Fractal

Η διαφθορά στην εξουσία

Γράφει η Μαίρη Μπαϊρακτάρη // *

 

Αλφρέ ντε Μυσέ «Λορεντζάτσιο», Μετάφραση: Νεκτάριος- Γεώργιος Κωνσταντινίδης, εκδ. Σοκόλη, 2016

 

Το πολυπρόσωπο έργο του Αλφρέ ντε Μυσέ, Λορεντζάτσιο, παρουσίασε σε νέα ελληνική μετάφραση ο Νεκτάριος-Γεώργιος Κωνσταντινίδης (εκδόσεις ΣΟΚΟΛΗ, 2016).

Με ακρίβεια, ευελιξία και πλήρη συνέπεια απέναντι στο γλωσσικό ιδίωμα του γαλλικού ρομαντισμού, η εν λόγω μεταφραστική προσέγγιση πλάθει και αναπλάθει ένα πλούσιο υλικό μεταφραστικών λύσεων, οι οποίες συμπεριλαμβάνουν ευρήματα και ανάλαφρες γλωσσικές επιλογές, ακολουθώντας επιτυχώς τους κανόνες αμεσότητας που επιβάλλει η προφορικότητα της σκηνικής διαδικασίας. Την εγκυρότητα της μετάφρασης υπογράφει, άλλωστε, ο Ανδρέας Στάικος, ο οποίος επιμελείται το τελικό μεταφραστικό αποτέλεσμα. Το πολυδιάστατο αυτό θεατρικό έργο με επίκεντρο τη δολοφονία του Αλεξάνδρου των Μεδίκων από τον εξάδελφό του Λορεντζάτσιο, θέτει επί τάπητος το επίκαιρο ζήτημα της διαφθοράς στην εξουσία. Ως άρτιο θεατρικό ολοκλήρωμα το οποίο έχει έναν συγκεκριμένο προορισμό, τη σκηνική δράση, το ελληνικό κείμενο αναδεικνύει τα κομβικά σημεία του πρωτότυπου δραματικού κειμένου κατά τρόπο αναλογικό, επιδιώκοντας έναν αρμονικό συνδυασμό ηχητικής και νοηματικής απόδοσης λεξημάτων, ιδιωμάτων και απαιτητικών υφολογικών διακυμάνσεων, προκειμένου να μεταφέρει τη «θεατρικότητα» του πρωτοτύπου και να διατηρήσει το αέναο παιχνίδι των διαλόγων.

 

Alfred de Musset

 

Εν προκειμένω, μεταξύ άλλων συγγραφικών ιδιαιτεροτήτων του Μυσέ, κύρια πρόκληση για τον μεταφραστή αποτελεί η διολίσθηση από τον «ήρωα της φαντασίας (Λορεντζάτσιο) στον ήρωα της πραγματικότητας (Μυσέ) και αντιστρόφως», όπως παρατηρεί ο Ανδρέας Στάικος στην εισαγωγή που δημοσιεύεται στον τόμο. Εντούτοις, το δύσκολο μεταφραστικό εγχείρημα που βρίσκεται σήμερα στη διάθεση αναγνωστών και θεατών καταλήγει σε ένα λειτουργικό για τον σκηνοθέτη και τον ηθοποιό αποτέλεσμα, εφόσον κατορθώνει να περισώσει σε μεγάλο βαθμό την ατμόσφαιρα της εποχής αλλά και την ιδιαιτερότητα ενός εκ πρώτοις αληθοφανούς ιστορικού δράματος που στην πραγματικότητα αποτελεί ένα αριστοτεχνικό αποκύημα της φαντασίας του συγγραφέα.

 

 

* Η Μαίρη Μπαϊρακτάρη είναι Διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Αθηνών

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top