Fractal

Σαν παιδικό παιχνίδι

Γράφει η Ελένη Γκίκα //

 

Με τίτλους – δάνειο από παιδικά παιχνίδια «Α μπε μπα μπλομ» το πρώτο και «Γύρω γύρω όλοι» το δεύτερο, ο M.J.Arlidge περιγράφει τη δράση και τα παιδικά χρόνια δυο σήριαλ κίλλερ αποδεικνύοντας το προφανές: το παλιό θύμα συνήθως είναι και ο μελλοντικός θύτης. Στην παιδική ηλικία υφαίνεται το βασικό μοτίβο της μελλοντικής ζωής. Σε ένα μυθιστόρημα όπου η βασική ηρωίδα μάχεται σε διπλό μέτωπο. Με την δολοφόνο Άγγελο αλλά και με τους προσωπικούς της δαίμονες.

 

arl3«Γύρω γύρω όλοι» του M.J.Arlidge. Μετάφραση: Σοφία Τάπα. Εκδ. «Διόπτρα», σελ. 416

Όλα αρχίζουν με το κατακρεουργημένο σώμα ενός άντρα που βρίσκεται σε ένα ερειπωμένο σπίτι. Ο δολοφόνος του έχει ξεριζώσει την καρδιά και την στέλνει πακέτο στη γυναίκα του και στα παιδιά του. Για την επιθεωρήτρια Έλεν Γκρέις η καινούργια υπόθεση δεν ξεκινά καλά. Οι φόβοι της ότι δυστυχώς όλα βρίσκονται ακόμα στην αρχή θα επαληθευτεί. Το ίδιο μοτίβο δολοφονίας θα επαναληφθεί και το κλειδί όλα δείχνουν να βρίσκεται στο εξής: άνδρες καθ’ όλα υπολήψιμοι που όμως ζουν διπλή ζωή. «Τίμιοι» οικογενειάρχες που γνωρίζουν συντρόφους από σάιτ και είχαν την ατυχία να γνωρίσουν την τιμωρό Άγγελο κάποια στιγμή στη ζωή.

Η καταδίωξη είναι διπλή, εσωτερική και εξωτερική. Το επικίνδυνο παιχνίδι με την Άγγελο που αλλάζει πρόσωπα και εμπλέκει έναν μυστικό αστυνομικό, τα θύματά της που αυξάνονται διαρκώς και οι εσωτερικοί ανταγωνισμοί στην αστυνομία. Ο αγώνας με τους ίδιους τους συγγενείς των θυμάτων να αποδεχθούν την διπλή ταυτότητα των οικείων. Τα φαντάσματα από το παρελθόν του καθενός που είναι πάντοτε εκεί, αποκαλύπτονται ενίοτε και απειλούν.

Ο συγγραφέας, με πολλές κινηματογραφικές και τηλεοπτικές επιτυχίες στο ενεργητικό του γνωρίζει καλά την τεχνική της ανατροπής. Με κινηματογραφική ατμόσφαιρα, νευρική δράση, μικρά κεφάλαια που ενέχουν τα στοιχεία της αποκάλυψης και φλας μπακ που αφορούν τις ζωές των εμπλεκομένων, κρατά αναλλοίωτο το αναγνωστικό ενδιαφέρον αποδεικνύοντας ότι και το πλέον άγνωστο βρίσκεται εκεί, συνήθως σε απόσταση αναπνοής. Αρκεί μια μικρή ειδοποιός διαφορά, το ότι – για παράδειγμα- το πρώτο θύμα είχε σκεπασμένο το πρόσωπο- για να υποδεικνύει σχεδόν εξ’ αρχής την μεγάλη έκπληξη του τέλους.

Οι χαρακτήρες στο μεταίχμιο, δεν υπάρχουν στις μέρες μας οι απόλυτα καλοί ή κακοί. Με σπλαχνικό βλέμμα και συμπόνια πλησιάζει θύτες και θύματα αποδεικνύοντας ότι ενίοτε αλλάζουν οι ρόλοι, όλα είναι εξίσωση υπαρξιακή που επιζητά να λυθεί.

Στον πυρήνα της οικογένειας βρίσκεται η εκρηκτική ύλη. Το κακοποιημένο παιδί δεν γίνεται παρά να αμυνθεί ή να εκδικηθεί. Γονείς τέρατα, σύζυγοι με αγγελικό πρόσωπο, παιδιά με υποθηκευμένη ζωή, και μια επιθεωρήτρια που ζει και δρα «παρά ταύτα» συγκροτούν ένα παλίμψηστο της πιο άγριας μορφής της ζωής. Τίποτε δεν είναι όπως φαίνεται. Κάθε φράση, κάθε κεφάλαιο εμπεριέχει και την δική του αυτοακύρωση, την ανατροπή. Και φυσικά ο συγγραφέας τίποτε δεν αφήνει στο βάθρο του: μητρότητα και πατρότητα, θρησκευτική προσήλωση, συζυγική πίστη, δημοσιογραφική δεοντολογία, αστυνομική δικαιοσύνη και εντιμότητα, στην τελική έχουν όλα ανατραπεί.

Θα απομείνει μόνο ο προσωπικός αγώνας να δώσει ο καθένας νόημα στη δική του ζωή και διαδρομή.

 

arl1 arl2

O M.J.Arlidge

 

Μια αστυνομική ιστορία που είναι πολλά: το πορτραίτο μιας κοινωνίας που νοσεί, οι επί μέρους παρεκκλίσεις, το τυχαίο και η αναγκαιότητα σ’ αυτή τη ζωή. Η υπέρβαση που καλείται να κάνει ο καθένας. Φτάνει να μην έχει ήδη ανεπανόρθωτα λαβωθεί. Η συγγραφική εμμονή που είναι τελικά σαγηνευτική και συμβολίζεται στο παιδικό παιχνίδι των τίτλων, η αρχική πληγή. Η κακοποίηση στην παιδική ηλικία που αποδεικνύεται αφετηρία και η πιο βαθιά πληγή. Καθόλου τυχαία η μεγάλη επιτυχία των βιβλίων. Η επιθεωρήτρια Έλεν Γκρέις του Arlidge κάνει ήδη τον γύρο της γης.

 

* Δημοσιεύθηκε στο ethnos.gr

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top