Fractal

Δημήτρης Μαραμής. Αναζητώντας τον άνθρωπο πίσω από τον συνθέτη.

Από την Ντέμη Αυλωνίτη //

 

MARAMIS IV

 

Ετοιμάζει την παραγωγή ενός μιούζικαλ–όπερα που έχει ολοκληρώσει.Συνθέτει μουσική για θεατρικές παραστάσεις. Συνεργάζεται με διάφορους στιχουργούς για τη δημιουργία νέων τραγουδιών, ενώ την Τετάρτη 14 Οκτωβρίου θα δώσει συναυλία με νέο υλικό στη μουσική σκηνή “Ρυθμός Stage” στην Ηλιούπολη. Ο συνθέτης Δημήτρης Μαραμής είναι ένας ακούραστος εργάτης της μουσικής.Μεταξύ άλλων, η μουσική του  ακούγεται στη φετινή παραγωγή του θεατρικού έργου:«Η επίσκεψη της γηραιάς κυρίας» στο “Βεάκη”. Ενώ ταξίδεψε, με τους ήχους του, και τους θεατές της παράστασης «Η αναγνώριση» στο Θέατρο Τζένη Καρέζη.Σύντομα θα «ντύσει» μουσικά και «Το πανηγύρι» του Εθνικού Θεάτρου το οποίο θα κάνει πρεμιέρα στις 25 Φεβρουαρίου του 2016. Μιλήσαμε με τον Δημήτρη Μαραμή αναζητώντας να μάθουμε περισσότερα γύρω από τον άνθρωπο που αναλαμβάνει, τη μια μετά την άλλη, κρίσιμες ηχητικές αποστολές σε κάποια από τα μεγαλύτερα θέατρα της Αθήνας.

 

Έχετε γράψει μουσική για αρκετά θεατρικά έργα, εντός και εκτός συνόρων. Υπάρχει περιορισμός όταν το έργο σας πρόκειται να ακουστεί στη σκηνή ενός θεάτρου ή υπάρχει, γενικά, ελευθερία κινήσεων σε μια τέτοια συνεργασία;

Η μουσική για το θέατρο είναι γέννημα τριών: του συγγραφέα του έργου, του σκηνοθέτη, του συνθέτη. Τοποθετώ τον συνθέτη τρίτο στη σειρά σε αυτή την περίπτωση. Δυσκολίες υπάρχουν μόνο όταν ο σκηνοθέτης δεν γνωρίζει τι θέλει ή όταν διαθέτει ένα κακό σύνολο συνεργατών του θιάσου. Όταν το σύνολο αποτελείται από εμπνευσμένους, έμπειρους και ταλαντούχους δεν υπάρχουν δυσκολίες. Στην τέχνη, η πολλή ελευθερία και η πολλή δημοκρατία βλάπτει και γεννά τερατουργήματα. Υπάρχει ελευθερία, σε ένα πλαίσιο πάντα. Όσο πιο ξεκάθαρα καθορισμένο είναι το πλαίσιο, τόσο πιο σπουδαία πράγματα θα γεννήσει η φαντασία ενός συνθέτη.

 

Τι σημαίνει η φράση “υπηρετώ πιστά την τέχνη μου”; Σημαίνει ότι δεν παύω να πειραματίζομαι και να δημιουργώ ακόμη κι αν η κατάσταση που επικρατεί γύρω μου δεν είναι η ιδανική ή η έμπνευση μοιάζει να είναι απούσα;

Η κατάσταση που επικρατεί γύρω μου είναι σκοτάδι και χάος. Εγώ θέλω να δώσω φως και να διαλύσω το σκοτάδι. Θέλω να δώσω αρχιτεκτονική στο χάος. Δεν με απασχολεί κάτι που είναι ψεύτικο, πλαστικό, παράλογο, κούφιο, ρηχό. Δεν επιτρέπω στο γύρω μου, που νοσεί, να με δηλητηριάζει. Η εσωτερική μου ζωή μένει ανέπαφη. Η έμπνευση είναι εσωτερική μου υπόθεση και θέμα των δικών μου επιλογών. Είναι σταθερή η πνοή μέσα μου.

 

Πώς στέκεστε απέναντι στο σύνολο της δουλειάς σας; Συγκρίνετε τα έργα σας, τα αξιολογείτε; Είστε γενικά κριτής του εαυτού σας ή αφήνετε την αξία του έργου σας να φανεί στο πέρασμα του χρόνου και να κριθεί από το κοινό;

Η αυτοκριτική γίνεται συνέχεια, κάθε λεπτό, και είναι αμείλικτη. Ο χρόνος βοηθάει και είναι ο πιο ουσιαστικός βοηθός για να κρίνεις το έργο σου με απόσταση. Η αξία του έργου δεν έχει να κάνει σε τίποτα με τον δημιουργό από τη στιγμή που έχει γεννηθεί το έργο. Το μόνο που μπορεί να κάνει ένας δημιουργός είναι να το αποκηρύξει αν δεν είναι καλό. Αν υπάρχει διαχρονική αξία στο έργο, αυτή θα αναγνωρίζεται πάντα. Με ενδιαφέρει η διαχρονικότητα του έργου.

