Fractal

«Lemon, μια απίστευτη ιστορία» στο θέατρο Radar

Γράφει η Ελένη Αναγνωστοπούλου //

 

 

Ένας δύσκολος αποχαιρετισμός λόγω συνθηκών, δίνει τέλος σε μια όμορφη και ανιδιοτελή φιλία. Εσείς ταξιδέψατε με το πλοίο Virginian; Αν ναι, τότε σίγουρα γνωρίσατε το θρύλο του 1900. «Lemon, μια απίστευτη ιστορία» στο θέατρο Radar.

 

Χαιρετώ τους αναγνώστες της θεατρικής στήλης του Fractal! Όπως καταλαβαίνετε από τον ενθουσιώδη χαιρετισμό μου, ήμουν στην ευχάριστη θέση να παρακολουθήσω στο θέατρο Radar, την ιστορία του Lemon. Και ένιωσα τέτοια αγαλλίαση! Ήρθε όμως η στιγμή να σταματήσω τις φλυαρίες και να υπεισέλθω στο θέμα. Επί σκηνής, ξεδιπλώνεται η ιστορία ενός ανθρώπου, παιδιού θαύμα με τα πιο ευγενικά αισθήματα. Ο λόγος για τον Lemon ή αλλιώς τον επονομαζόμενο θρύλο του 1900. Η Γεωργία Τσαγκαράκη, η σκηνοθέτης της παράστασης, εμπνεύστηκε από τον ποιητικό μονόλογο με τίτλο: «Ο θρύλος του 1900» και τον διασκεύασε με σκοπό να τον μεταφέρει στη θεατρική πραγματικότητα. Κατάφερε να σπάσει το μονόλογο του κεντρικού ήρωα, βάζοντας στο παιχνίδι και ένα δεύτερο πρόσωπο, δημιουργώντας έτσι έναν κάποιο αντίλογο. Πιο συγκεκριμένα, όσον αφορά τη διασκευή της ιστορίας, πρέπει να ειπωθεί ότι οι συντελεστές διατήρησαν τη βασική φόρμα της ιστορίας και της πρόσθεσαν τόσο κωμικές όσο και δραματικές νότες. Με άλλα λόγια πέτυχαν την εξισορρόπηση που πιστεύω, αυτός ήταν ο τελικός στόχος, δηλαδή να αποφορτίσουν τις όποιες δραματικές κορυφώσεις με την ένταξη του χορού και της γρήγορης μουσικής.

Ο Μελαχρινός Βελέντζας (1900) και ο Γιώργος Δρίβας (Τιμ Τούνυ), δύο ηθοποιοί που έδεσαν ως θεατρικό δίδυμο. Αναμφισβήτητα, συμπλήρωναν ο ένας τον άλλο, στις ατάκες, όντας συγχρονισμένοι στην κίνηση, διέπονταν από κέφι, είναι γεγονός ότι μας μετέδωσαν τη ζωντάνια τους στο ακέραιο. Συγκεκριμένα, ο κύριος Βελέντζας απέδωσε αληθοφανώς έναν άνθρωπο ταλαντούχο, ευαίσθητο, με παιδική αθωότητα. Αξίζει να αναφερθεί ότι ο 1900 είναι άνθρωπος χωρίς ταυτότητα, μη πολιτογραφημένος. Ο θρύλος του 1900, το ταλέντο της ragtime μουσικής, αισθάνεται φτερό στον άνεμο διότι η ανθρωπότητα γι’αυτόν είναι ταυτόσημη με το άπειρο του χάους. «Εσύ φοβάσαι να κατέβεις από το πλοίο που γεννήθηκες»; Συμπληρώνω αυτή την ερωτηματική φράση και αναφέρω πως είναι δύσκολο για τον 1900 να εγκαταλείψει το περιχαρακωμένο πλαίσιο διαβίωσης του. Το καράβι γι’αυτόν είναι όλος του ο κόσμος, όλη του η ζωή. Εκεί, μεγάλωσε, εκεί ξεκίνησε να συνθέτει, εκεί ξεκίνησε να έχει μια ζωή γεμάτη περιπέτεια: στον κόσμο της θάλασσας. Περιχαρακωμένο πλαίσιο το βλέπουμε εμείς οι θεατές, για εκείνον η δική του ελευθερία άρχιζε και τελείωνε στο θαλασσινό υγρό στοιχείο.

