Fractal

Το φλεγόμενο κορίτσι

Γράφει ο Μίνως- Αθανάσιος Καρυωτάκης //

 

«Αγώνες πείνας: Κοτσυφόκισσα» της Σούζαν Κόλινς, Εκδ. Ψυχογιός, σελ. 400

 

Η Κάτνις Έβερντιν έχει σωθεί από την αρένα των Αγώνων Πείνας χάρης μιας ομάδας επαναστατών, η οποία είναι έτοιμη να εξαπολύσει την επίθεσή της εναντίον της πρωτεύουσας της χώρας, Κάπιτολ. Ωστόσο, για να πετύχει αυτό το σχέδιο, θα πρέπει η Έβερντιν να μετατραπεί στο σύμβολο αυτής της επανάστασης, την Κοτσυφόκισσα. Η νεαρή κοπέλα, όμως, έχει βυθιστεί σ’ έναν κόσμο απόγνωσης, εγκατάλειψης και απογοήτευσης απόρροια της αδυναμίας της να κρατήσει ασφαλή τον Πίτα Μέλαρκ. Εκείνος βρίσκεται φυλακισμένος στην πρωτεύουσα της χώρας και βασανίζεται από τον εχθρό. Έτσι, η Κάτνις θα πάρει την απόφαση να γίνει η Κοτσυφόκισσα χωρίς να έχει συναίσθηση της πραγματικής βαναυσότητας του πολέμου. Θα καταφέρει άραγε να επιβιώσει;

Το βιβλίο «Αγώνες πείνας: Κοτσυφόκισσα» είναι το τελευταίο μέρος της τριλογίας των Αγώνων Πέινας, που κατάφερε να καταστήσει γνωστή σε παγκόσμιο τη συγγραφέα του, Σούζαν Κόλινς. Το τελευταίο έργο της σειράς συνεχίζει να καταπιάνεται με το θέμα της εξουσίας, του πολέμου και των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης. Η δύναμη επιρροής των ΜΜΕ παρουσιάζεται καθ’ όλη τη διάρκεια της ιστορίας. Η σκηνοθετημένη συμμετοχή της Κάτνις Έβερντιν ως Κοτσυφόκισσα στην επανάσταση δίνει στον κόσμο την ελπίδα και την ορμή που χρειάζεται για να πολεμήσει εναντίον της πρωτεύουσας. Παράλληλα, μέσω διαφόρων τηλεοπτικών μηνυμάτων και προπαγάνδας επιχειρείται μια συντονισμένη επιρροή των αντίπαλων στρατευμάτων. Το σύμβολο της επανάστασης χρησιμοποιείται ως πολιορκητικός κριός στις συνειδήσεις των εχθρών. Η κατασκευή τεχνηέντως μιας διαφορετικής πραγματικότητας τείνει να προκαλεί σύγχυση σχετικά με το τι είναι αλήθεια και τι ψέμα. Κατ’ ουσίαν πρόκειται για έναν υβριδικό πόλεμο. Οι εχθροί δεν είναι πλέον συμμετρικοί, αλλά ασύμμετροι: εύκολα και συνεχώς προσαρμόσιμοι με απρόβλεπτες τακτικές. Επιπλέον, συνδυάζονται κατά τη διάρκεια του πολέμου τακτικές συμβατικών και μη επιχειρήσεων καθώς και κυβερνοπολέμου. Σε αυτές τις τακτικές περιλαμβάνονται η παραπληροφόρηση, η στήριξη ακραίων πολιτικών ομάδων, η παραπληροφόρηση κτλ.

Ταυτοχρόνως, η Κόλινς παρουσιάζει με ιδιαίτερη μαεστρία τον αντίκτυπο του πολέμου στους συμμετέχοντες. Οι πρώην νικητές των Αγώνων Πείνας είναι πλέον σκιά του εαυτού τους. Φαίνεται να μην μπορούν να αντέξουν την πραγματικότητα, ενώ ανά τακτικά χρονικά διαστήματα χρειάζονται ιατρική περίθαλψη και στήριξη. Αυτή τη φορά για να καταφέρουν να επιβιώσουν δεν πρέπει απλώς να σκοτώσουν, μα να ξεπεράσουν τις τραυματικές εμπειρίες του παρελθόντος και να συμφιλιωθούν με τους εαυτούς του. Κάτι τέτοιο όμως φαντάζει ακατόρθωτο καθώς ο πόλεμος αλλάζει ριζικά τον άνθρωπο, που αδυνατεί λόγω των δυσβάσταχτων καινούριων εμπειριών του να επιστρέψει στην πρότερη κατάστασή του. Σε όλα τα παραπάνω συντελούν καταλυτικά και τα περίπλοκα παιχνίδια εξουσίας. Οι στρατιώτες φαίνεται να αποτελούν απλώς πιόνια προσωπικών επιδιώξεων όσων ηγούνται των στρατευμάτων. Η εξουσία διαφθείρει και παρά τους αρχικούς σκοπούς της επανάστασης κατά τη διάρκεια των συρράξεων δεν είναι ξεκάθαρο ότι το αύριο θα είναι ένα πιο δημοκρατικό πολίτευμα για τη χώρα.

Εν ολίγοις,  στο συγκεκριμένο βιβλίο κορυφώνεται η ιστορία των Αγώνων Πείνας και των πρωταγωνιστών της. Το έργο είναι καθηλωτικό και αντάξιο των δύο προηγούμενων. Τα ζητήματα που θίγονται είναι επίκαιρα και δεν φαίνονται να είναι αλλότρια από την πραγματική ζωή. Τέλος, η συγγραφέας πέρα από τον ορυμαγδό του πολέμου παρουσιάζει στους αναγνώστες και μια ακόμα αλήθεια: Η φωτιά δεν εξαφανίζει τα πάντα. Ακόμα και το φλεγόμενο κορίτσι, η Κάτνις Έβερντιν, δεν μπορεί να μεταστρέψει σε στάχτη το παρελθόν της.

 

Suzanne Collins

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top