 

Σε τι στάδιο βρίσκεστε αυτό το διάστημα δημιουργικά; Ετοιμάζετε κάτι για το μέλλον;

Σε απόλυτα δημιουργικό, η δημιουργία μού δίνει οξυγόνο, μού δίνει ζωή. Προχωράω στην παραγωγή του μιούζικαλ–όπερα που έχω ολοκληρώσει και θα ανέβει σε ενάμιση χρόνο από τώρα καθώς τα large scale έργα θέλουν πάρα πολλή προσοχή, εργασία στη λεπτομέρεια για να βγει κάτι σωστό. Αυτό βέβαια δεν συμβαίνει συχνά στη χώρα της αρπαχτής, αλλά εμείς θα προσπαθήσουμε για το διαφορετικό. Ετοιμάζω νέα τραγούδια σε συνεργασία με τον στιχουργό Γιώργο Κλεφτογιώργο και άλλους και για τον ερμηνευτή μου Θοδωρή Βουτσικάκη. Και άλλα μικρά και μεγάλα πράγματα.

 

Στο ξεκίνημα της καριέρας κάποιου τα “μπράβο” και τα θετικά σχόλια τού δείχνουν ότι είναι στον σωστό δρόμο για να συνεχίσει. Στην πορεία των χρόνων όμως, όταν καταξιώνεται κάποιος, ένα “μπράβο” εξακολουθεί να είναι αρκετό;

Τι άλλο μπορεί να επιζητά ένας καλλιτέχνης, ο οποίος ολοένα και εξελίσσεται προκειμένου να συνεχίσει με πάθος; Ζητά τις συνθήκες ώστε να μπορεί να αναπτύσσσεται και να εξελίσσεται προς το καλύτερο και το ανώτερο. Ζητά λίγη ασφάλεια. Ζητά ένα λίγο πιο εύκολο άνοιγμα δρόμων που αρχικά ήταν φραγμένοι. Ζητά χρήματα, γιατί τέχνη χωρίς χρήματα δεν παράγεται κι ας θέλουμε να ζούμε με ψευδαισθήσεις.

 

Οι παραγωγοί του ραδιοφώνου και οι τηλεοπτικοί παρουσιαστές δεν προωθούν ιδιαίτερα το είδος της μουσικής που εκπροσωπείτε. Έχει τύχει ποτέ να σας προσεγγίσουν άνθρωποι οι οποίοι σας εκμυστηρεύτηκαν ότι σας ανακάλυψαν μέσω του ίντερνετ και έγιναν πιστοί θαυμαστές σας;

Μα κυρίως αυτό γίνεται. Οι άνθρωποι που με ανακαλύπτουν είναι μέσω του ίντερνετ και από στόμα σε στόμα. Δεν εκπροσωπώ όμως κάποιο είδος μουσικής, αλλά τις συνθέσεις μου. Η βάση των ακροατών μου είναι πολύ στέρεη. Οι παραγωγοί ραδιοφώνου εκτιμούν τη δουλειά μου ανεξάρτητα αν δεν τους επιτρέπεται να την παίξουν. Γι’ αυτό και περιμένουν από εμένα και κάτι άλλο – πιο εμπορικό – που ίσως να μπορέσουν να το μεταδώσουν. Εγώ δεν μπορώ όμως να πιεστώ. Αν είναι στη φύση μου και στη διάθεσή μου να βγει, θα βγει. Είμαι αλλεργικός με τις συνταγές της επιτυχίας που άλλοι συνάδελφοι από το πρωί μέχρι το βράδυ σπουδάζουν. Δεν μπορώ να αγωνιώ για το τραγουδάκι που έβγαλα για προσωπική μου ηδονή, αν θα παιχτεί ή όχι. Βάζω το μήνυμα στο μπουκάλι και το πετώ στη θάλασσα. Όποιος θέλει θα το βρει. Προωθείται, δεν προωθείται το έργο, όποιος το έχει ανάγκη πραγματικά, θα το βρει. Το ξέρουν όλοι, επίσης, πως εγώ ο ίδιος στέλνω σε όλους τη δουλειά μου, τη διαφημίζω, δεν την κρύβω, είμαι ανοιχτός. Δεν θα μπω όμως στη διαδικασία – την ανήθικη συνήθως – να κάνω ό,τι να ‘ναι για να πετύχω αυτό που θέλουν άλλοι.

