Fractal

Τα σκοτεινά τοπία της ανθρώπινης ύπαρξης

Γράφει ο Δημήτρης Κιαχίδης //

 

«Κανείς δεν μπορεί να μας σώσει»

Σκηνοθεσία: Ροντρίγκο Σορογκόγιεν
Σενάριο: Ροντρίγκο Σορογκόγιεν, Ισαμπέλ Πένια
Ερμηνείες: Αντόνιο ντε λα Τόρε (Λουίς Βελάρδε), Ρομπέρτο Άλαμο (Χαβιέ Άλβαρο), Χαβιέρ Περέιρα (Αντρές Μπόσκουε)

 

Μαδρίτη Αύγουστος του 2011. Η πόλη πλήττεται ανηλεώς από τον καύσωνα αλλά και από την οικονομική κρίση. Επιπλέον αναμένεται η επίσκεψη του Πάπα που συνεπάγεται εκατομμύρια επισκέπτες. Θερινή ραστώνη δεν υφίσταται ούτως ή άλλως για την αστυνομία αλλά επιπλέον εμφανίζεται και ένα καινούργιο πρόβλημα: μία σειρά ιδιαίτερα βίαιων φόνων με θύματα υπερήλικες γυναίκες που όλοι συνοδεύονται και από σεξουαλική κακοποίηση. Την υπόθεση αναλαμβάνουν παρά τα γραφειοκρατικά εμπόδια δύο αστυνομικοί εντελώς διαφορετικοί μεταξύ τους. Ο Βελάρδε, αφοσιωμένος στο έργο του, έξυπνος, μεθοδικός. Ως άνθρωπος εσωστρεφής, μοναχικός, καλλιεργημένος και μάλλον αντικοινωνικός. Και ο Άλβαρο, παρορμητικός ενίοτε έως και βίαιος, προτιμά την δράση παρά την έρευνα. Χαρακτήρας εξωστρεφής, ομιλητικός, αστείος, παντρεμένος με δύο παιδιά. Η έρευνα τους σταδιακά θα αρχίσει να αποδίδει, δείχνοντας τους παράλληλα σκοτεινές όψεις και της ισπανικής κοινωνίας αλλά και του εαυτού τους.

 

Για άλλη μια φορά αναφέρομαι σε ισπανική ταινία, και πιστέψτε με, δικαιολογημένα! Και δεν ξέρω από που να ξεκινήσω για να αναφέρω τις αρετές αυτής της ταινίας. Κατ’ αρχάς το σενάριο: μία ιστορία που σε πρώτο επίπεδο ανάγνωσης είναι ένα σφιχτοδεμένο αστυνομικό θρίλερ, με σασπένς, ανατροπές και ένταση. Σε δεύτερο επίπεδο όμως, υπάρχουν καίριες ψυχολογικές, κοινωνιολογικές και πολιτικές αναφορές. Η βία της οποίας είμαστε μάρτυρες ή που ασκούμε και η επίδραση της στον ψυχισμό μας, η μοναξιά και η αποξένωση της μεγαλούπολης, ο χαρακτήρας της αστυνομίας,  η ενδοοικογενειακή βία, η καταπίεση της θρησκείας και δη του καθολικισμού, η ανάγκη για ανθρώπινη επαφή, η σπουδαιότητα της φιλίας.

Οι δύο αστυνομικοί αναλύονται πλήρως ως χαρακτήρες. Είναι απόλυτα ρεαλιστικοί, με όλα τα προτερήματα και τα ελαττώματα ενός ανθρώπου, και δρουν συμπληρωματικά ο ένας προς τον άλλον.

 

 

Εντυπωσιακή είναι  η περιγραφή του δολοφόνου με έμφαση στην ψυχρότητα και την αποφασιστικότητα του.

Έντονη κινηματογραφική αφήγηση με διαρκώς κινούμενη κάμερα (είτε στο χέρι στο πρώτο μισό του φιλμ, είτε steadicam στο δεύτερο μισό), γύρισμα σε φυσικούς χώρους, συγκλονιστικός ρεαλισμός, και βασικό επίτευγμα η εξαιρετική αποτύπωση της ατμόσφαιρας της Μαδρίτης, λ.χ. προσέξτε στην σεκάνς καταδίωξης μέσα στο πλήθος και στον σταθμό του μετρό τις λεπτομέρειες που περιγράφονται, ή σ’ αυτές μέσα στους κλειστούς χώρους όπου νοιώθει κανείς τον καύσωνα της πόλης!

 

 

Είδαμε την υποκριτική δεινότητα του Αντόνιο ντε λα Τόρε στο συγκλονιστικό ”Η οργή ενός υπομονετικού ανθρώπου” και μας την επιβεβαιώνει και εδώ δίνοντας σάρκα και οστά στον εμμονικό και αντικοινωνικό Βελάρδε. Αυτός όμως που είναι πραγματικά συναρπαστικός είναι ο Ρομπέρτο Άλαμο ως Άλβαρο. Ερμηνεύει έναν χαρακτήρα με μεγάλες συναισθηματικές μεταπτώσεις και αντιφάσεις, χρησιμοποιώντας κυριολεκτικά όλο το σώμα του. Πολύ καλός ο Χαβιέρ Περέιρα στον ρόλο του δολοφόνου.

 

Μία κατάβαση στα σκοτεινά και τρομακτικά τοπία της ανθρώπινης ύπαρξης. 9/10

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top