με το «Bobby Mac gee» που τραγούδησε η Jannis Joplin και το «I am a fool to want you» της Billie Holiday. Η συναυλία ολοκληρώνει τη διαδρομή αυτή με τραγούδια που γράφτηκαν στην περίοδο του Β’Παγκοσμίου Πολέμου, όπως το εβραιογερμανικό τραγούδι Kalt. Στη διάρκεια της βραδιάς θα ακουστεί καιη φωνή του φίλου μου και συνεργάτη, εξαίρετου ηθοποιού, Γιώργου Κώνστα, ενώ θα προβληθούν και αποσπάσματα από το έργο που έγραψε και σκηνοθέτησε, διατηρώντας το αυθεντικόκείμενο του R.l.Stevenson, «Τζέκιλ και Χάιντ».Το κοινό πιστεύω θαείναι ειδικό. Η συναυλία σηματοδοτείταιαπό την καταγγελία στις αυτοκτονίες που έγιναν τα τελευταίαχρόνια.Αλλά και η μουσική επιλογή είναιέναπρόγραμμα που έχει ως σφραγίδα τονελεύθερο αυτοσχεδιασμό.Ενώνει τις άριες με το ροκ, κάτι που δεν συνηθίζεται…και δεν είναιοικείο στον μέσο ακροατή.

 

– Ποια είναι τα συστατικά μιας υπέροχης συναυλίας;

– Οι περισσότερες συναυλίες που έχω κάνει ένιωσαότιήταν υπέροχες. Η χαρά μου που σε λίγες μέρες θα τραγουδήσω στο «Καλτ»είναι μεγάλη και νιώθω ευσυγκίνητη. Είναιεξουθενωτικόαλλά υπέροχο να εκτίθεσαι. Ανυπομονώλοιπόν. Είναι υπέροχο να ηχείςέναν διάλογο με το κοινό και αυτό με τη σειρά του να ανταποκρίνεται στο κάλεσμά σου.

 

– Ποια είναι τα καλλιτεχνικά σας σχέδια για το μέλλον;

– Το επόμενο έργο θα είναι στην Αγγλία.Το Arts Council υποστηρίζει τις συναυλίες μου. Θέμα των συναυλιών αυτών θα είναι μια όπερα δωματίου που γράφω για το βιβλίο της Fania Fenelon με τίτλο «Αναβολή για την ορχήστρα».Η Fenelonήταν Γαλλοεβραίασοπράνο και πιανίστα που, ως μέλος της γαλλικής αντίστασης, την συνέλαβε η Γκεστάπο και την έβαλε στην ορχήστρα των γυναικών στο ναζιστικό στρατόπεδο του Άουσβιτςόπουδιεύθυνε η Άλμα Ρόουζ, η ανιψιά του συνθέτη Gustav Mahler.Μετά την απελευθέρωση από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο,έγραψε τα απομνημονεύματα–μαρτυρίες της στο βιβλίο που σας είπα προηγουμένως. Αναφέρεται σεό,τιάγριοέζησε στο ναζιστικό στρατόπεδο του Άουσβιτς συμμετέχοντας στην ορχήστρααυτή που είχεδημιουργηθείαπό τους Ναζιστές για την ψυχαγωγία των Ες-Ες. Η θηριωδία όμως δεν τελείωνε εκεί, δηλαδή στην ιδέα τού να φτιαχτείμέσα σεένα στρατόπεδο του (τρόμου) και βασανισμού μια ορχήστρα που ψυχαγωγούσε. Η ορχήστρα αυτήέπρεπε να παίζει μουσική – μέχριβαλςκάποιες φορές του Yohan Strauss,σαν αυτό του Μπλε Δούναβη –κατά τη διάρκεια που οι αδελφοί τους πολιτικοί κρατούμενοιμεταφέρονταν στα κρεματόρια, για να δολοφονηθούν. Στα σχέδιά μου είναι ακόμη μια συναυλία γύρωαπό Blues και Γκόσπελς.Τραγούδια της φυλακής και δουλείας των Αφρικανών στις βαμβακοφυτείες των Λευκών του Νότου. Είμαιαισιόδοξηότι τα έργα αυτά θα τα παρουσιάσω και στην Ελλάδα.

 

Info:

Χώρος: Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος

Ημερομηνία / Ώρα έναρξης: 27 Νοεμβρίου 2015 / 20:30

Προπώληση από: 6 Νοεμβρίου 2015

Τιμές Εισιτηρίων: Φοιτητικά: € 6, Ζώνη Β: € 15, Ζώνη Α: € 25

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top