 

 

Ο Γιώργος Δρίβας εντυπωσίασε με τις εκφράσεις του προσώπου καθώς και με την ευλυγισία του. Ως βασικός αφηγητής της ιστορίας, έχει καθαρή εκφορά του λόγου, είναι πολυτάλαντος, τον είχα παρακολουθήσει πριν κάποιους μήνες ,στο έργο του Άρθουρ Μίλλερ: Ψηλά από τη Γέφυρα, όπου συμμετείχε στην θεατρική ομάδα Εξόρυξη του δήμου Λαυρεωτικής, ενσαρκώνοντας το ρόλο του Έντι Καρμπόνε. Μας συγκίνησε στη σκηνή του πρώτου αποχαιρετισμού με τον 1900. Ο ήχος της τρομπέτας ήταν τόσο λυπητερός που ομοίαζε με σπαρακτικό λυγμό. Ο Τιμ Τούνυ θα μπορούσε να αποτελεί το αντίβαρο του 1900 καθ’ότι ως χαρακτήρας διέπεται από σοβαρότητα και λογική. Αφηγείται την ιστορία του 1900, κρατώντας το συναισθηματικό στοιχείο σε καίριες στιγμές, διατηρεί στέρεη τη λογική του απέναντι στα γεγονότα.

Η σκηνογράφος Νατάσσα Τσιντικίδη αξιοποίησε τη χρησιμότητα του πιάνου με ουρά. Εννοώ ότι το αξιοποίησε ως σκηνικό αντικείμενο το οποίο όποτε το καλούσε η ιστορία, μετατρεπόταν στο πλοίο Virginian (λειτούργησε βοηθητικά στην αναπαράσταση του προσαράγματος του πλοίου στην ξηρά). Γύρω από τα πιάνο, τοποθέτησε κουτιά με δυναμίτη, ούτως ώστε να κάνει πιο πειστική την αναφορά στην εκρηκτική ύλη. Το πιάνο λειτουργεί σημειολογικά στην αναφερόμενη παράσταση ως ο τόπος του θανάτου, το νεκροκρέβατο του κεντρικού ήρωα. Ο 1900 ζει με το πιάνο και πεθαίνει μαζί του, εφ’όσον αρνείται να αποβιβαστεί από το πλοίο. Το ρολόι επίσης έχει σημασιολογική ερμηνεία. Οι επαναλαμβανόμενοι χτύποι του, επιφέρουν τη σκηνική κορύφωση, σηματοδοτώντας το δραματικό φινάλε.

Η Κέλλυ Σταματοπούλου όσον αφορά την ενδυματολογία των δύο ηρώων, έδωσε έμφαση στα αξεσουάρ τους, τα συμπληρωματικά κομμάτια της ενδυμασίας όπως θα λέγαμε. Επέλεξε τα ημίψηλα καπέλα καθώς και τα μακριά παλτά που απέδιδαν στους δύο άνδρες, αέρα κομψότητας.

Η Μαρία Αθανασοπούλου φωτίζει τους ήρωες στο κέντρο. Εστιάζει στην ανιδιοτελή και αγνή φιλία τους, γι’αυτό το λόγο, αποφασίζει να τους «λούσει» με έντονο ανοιχτό φως.

Γιατί η παράσταση Lemon, μια απίστευτη ιστορία, είναι επιτυχημένη; Διότι μέλημα της είναι να γίνει αξιοπρόσεκτη χωρίς να προξενεί θορύβους. Είναι μια άρτια τεχνικά δομημένη παράσταση και ατού της είναι οι δύο ερμηνευτές που γεμίζουν τη σκηνή, ο ένας με τη δεξιοτεχνία του στο πιάνο και ο άλλος με τις υποκριτικές του ικανότητες. Εμείς ταξιδέψαμε με το πλοίο Virginian και καταλάβαμε ότι η αληθινή φιλία, ίσως τελικά να μην αποτελεί ένα άπιαστο όνειρο, μια ουτοπία.

 

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top