Fractal

«Κάνουμε ό,τι κάνουμε γιατί είμαστε αυτοί που είμαστε»

Γράφει η Ελένη Γκίκα //

 

Jo Nesbo «Η δίψα», Μετάφραση: Κρυστάλλη Γλυνιαδάκη, εκδ. Μεταίχμιο, σελ. 664

 

33 εκατομμύρια αντίτυπα παγκοσμίως, διαβάζουμε στο οπισθόφυλλο. Ο Χάρι Χόλε επιστρέφει- το διαβάζουμε και στο εξώφυλλο [ποιος είπε ότι δεν υπάρχει το σύμπαν των ηρώων] και η έκδοση συνοδεύτηκε με ενθουσιασμό, καπελάκια, αδημονία και πρόσβαση στο εξώφυλλο [μπορούσες κι εσύ να επιλέξεις].

Εξάλλου, ο Χάρι Χόλε είναι δικός μας άνθρωπος. Κάνει λάθη και ερωτεύεται με πάθος, αγαπά ένα ξένο παιδί σαν παιδί του, έχει ροπή προς τον αλκοολισμό αλλά συγκρατείται, είναι επιθεωρητής αλλά γνωρίζει ότι δικαιοσύνη δεν είναι το γράμμα του νόμου, νοσταλγεί μια ήσυχη ζωή αλλά είναι γεννημένος για τα μυστήρια, κάνει φύλο και φτερό τους σίριαλ κίλερ. Εντάξει, στο τελευταίο αυτό δεν μοιάζουμε αλλά μας αρέσει ο ανθρώπινος τρόπος του να απονέμει δικαιοσύνη. Διακινδυνεύει τα πάντα, ενίοτε και τους ανθρώπους που αγαπά επιδιώκοντας το ακριβώς αντίθετο, ρίχνεται στη φωτιά, σκοντάφτει αλλά το αλάθητο ένστικτό του στο τέλος, έστω και με απώλειες, τακτοποιεί τα πάντα.

Ο Χάρι Χόλε που δημιουργήθηκε από τον Νορβηγό συγγραφέα το 1997 στη «Νυχτερίδα», αγαπήθηκε και τιμήθηκε και συνέχισε στις «Κατσαρίδες» και στον «Κοκκινολαίμη», στο «Αστέρι του διαβόλου», στη «Νέμεση», στον «Χιονάνθρωπο», στον «Λυτρωτή» και στον «Φαντομά», στη «Λεοπάρδαλη» και μας είχε δημιουργήσει στερητικά μετά την «Αστυνομία», επιστρέφει για την ενδέκατη περιπέτειά του εκών άκων για να εντοπίσει έναν σίριαλ κίλερ ο οποίος αντλεί τα θύματά του από τα κοινωνικά δίκτυα, συγκεκριμένα εκείνα των γνωριμιών, όπως το Tinder. Η δολοφονική μέθοδος θα οδηγήσει τον Χάρι Χόλε στο παρελθόν, αναζητώντας εκείνον-τελικά-που-ήταν-ο-μόνος-που-του-είχε-διαφύγει.

Στη συνέχεια βαμπιριστές και σιδηρομασέλες, παλιοί γνώριμοι από λυμένες ή άλυτες υποθέσεις όπως ο Βαλεντίν και ο Αρραβωνιστικός, αναδύονται μέσα από προσωπικές βεντέτες ή συνήθειες και για την επίλυση των αινιγμάτων επιστρατεύονται ειδικοί ψυχαναλυτές και ψυχίατροι. Οι ενδείξεις είναι αντιφατικές, ο δολοφόνος συνεχίζει το κυνήγι του αίματος και παρά την πάθησή του ωστόσο αποδεικνύεται απίστευτα ψύχραιμος και οργανωμένος.

 

Jo Nesbo

 

Ο Χάρι Χόλε θα χρειαστεί να επιλέξει ανάμεσα στην προσωπική του ζωή και στο πάθος του γι’ αυτή τη δουλειά για ακόμα μια φορά και την ίδια στιγμή αναπτύσσεται ένα δίκτυο δευτεραγωνιστών που θα μπορούσαν να έχουν σχέση με την υπόθεση, είναι ή φαίνονται αρκετοί απ’ αυτούς ως εν- δυνάμει- δολοφόνοι.

Η λύση του γρίφου δεν θα είναι και πάλι μονοσήμαντη αλλά απρόβλεπτη, οι περιγραφές των φόνων πέρα από κάθε φαντασία, οι χαρακτήρες αντιφατικοί και ανάγλυφοι, οι ανατροπές από κεφάλαιο σε κεφάλαιο και οι ανά τον κόσμο βαμπιριστές στο μικροσκόπιο και στο μάτι του Κυκλώνα. Τα προσωπεία και τα πρόσωπα διαρκώς συγχέονται αλλ’ η αλήθεια είναι η μόνιμη δίψα μας, τελικά μοίρα μας είναι ο χαρακτήρας μας, κανένας μας δεν μπορεί να ξεφύγει απ’- εκείνο- που- είναι.

Το γόρδιο δεσμό θα λύσει ένα παλιό τέχνασμα. Ο ένοχος, δυστυχώς, χαζεύει όταν καμαρώνει για το όποιο κρίμα.

«Γιατί δεν γίνεται αλλιώς, κάνουμε ό,τι κάνουμε γιατί είμαστε αυτοί που είμαστε. Η ιδέα ότι έχουμε την δύναμη της θέλησης να συμπεριφερθούμε διαφορετικά απ’ ό,τι υπαγορεύει η φύση μας είναι μια ψευδαίσθηση. Για την ακρίβεια συμβαίνει το αντίθετο. Η δύναμη της θέλησης μας κάνει ν’ ακολουθούμε τη φύση μας ακόμα κι όταν οι περιστάσεις το καθιστούν δύσκολο».

Και απ’ αυτή την άποψη παρουσιάζεται όμοια διψώντας για την αληθινή του φύση και ο επιθεωρητής Χάρι Χόλε και ο άγνωστος ή μήπως τόσο γνωστός μας;- δολοφόνος.

Ένα χορταστικό αστυνομικό μυθιστόρημα που έχει πολλά να μας διδάξει όσον αφορά την σκοτεινή ανθρώπινη φύση, σκληρό κι ανθρώπινο, ευρηματικό και ρεαλιστικό συνάμα.

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top