 

Όταν κάθεστε στο πιάνο, ποια συναισθήματα σας συντροφεύουν;

Κοιτάξτε, γράφω επειδή πονάω. Δεν γράφω επειδή δεν ξέρω πώς να σκοτώσω τον χρόνο μου. Δε με χωράει ο τόπος, δε χορταίνω, έχω πάθη, ο έρωτας πληγώνει, παιδεύει, δεν είναι χάδι και ροζ πούπουλα και, το κυριότερο, δεν είμαι αναίσθητος. Όλα αυτά σε οδηγούν στο να αναζητάς θεραπεία. Η μουσική είναι μέρος της θεραπείας μου.

 

Στο “Ρυθμός Stage” στις 14/10 θα απολαύσουμε τον “Μυστικό Έρωτα”, με τους γνώριμους πλέον συνεργάτες σας Θοδωρή Βουτσικάκη, Αλέξανδρο Μποτίνη, Αλίκη Ζωγράφου και πατήρ Δανιήλ. Στο πρόγραμμα θα υπάρχει κάποια νότα ανανέωσης;

Ποτέ δεν επαναλαμβάνω την ίδια συναυλία. Πάντα αλλάζουν πράγματα. Ανανεώνονται. Θα ακουστούν αρκετά νέα τραγούδια. Νέοι συνδυασμοί και εκπλήξεις. Το κυριότερο όμως είναι ότι όλα ξαναδουλεύονται για να παιχτούν και να ερμηνευτούν σε όσο πιο υψηλό επίπεδο είναι δυνατό. Οι ερμηνευτές μου είναι μεγάλα ταλέντα. Ο Θοδωρής Βουτσικάκης είναι ο ευαίσθητος ερμηνευτής, με μία πανέμορφη βελούδινη χροιά και μία σπάνια εκφραστκότητα που έχει εκλείψει τα τελευταία χρόνια από τους τραγουδιστές. Η Αλίκη Ζωγράφου είναι ένα μικρό κορίτσι που διαθέτει μέσα του ένα φωνητικό κι εκφραστικό θυσαυρό, μία παθιασμένη ερμηνεύτρια η οποία επίσης πιστεύω ότι θα πάει πολύ ψηλά. Ο πατέρας Δανιήλ είναι ο master της μυσταγωγίας. Έχει έναν εξαιρετικό δικό του τρόπο να σαγηνεύει τα πλήθη και να τραγουδά με μία βιωματική γνώση τα παραδοσιακά τραγούδια του κόσμου. Σέβομαι πάρα πολύ το ακροατήριό μου, τού τα δίνω όλα.

 

Ένας σεναριογράφος–σκηνοθέτης γνωρίζει σχεδόν αμέσως ποιος ηθοποιός θέλει να ενσαρκώσει τον πρωταγωνιστή του. Εσείς; Πώς επιλέγετε τους εκάστοτε συνεργάτες σας; Έχετε εξαρχής κάποιον στο μυαλό σας ή κάνετε ένα είδος κάστινγκ;

Έως τώρα έρχονται από μόνοι τους και με βρίσκουν. Ακούνε κάτι που τους αγγίζει πολύ και νιώθουν ότι αυτό θέλουν να κάνουν. Από αυτούς επιλέγω αυτόν ή αυτήν που θα με ταρακουνήσει μέσα μου. Ωστόσο, αναζητώ στον ερμηνευτή εκτός από το ταλέντο, τον χαρακτήρα, τη χημεία, το ήθος, την ομορφιά, το άστρο, την επικοινωνία και τη συνεργατικότητα.

 

Τι είναι για εσάς ο “Μυστικός Έρωτας”; Είναι εύκολο να μυηθεί το κοινό στον έρωτα μέσω του λόγου και της μουσικής; Και ποιοι άνθρωποι είναι συνήθως πιο κοντά σε κάτι τέτοιο;

Οι ευαίσθητοι. Αυτοί που έχουν βαρεθεί τα ίδια και τα ίδια και την έλλειψη ποιότητας. Η τέχνη σπάνια μπορεί να μυήσει ή να αλλάξει τη ζωή ενός ανθρώπου μέσα σε μία νύχτα, με μία μόνο επαφή. Όμως η τέχνη πάντα ασκεί μία λυτρωτική και θεραπευτική επιρροή στον άνθρωπο, εγκεφαλικά, ψυχικά αλλά και βιολογικά ακόμα. Ο έρωτας δεν είναι παιχνίδι, δεν είναι ελαφρά μουσική. Ο έρωτας είναι άγριο και σκοτεινό παιχνίδι. Όμως είναι το βασικότερο συστατικό της ζωής. Ο ένας και μοναδικός Θεός που γεννά ομορφιά και νέα ζωή.

 

Ποιοί είναι για εσάς οι ιδανικοί χώροι για την παρουσίαση έργων σας;

Το θέατρο με ένα πιάνο με ουρά.

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top