Fractal

Ο Κυριάκος Χαλκόπουλος στο Εργαστήρι του συγγραφέα

 

12092737_985507594824742_578988898_n

 

Η “Χρυσαλίδα” αποτελείται από δώδεκα διηγήματα, μερικά από τα οποία είχαν σε προηγούμενες εκδοχές τους τυπωθεί σε περιοδικά. Το μεγαλύτερο σε έκταση φτάνει τις τριάντα σελίδες, και ονομάζεται “Το Αντικείμενο των Ονείρων”, καθώς περιγράφεται εκεί η ιστορία ενός ανθρώπου ο οποίος επιχείρησε στη δύσκολη αυτή εποχή να λύσει με μια θριαμβευτική κίνηση τα οικονομικά (και άλλα) προβλήματα του, όμως αντίθετα είδε να αναδύεται από μέσα του, από τον κόσμο των ονείρων του, μια απειλή μεγαλύτερη και από τις εξωτερικές.

Τα κείμενα αφηγούνται σε πρώτο πρόσωπο, συχνά με ημερολογιακό ύφος, ή με τη μορφή γράμματος. Συνδέονται όλα απο την προσπάθεια της μεταμόρφωσης σε κάτι καλύτερο, όπως η αντίστοιχη της κάμπιας που μέσα στη χρυσαλίδα της θα μετατραπεί σε πεταλούδα που μετά θα πετάξει ελεύθερα κάτω απο το δυνατό Ήλιο.

Τα θέματα τους είναι ψυχολογικά, ενώ υπάρχει σίγουρα μια σκοτεινή ατμόσφαιρα στον κόσμο που παρουσιάζεται, παρά την ομοίως επίμονη ελπίδα των αφηγητών που δεν εγκαταλείπουν το στόχο τους.

Σε αρκετά γίνονται αναφορές και στη φιλοσοφία, με αφορμή τις σπουδές μου, αλλά και την εργασία μου στις δημοτικές βιβλιοθήκες απο το 2014, ως οργανωτής ‘σεμιναρίων’ με αντικείμενο την αρχαία ελληνική φιλοσοφία, απο το Θαλή ως τον Αριστοτέλη.

Αν κανείς ήθελε να επισημάνει επιρροές στα διηγήματα της συλλογής απο γνωστούς λογοτέχνες τότε δε θα ήταν δύσκολο να διακρίνει κάποια απο τα λαβυρινθώδη στοιχεία που είναι τόσο έντονα στο έργο του Μπόρχες, αν και για πολύ περισσότερα χρόνια ο αγαπημένος μου συγγραφέας (κάτι που φυσικά δεν είχε μόνο θετικά για εμένα…) ήταν ο Κάφκα.

Άλλοι συγγραφείς που με επηρέασαν είναι περισσότερο στο χώρο του μυστηρίου, ή του τρόμου, όπως ο Ε.Τ.Α Χόφμαν, ο Λάβκραφτ, ο Ντάνσανυ και ο Πόε.

Ενδεικτικό του κλίματος των ιστοριών είναι και το ακόλουθο απόσπασμα απο το διήγημα “Το Αντικείμενο των Ονείρων”, που μάλιστα υπάρχει και στο οπισθόφυλλο της έκδοσης, στο όμορφο βιβλίο που απέκτησα απο τις εκδόσεις Ανάτυπο:

“…Αντίθετα εδώ δεκάδες τμήματα είχαν αφαιρεθεί μέχρι σημαντικό βάθος από το υλικό, που, από συμπαγής άξονας που ήταν πριν, πλέον φάνταζε περισσότερο ως ένα πνευστό μουσικό όργανο…

Εξάλλου εκείνες οι βαθιές εσοχές ήταν σχεδόν σίγουρο πως είχαν μια επικοινωνία η κάθε μια προς τις άλλες, έστω στα βάθη τους που δεν τα ξεχώριζα καλά αφού το βλέμμα σταματούσε στις σκιές ή τις παραπλανητικές διατάξεις από τα σκαλίσματα, ενώ στην ίδια την επιφάνεια μια απροκάλυπτη αλλά λιγότερο ευρεία επικοινωνία συνέβαινε σε μερικά άκρα τους, όπου αυλακώσεις σαν ρηχά ρυάκια ένωναν τα χάσματα μεταξύ τους, σαν να ήταν το σύνολο ένα σύνθετο σκάμμα, ή ακόμα και μια πολυεπίπεδη τάφρος…”

 

Xrysalida

 

Βιογραφικό

Ο Κυριάκος Χαλκόπουλος φοίτησε στην Αγγλία και είναι πτυχιούχος της Φιλοσοφικής σχολής του πανεπιστημίου του Έσσεξ. Δημιουργεί και παρουσιάζει κύκλους σεμιναρίων για τη Φιλοσοφία, υπό την αιγίδα της Διεύθυνσης Βιβλιοθηκών και Μουσείων της Θεσσαλονίκης. Αρθρογραφεί για θέματα πολιτισμού στην εφημερίδα Μακεδονία της Θεσσαλονίκης. Έργα του έχουν δημοσιευθεί σε έντυπα περιοδικά Λόγου (Δέκατα, Ένεκεν, Ίαμβος, Εντευκτήριο κ.α.). Είναι συνεργάτης των εκδόσεων Ανάτυπο.

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top