Fractal

Ο θεατρικός Κωνσταντίνος Μπούρας

Γράφει η Εύα Στάμου //

 

Κωνσταντίνος Μπούρας, “Κρίσιμη Δεκαλογία”, Εκδόσεις ΤΑΔΕ ΕΦΗ, 2017.

 

Ο γνωστός ποιητής και θεατρικός κριτικός, Κωνσταντίνος Μπούρας, είναι συγγραφέας 31 βιβλίων. Το πιο πρόσφατο, με τίτλο Κρίσιμη Δεκαλογία,  που μόλις κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις ΤΑΔΕ ΕΦΗ, αποτελείται από δέκα θεατρικά κείμενα διαφορετικής έκτασης και θεματολογίας.

Η εκπληκτική ικανότητα του Κωνσταντίνου Μπούρα να γράφει για πολλά, διαφορετικά θέματα, να συνθέτει τα είδη -τραγωδία, κλασική κωμωδία, μπουλβάρ, μαύρη κωμωδία, φάρσα – κρατά τον αναγνώστη σε εγρήγορση και προσδίδει στην δουλειά του το στοιχείο της διαχρονικότητας.

Ο αναγνώστης, ακόμα κι αν ο τρόπος γραφής ή το λογοτεχνικό ύφος του Κωνσταντίνου Μπούρα δεν  του ταιριάζει, δεν πρόκειται να αισθανθεί ανία, καθώς η γλαφυρή γλώσσα, οι εύστοχες περιγραφές των χαρακτήρων, το χιούμορ και η καταιγιστική πλοκή, διατηρούν αμείωτο το ενδιαφέρον έως το τέλος.

Ο Μπούρας συνδυάζει εύστοχα το αρχαίο με το σύγχρονο δράμα όπως μόνο ένας βαθύς γνώστης της κλασικής αλλά και σύγχρονης δραματουργίας  μπορεί να το κάνει. Παρόλο που τα δέκα θεατρικά του βιβλίου είναι άνισα, τόσο από άποψη έκτασης όσο κι από άποψη έντασης, η ποικιλία της θεματολογίας και το ταλέντο του συγγραφέα στην ανάλυση των ανθρώπινων πράξεων αφήνουν μία πολύ καλή συνολική εντύπωση.

Οι γνώσεις του Κωνσταντίνου Μπούρα για το αρχαίο θέατρο, την Δυτική και Ανατολική  φιλοσοφία, την ψυχανάλυση, καθώς και για τις σύγχρονες απόψεις της παιδαγωγικής και της ψυχολογίας, είναι εμφανείς σε όλα τα κείμενα και αποτελούν τη βάση για την ανάπτυξη των ιστοριών και την εξέλιξη των κεντρικών χαρακτήρων.

Ιδιαίτερα σημαντικός είναι ο τρόπος που ο συγγραφέας αναδεικνύει την πολυσημία της σεξουαλικής ταυτότητας, εμπαίζοντας κοινωνικά και θεατρικά στερεότυπα και απελευθερώνοντας τόσο τους ερμηνευτές, όσο και το κοινό από ιδεοληψίες σε σχέση με τους ρόλους των φύλων.

 

Κωνσταντίνος Μπούρας

 

Πιστεύω ότι κάποια από τα έργα λειτουργούν καλύτερα στο σανίδι, απ’ ό,τι στο τυπωμένο χαρτί, ωστόσο οι οδηγίες και οι αναλυτικές περιγραφές του συγγραφέα είναι ιδιαίτερα χρήσιμες για όσους ασχολούνται με την θεατρική συγγραφή ή κριτική. Προσωπικά απόλαυσα περισσότερο τα εκτενή αυτοσχεδιαστικά, διαδραστικά έργα «Όλη η τραγωδία σε μία ώρα» και «Όλη η κωμωδία σε μία ώρα», την διασκεδαστική κωμωδία «Σταρ, στρας και ξερό ψωμί», και την μαύρη κωμωδία Μπεκετικού ύφους «Γόπες και ψίχουλα».  Θεωρώ ότι σε αυτά τα κείμενα φαίνεται η συνθετική ικανότητα και η πρωτότυπη σκέψη του συγγραφέα, και το αποτέλεσμα είναι πιο ολοκληρωμένο από ό,τι στα σύντομα κείμενα της συλλογής. Από αυτή την άποψη ο Μπούρας αποτελεί ευχάριστη εξαίρεση στον κανόνα πολλών συγγραφέων οι οποίοι αδυνατούν να αναπτύξουν τις ιδέες τους, ακόμα και αν η πρώτη εντύπωση που κάνουν τα κείμενά τους είναι θετική.

Τα θεατρικά του Κωνσταντίνου Μπούρα επιδέχονται διαφορετικές αναγνώσεις καθώς μπορούν  να διαβαστούν σε ένα πρώτο επίπεδο όπου ο αναγνώστης θα διασκεδάσει με το πηγαίο χιούμορ και την ευρηματικότητα του συγγραφέα, ή σε ένα βαθύτερο επίπεδο όπου ο έμπειρος αναγνώστης θα έχει την ευκαιρία να στοχαστεί τις ψυχικές και κοινωνικές διαστάσεις που ενέχουν οι διάλογοι.

Τα κείμενα του Κωνσταντίνου Μπούρα προσφέρουν ψυχαγωγία υψηλού επιπέδου: διασκεδάζουν και ταυτόχρονα εκπαιδεύουν τον αναγνώστη –ο οποίος έχει την ευκαιρία να προβληματιστεί πάνω σε μία ευρεία γκάμα υπαρξιακών ζητημάτων– συνδυασμός στον οποίο οφείλει να στοχεύει το καλό θέατρο και όσοι το υπηρετούν.

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top